W
Wilfa: Vi har fortfarande inte bestämt oss för om vi ska överklaga eller inte. Känns som om det väger väldigt jämt. Om vi överklagar har vi i alla fall torrt på fötterna. Hela värdeområdet ligger inte i närheten av järnvägen, vi har bara en fastighet mellan oss och järnvägen, trafikverket har en nygjord bullerutredning som visar på värden mellan 72 och 83 dB vid vår fastighet och
8 svar · 3,5k läst
oobum
oobum: När vi förhandlade med olika banker så var vi stenhårda på att vi inte skulle betala några avgifter för kort-, internet- eller några som helst betalningar. Detta gällde även för aktiekonton och liknande. Många bäckar små som det heter.
14 svar · 1,9k läst
M
miksil: [citat] Mycket man inte behövde för 50 år sen. Backar du 100 år så behövde man ännu mindre. Tror dock det är få idag som anser det ok att inte ha el, WC eller rinnande vatten i en bostad.
26 svar · 4,3k läst
K
KungAnka: Om det sitter kakel på väggen nu så måste man nästan riva bort dom gamla skivorna (svårt få bort kakel från skivor). Om det är tapet på väggen nu så är den antagligen för mjuk för att kakla. Kakel och fog spricker om det sitter på en mjuk vägg.
5 svar · 20,4k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Ja, så kan man ju också se på saken.
19 svar · 19,3k läst
C
corre: [citat] Som så många andra, betalt av toplån, skaffat lite nyare bil, köpt lite verktyg, rest lite. Och sparat resten ;)
70 svar · 10,3k läst
M
-MH-: http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/forsaljningavbostadochuppskovmedvinst/privatsmahusfaq/jagharsaltminfastighetmedforlustkanjaggoraavdragforforlusten.5.10010ec103545f243e8000425.html
1 svar · 727 läst
J
JockeBohlin: Då kan jag känna mig lugn. Jag flyttar in om någon vecka. Väntar på rörmokaren... har väntat lääääängeeee....
6 svar · 6,6k läst
J
jhenrikj: Hos Nordea får man låna 85% till "bolåneränta" men det är amorteringskrav ner till 75% Lån över 85% är blanco men lite fördelaktigare ränta än vanliga blancolån utan säkerhet eftersom det faktiskt finns en fastighet bakom som säkerhet även om den inte pantsätts för sista delen av lånet.
9 svar · 3,8k läst
Bowman
Bowman: [citat] Precis, jag är nöjd nu så här i efterhand trots allt, det är inget överpris alls. Möjligtvis överasskningspris :)
23 svar · 4,3k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: Hos SEB har vi haft 5 år har jag för mig, men det har aldrig varit några problem att förnya amorteringsfriheten. Jag amorterar iof "mellan varven" - dvs lägger pengar i anna sparande och amorterar i klump istället för månadsvis, alternativt lägger in de pengarna på renovering/förbättring. Detta som ett alternativ till att månadsamortera och sedan ev behöva höja lånen om man
15 svar · 11,2k läst
R
rybbe: Nej jag kör pappersvägen fortfarande ,dessa nymodigheter.:D [citat]
24 svar · 5,2k läst
·
C
catwalkqueen: Tack för svaret =) Någon mer?
2 svar · 4,5k läst
H
Homesnickern: Skanna in kvitton eller fota maila till din Gmail som är gratis, skapa en mapp som heter huset och spara allt där.... Smärtfritt sorterat och sökbart :).... Lycka till så gör jag Sent from my GT-I9210 using Byggahus
13 svar · 2,1k läst
T
tronen: Jag bor i Finland sedan 5 år tillbaka och ska flytta tillbaka till Sverige. Ingen finsk bank jag var i kontakt med var intresserad att låna ut pengar till bostadsköp i Sverige. Och det har inte att göra med min finansiella situation då den är bra, utan att dom hade regler att objekten dom lånar ut mot måste finnas i Finland. Eventuellt om du hade någon fastighet i Finland skulle det gå
7 svar · 6,5k läst
A
AndersS: Köper ni även fastigheten? Om så är fallet hur stor är den? Eller blir det en avstyckning av större fastighet där byggnaden ligger? Är avstyckning gjord eller ska göras så att fastigheten där byggnaden ligger inte längre räknas som jordbruksfastighet bör ni kunna få det definierat som fritidshus så fort ni börjar använda fastigheten för detta ändamålet.
4 svar · 2,9k läst
C
charta77: Hur är det med det här? Om jag antar att huset inte ökat i värde och man köpte det för tre miljoner. Eventuellt med en milj kontakt och två i lånen. Oavsett, är det inte 'smartare' att sälja för tre miljoner betala skatt och få kanske 800 000 eller om man inte tagit lån 2,8 miljoner på banken efter skatten? Istället för att få 0 kr eller utan lån 2 miljoner.
15 svar · 6,3k läst
S
soldi: En av tankarna bakom EULIS var att detta skulle gå att göra relativt smidigt... http://eulis.eu/ Jag förstår valutarisken men med stora lån och hur mycket mer du kan amortera och/eller relativt små svängningarna mellan nordiska ländernas valutor så borde det kunna vara en "bra" investering.. Frågan är ju om det skulle bli en riskpremie från den utländska banken som någon nämnde i
5 svar · 4,8k läst
mexitegel
mexitegel: ROI är ju en vetenskap i sig men generellt så ska man inte suboptimera sina investeringar. Din värmepump kommer ju sannolikt hålla längre (färre starter och färre gångtimmar) ju mer du eldar så den skaen behöver du inte oroa dig för. Kör på det du tänkt dig, det är klokt. Jag har gjort likadant, VP och en ackumulator som jag tänker koppla både solvärme och vattenmantlad kamin
2 svar · 1,8k läst
Swetrot
Swetrot: Det finns tre delar i kostnaden för att bo i hus. Driftskostnaden är en del, och visst kan den diffa lite grann från uppskattning, men knappast mer än några hundralappar om året. Du kan ju kontrollräkna det mest själv genom att kolla sophämtningstaxan samt de fasta avgifterna för el och vatten så får du lite hum om det ser rimligt ut. Kapitalkostnaden är egentligen bara räntorna,
22 svar · 8,5k läst
C
celox: Vi kommer sälja via mäklare. Det blev inte direkt som planerat, lLite oseriöst. Inga lönelåfte,massa si och så. Jag tackade nej till dem och går via mäklare nu. Tackar alla för tips och råd
9 svar · 3,1k läst
thomas33
thomas33: Rörigt på tomten blir det, för det gamla taket skall bort och nya resningen komma på plats. Kommer det nya i sektioner, så blir givetvis byggtiden kort och det går fort att få tomten återställd igen. Att lägga på ett sadeltak med takkupa ger inte 70 kvm mer golvyta. Däremot är kanske en extra våning med plattare tak, en bättre lösning? Borkas http://www.takvaningar.se/index.html
3 svar · 3,7k läst
Cujo
Cujo: [citat] Nej, inte alls. I ditt exempel, så råder det ett anställningsförhållande.
40 svar · 4,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tack för alla tips.:) Tänker köpa en espressomaskin som kostar 20k här hemma. Köper jag från Tyskland får jag dessutom en ny modell som inte finns i Sverige ännu, för ca 15. Är kursen usel så det bara skiljer ett par tusen är det inte värt det med tanke på service o garantier. Men jag får vänta till skatteåterbäringen i juni, det kom ett par mer akuta saker emellan.
6 svar · 2,1k läst
A
AndersS: Men du kan säkert diskutera priset en del även i Sverige. Köpte nyligen och först hade Pergo en drive med rabatt på 20:-/m2 och sedan bör du kunna få en 10% ytterligare. Allt är ju beroende av hur mycket du köper. Tänk bara på att golven väger en del, så räkna med dryga 10kg/m2 om du funderar på att beställa utomlands. Körde själv en pall med ett halv ton Pergogolv i helgen.
3 svar · 3,2k läst
F
FOS: 1500 i månaden Swedbank
5 svar · 3,2k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Helt rätt, jag uttryckte mig slarvigt. Jag borde nog ha sagt "de polska firmor jag har varit i kontakt med".
18 svar · 3,7k läst
M
-MH-: (Jag klipper in delar av min post här) Vi har fått första skisserna från arkitekten på en entrétillbyggnad och en terasstillbyggnad på andra sidan huset. Entrén är på ca 10 kvm (invändigt)och består av "hall" och klädkammare.Grundläggning är inte klart riktigt. Taket som på gamla huset, falsad plåt. Träpanel. Osäker på värme och ventilation, antagligen INTE golvvärme. Två
0 svar · 1,3k läst
M
mojjis: Har fått byggkredit på 2,4 miljoner när allt är klart ska det vara värt 2,8 kanske mer. Byggkredit löper ju ut när det skall besiktas, men om allt inte är klart som gör att värderingen är så mycket får man ta topplån på summan??
0 svar · 1,7k läst
H
huggan: Dränera hus är inga problem, men att dränera tomten vet jag ej.
1 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.