Har det någon betydelse att slutbeviset inte är skickat till kommunen? Jag och min fru flyttade in sommaren 2010 och fick 6055:- var på deklarationen i fastighetsskatt eller fastighetsavgift eller vad det nu heter. Dock har vi inte gjort OVK än och således inte skickat in slutbeviset till kommunen. Blev lite orolig att vi åker på skatt i år med. Har skickat in nya papper till skatteverkat angående taxeringen så då borde det vara grönt nästa deklaration?

Hemmakatten
Slutbeviset har ingen betydelse för skatten.
2 maj i år ändras PBL, bl.a. så får man inte flytta in i ett nybyggt bostadshus innan man har fått slutbevis från kommunen. Möjligt att skatteverket då kommer att lägga större vikt vid slutbevis.

Aha då så. Kanske lika bra att fylla i sista punkterna i kontrollplanen så att vi får beviset ;)

Hemmakatten skrev:
Slutbeviset har ingen betydelse för skatten.
2 maj i år ändras PBL, bl.a. så får man inte flytta in i ett nybyggt bostadshus innan man har fått slutbevis från kommunen. Möjligt att skatteverket då kommer att lägga större vikt vid slutbevis.
Hm, nytt för mig, vad innebär detta?
Att man gör en slutbesiktning och sedan skall kopia på protokollet lämnas byggnadsnämnden, eller? :S
Gäller detta även byggnader som påbörjats innan detta träder ikraft?

Hemmakatten
Vad jag förstår så innebär förändringen av PBL (Plan-o ByggLagen) bl.a. det jag skrev om ovan. Dvs. Det är INTE TILLÅTET att flytta in i nybyggt hus förrän man har fått slutbevis från kommunen.

Idag måste man för att få ett slutbevis skicka in kontrollplanen med signaturer av alla som står på den och med de intyg som krävs. Kontrollplanen läggs fast vid byggsamrådet man har med kommunen innan man börjar bygga. På byggsamrådet är man själv (=byggherren) med ,samt kvalitetsansvarig (som från 2 maj kallas kontrollansvarig) och förstås kommunens representant. Efter det att kommunen kontrollerat att alla punkter på kontrollplanen är uppfyllda så beviljas slutbeviset. I kontrollplanen finns det krav på bl.a. radonmätning och energi/elåtgång vilket innebär att ansökan om slutbevis inte kan skickas in förrän man bott åtminstone ett år i huset. Slutbeviset har därför inte något med Skatteverkets bedömning att göra. Skatteverket ser till när huset är beboeligt eller när huset blir så pass färdigt att man kan bo i huset.

Den nya förändrade PBL kommer att innebära försämringar vad gäller tidsramar för många familjer. Idag kan man sälja sin bostad (lägenhet eller hus) under ett år, t.ex. nån gång under år 2010. För att kunna skjuta upp sin reavinstskatt måste man ha skaffat en ersättningsbostad eller tomt senast 31 december året efter, dvs. 2011. Och man måste ha flyttat in och folkbokfört sig på bostaden senast året efter anskaffandet, dvs. den 2 maj 2012.

Redan dessa ramar är ganska snäva. Det är inte lätt att bygga eller få sig byggt ett hus på lite drygt ett års tid. För självbyggare lär det bli omöjligt. Bygglov skall enligt den nya PBL beviljas eller avslås senast inom 10 veckor vilket är en förbättring i många kommunen.

Den nya lagen kräver som sagt att slutbevis är beviljat INNAN man får flytta in. I PBL står inget om inom vilken tid slutbevis skall beviljas. Det står endast att kommunen skyndsamt skall meddela byggherren om det saknas delar i kontrollplanen för att kunna bevilja slutbeviset. Men eftersom det inte står något om NÄR man skall börja behandla slutbeviset eller inom vilken tid det skall ske, så innebär detta en försämring gentemot idag. Visserligen har jag läst om att man kommer att bevilja preliminära slutbevis, dvs. man tillåter att radonmätning och energiåtgång redovisas senare.

Men trots detta så kommer det att bli ont om tid för många husbyggare som räknar med att skjuta upp reavinstskatten och sätta in den i nya huset istället.. Vi själva har bott i vårt hus i flera år (flyttade in i ett skal), skickade in ansökan om slutbevis för över ett år sedan och har fortfarande inte fått det.

De nya reglerna i PBL gäller endast för de som söker bygglov efter den 2 maj 2011.

Redigerat:
OK, tack för utförligt svard^_^b
Gäller inte oss då, då vi redan har bygglov och får huset levererat på måndag :wow:

Hej,

Detta med fastighetstaxering har jag försökt förtränga ett tag... Men så här ligger det till, skulle uppskatta om någon kunde bekräfta att jag förstått rätt och tar tacksamt emot råd om hur jag kan minska kostnaderna för skatten!

Jag ärvde en tomt som överfördes på mig i november 2009. Taxeringsvärdet är ovanligt högt (flera miljoner) och därmed också årets skatteinbetalning. Jag ska försöka få ner taxeringsvärdet i samtal med skatteverket i morgon, det finns ett par saker jag kanske kan lyckas med.

Visst ligger det till så här?
Jag som ägare till tomten ska betala 1% av taxeringsvärdet i skatt samt 50% av de nedlagda kostnaderna för eventuellt bygge per den 1 januari 2010. Då hade bara kostnader för att ta fram bygglovsritningar lagts (8000 kr), så den kostnaden är minimal.

Den enda möjligheten att få ner skatten är väl således att prata ner taxeringsvärdet?

Och som kunskapsuppbyggnad inför nästa år... Vårt hus levererades i december 2010, vi är skrivna på adressen sedan dess. Alla kostnader för huset ligger dock under 2011. Ska vi försöka hävda att vi flyttade in redan i december 2010 eller blir det helt fel? Om vi skulle göra det innebär det en besparing som motsvarar en riktigt fin semester för hela familjen. Vi har långt ifrån några stora inkomster och efter husbygget är vi duktigt belånade, så vår ekonomi står inte i proportion till taxeringsvärdet direkt... Hur skulle ni göra? Vilka möjligheter har vi?

Vänliga hälsningar

Västerläge

Bumpar den här tråden.

Vi kommer med största sannolikhet att vara i samma situation som Västerläge. Om allt ger enligt plan flyttar vi in i nya huset januari/februari 2013 och skulle då vara tvungna att betala fastighetsskatt för hela 2012. Om vi däremot är klara 2012 slipper vi skatt.

Om skatteverket går på mantalskrivningsadressen är det ju lätt gjort att skriva sig där från 31:a december och spara några onödiga (och konstiga!) tusenlappar genom att slippa betala fastighetsskatt för 2012 och att börja sitt första friår 2013.

Det låter ju galet att det ska vara så dyrt att bygga just över årsskiftet.

Hemmakatten
Som sagt, det beror på om du sökt bygglov innan eller efter 2 man 2011. Är det efter 2 maj 2011 så måste ni få ett slutbevis från kommunen innan ni flyttar in. jag har förstått att kommunerna är snabba på att bevilja interimistiska slutbevis så att man kan flytta in även om det saknas några få punkter på kontrollplanen. Engergiåtgång t.ex. skall ju mätas under ett helt år.

Har ni sökt bygglov innan 2 maj 2011 så är det som jag skrev tidigare i tråden, dvs. Skatteverket räknar på det datum (år) då huset är så pass färdigt att man skulle kunna bo i det.

Mantalsskriven skall man vara där man bor, det är fel (olagligt) att försöka lura Skatteverket på detta sätt. Någonstans måste man sätta en gräns. Och kalenderår är beprövat, vi betalar ju skatt per kalenderår, därför är det logiskt att även fastighetsskatten eller avgiften beräknas på samma sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.