1 827 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Uppskatta pris/åtgång med eluppvärmd villa
Hej
Eventuellt ska jag och två vänner flytta till Norge och jobba, och hyra ett hus. Jag funderar lite på uppvärmningskostnader...
Vi kommer bo i Oslo med omnejd i så fall, och huset hamnar nog runt 150-180m2.
Är det någon som har koll på om fjärrvärmenät är utbyggt där, eller om det är direktverkande el som gäller?
Om det är el som gäller, någon som kan uppskatta vad en årsförbrukning skulle kunna hamna på mellan tummen och pekfingret?
Glad påsk och så!
Eventuellt ska jag och två vänner flytta till Norge och jobba, och hyra ett hus. Jag funderar lite på uppvärmningskostnader...
Vi kommer bo i Oslo med omnejd i så fall, och huset hamnar nog runt 150-180m2.
Är det någon som har koll på om fjärrvärmenät är utbyggt där, eller om det är direktverkande el som gäller?
Om det är el som gäller, någon som kan uppskatta vad en årsförbrukning skulle kunna hamna på mellan tummen och pekfingret?
Glad påsk och så!
Jag har bott I Oslo de sista 14 åren. Ett hus i den storleken kommer att kosta 15000-30000 månad i kallhyra(beroende på läge). Nästan alla hus i Norge har direktverkande el som uppvärmning, så det blir runt 25-50000 kW/år i strömräkning beroende på husets ålder och isolering.
Ok, bra att veta! Då kan man vara inställd på att det tillkommer en ganska stor kostnad för uppvärmning också när man börjar kolla runt.jonpalm skrev:
Tack för alla svar killar/tjejer!
Lättast är att försöka ta reda på tidigare förbrukning, antingen genom elleverantören eller tidigare hyresgäst, hyresvärden kanske inte alltid är ärlig med uppvärmningskostnaden.
Sedan beror det ju även på hur varmt man har det inne, vissa nöjer sig med 18-20 grader och har en långärmad tröja på sig istället, andra fryser när det är 22 grader och vill kunna gå i t-shirt/kortärmat då tröjor känns "påbyltat" - så det kan ju också skilja sig mycket.
Sedan beror det ju även på hur varmt man har det inne, vissa nöjer sig med 18-20 grader och har en långärmad tröja på sig istället, andra fryser när det är 22 grader och vill kunna gå i t-shirt/kortärmat då tröjor känns "påbyltat" - så det kan ju också skilja sig mycket.
Klicka här för att svara