Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
dhanjel: 2.2 och upp är normalt för det huset idag, och det är ett av dom billigare husen ;)
Pumba: hej. Lånar tråden till lite frågor. Jag har nyligen sålt min bostadsrätt och ska bygga hus. Jag trodde i min enfald att jag inte kunde dra av saker jag fixat. I vår lägenhet har vi lagt ca 13 000kr på vårt badrum för ca 2 år sedan. Vi köpte ny komod, ny tvättmaskin, nytt badrumsskåp och målade om badrummet. Är detta då avdragsgilt? Jag har kvitton på allt vi gjort inklusive
pbengtsson: Det kanske finns någon stiftelse? http://www.arvsfonden.se/Pages/SectionSubPage____38117.aspx Kolla också in http://www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/SSearch.aspx
-MH-: Hur tänker du då? Marginalerna beror inte på den utannonserade räntan.
Lisamatilda: Är det någon som har erfarenhet av att köpa hus från Baltikum, Polen eller annat land. Tycker det är svårt att hitta information.
Robin Green: motives: "tyvärr" blir det helt nytt golv i hela huset då det gamla är trasigt och fuktskadat. Måste återigen tacka för era tankar. Idag får vi besked från mäklaren om vi får huset. Mycket spännande!
oobum: Jag själv vill ha pengarna i handen, då de gör mer nytta på ett sparkonto, i fonder, aktier eller rent av i plånboken. Ser absolut ingen fördel att låna ut pengarna till staten utan att få någon ränta för det.
ByggareBull: Troligtvis kan du ta lån upp till 85% med amorteringskrav ner till 75%. Kolla med dom först för att känna av lite. Ett annat tips är ju att sälja för 5,5 och sen har du två miljoner på banken. Då gör du om samma sak igen och köper båten kontant.
b_hasse: Om jag förstått rätt så vill ni räkna ut vilken reavinst det skulle blivit om ni sålt huset nu. Som Swetrot påpekar så kan du direkt stryka alla kostnader för underhåll. De är inte värdehöjande, så reavinsten påverkas inte. Det ska vara kostnader som faktiskt gör att huset ökar i värde, t.ex en tillbyggnad eller byte till fönster som isolerar bättre. [citat] Ju högre (latent)
Swetrot: Det finns en del trådar i ämnet, men lite kort. Jag tycker inte det är fel att gå in med 25% kontantinsats om man kan det utan att punktera sina depåer totalt. Att amortera en tusenlapp i månaden är också bra om du i övrigt har likviditet tillgänglig. Om vi då säger lån på 1,2Mkr med 4% ränta så kostar det netto efter skatteavdrag 2800kr i ränta och 1000kr i amortering. Lägg
Globetrot: Det är ett en meter räcke längst upp. Standard, man bör kunna köpa ett färdigt lundbergs typ....
ginnfilt: En mäklare tar ju uppgifterna från säljarna så om det finns en liknande lägenhet i samma hus som har en väsentligt lägre förbrukning måste det ju handla om säljarnas vanor, dvs temperatur inne, antal dusch/bad, elförbrukning... Men det är mycket med dubbla kostnaden! Fråga mäklaren hur driftkostnaden är beräknad. Ofta ingår ju även försäkringen i det beloppet.
Hemmakatten: Håller helt med både billy_bäver och b8q. Anpassa huset efter förutsättningarna. Tänk också på att de hus ni vill ha, i förra sekelskiftes-stil, inte passar på alla tomter eller i alla miljöer.
Husjakt: dock väntar vi på rätt tomt och 4 miljoner är lite för högt lån för oss samt att jag tror förmodligen tomten kommer bli rätt dyr . så max 3,5 är våran tanke med allt och vi vi helst spara ihop 500k till... dock har vi redan levt snålt nu , billigt och litet och sparat i några år och det börjar gå oss på nerverna, men vi vill inte bygga än därför vill vi köpa något och
Pumba: Jag kommer göra på liknande sätt (dock har vi kontantinsatsen), men vi har köpt en tomt och kommer bygga mycket själva och därmed hålla ner byggkostnaden. Innan vi fick Ok från banken så har de begärt in ritningar och så har min bankkontakt varit i kontakt med en mäklarfirma som de brukar sammarbeta med i sånna här frågor och de har gemensamt gjort en förhandsvärdering för att
ginnfilt: Har fått följande från SEB: Ränta på nyttjat belopp: 5,30 %. 4000 kronor i serviceavgift. Ingen kreditavgift om byggnadslånet övergår till bolån i SEB. Annars 0,75 % av beviljat belopp.
Globetrot: Suck. Mycke tjobbigt att behöva dra i sådant här. Men ja, med tanke på den tid de ttar att lägga om ett tak o såga nya så kanske vi får överväga prisavdrag. Frågan är hur mycket det skall bli då rimligen. materialdiffen är runt 6000SEK. Sen ville vu ju ha pannorna av en anledning........kostnaden att göra om göra rätt borde ju vara 50.000 SEK...
sir_daniel: Skriv ut paypal "kvittot" där det står vad du köpt, bättre än inget (och det kommer bli mer från ebay när man väl upptäckt det )
Pumba: Det bör nog inte vara nått problem hos banken med de lönerna, men min erfanenhet säger att det mycket har att göra med vem du har som kontakt på banken, en del är väldigt hjälpsamma. När jag bestämde mig för att bygga så gjorde vi som så att vi kontaktade mäklaren och drog igång med annonsering osv, under tiden där så reserverade vi en tomt, sen hade vi 3 veckor på oss att
Sailfast: Jag fick inte Vattenfalls priser att gå ihop alls, det verkade vara mycket mer fördelaktigt (samt enklare) att amortera motsvarande summa på huslånet istället.
Nanny Fine: + Anslutning av el... Schaktning/sprängning inför byggnation? Listan kan nog göras ganska lång..
Kallebo: Jo, man får väl hoppas att man får sålt den samma år. Annars blir det ju året efter och det går förmodligen inte :/
mycke_nu: Kom att tänka på en guidebok till Hong Kong som jag köpte för många år sedan (pre-www). Angående bostadspriserna på Victoria Peak konstaterande den enbart: You will never live there.
Göran.W: Japp jag sålde den innan jag ens letat hus men det beror på att jag fick ett bud efter 3 dagar jag inte kunde stå imot. I dag 6 år senare har lägenheten samma värde som när jag sålde den om inte lägre tom fast den var ett total renoverings objekt när jag sålde den. Så det är inte svårt att räkna ut varför jag sålde den direkt :-) Allt löste sig men visst var det lite svetigt men
Tessan100: Vi har byggt ett utbyggt Åhus från Myresjöhus ( boyta 152 kvm ) på totalentreprenad. Själva huset i grundutförande inkl. grund kostade då ( hösten 2010 ) cirka 2,700,000 :-. Slutnotan blev ca. 5,000,000 :- inkl. tomt, anslutningar,tillval etc. etc. Har byggt norr om Stockholm. Inget garage ingår i dessa priser. Det byggde vi själva av lösvirke. Utöver detta har vi budgeterat ca.
Kiro: Hejsan, Jag undrar vad som "mellan tummen o pekfingret" kan vara ett skäligt pris för ett lösvikeshus i Stockholmstrakten? Totalentreprenad Storlek Bya ca 190 kvm Boyta ca 240 kvm. Vinkelhus där ena vinkeln är 1-plan och andra delen är 2-plan. Vattenburen golvvärme. Normalkvalitet, inget extravagant. kompleterar gärna med mer uppgifter om det behövs.
Globetrot: Ja, det lutar åt det. Vi har ju en tredje part utöver Besiktningsmannen som vi har i vår närhet som har stor kunskap om konstruktioner o bärighet så han får nog involveras lite mer om det går......
Alfredo: [citat] Tack för ett tankeväckande inlägg och det är absolut inget fel på svenskan!
Karl-Jonas: Nej jag förstår att min kusin inte får bjuda in trafik till annans fastighet. Men dock (enligt samtal med Lantmätaren) så kan kusinen och jag skriva ett tillsynsavtal gällande hans fastighet. Och detta innebär att jag nästan på metern är framme vid mitt och således blir det svårt att hålla isär vart jag ska. (Är som sagt ingen ko på isen med att "Arne" skall bråka och inte skriva