Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
pelpet: Jag har precis lånat av SEB. 85% bottenlån. (Den summa du lånar - befintliga pantbrev) * (0.02) + 375 = Pantbrev kostnad.
isolde: Med stora block en timme per kvadratmeter per murare. Material ca 700 kr/kvm. Pendling tillkommer. Vad har du fått för priser, givet det handlar om företag registrerade i Sverige?
volvo: [citat] Nä, den ligger i nivå med listpriset.........:rolleyes:
Suhagg: [citat] Jo så enkelt är det :D Det är kul att pruta men visst på ett års tid så är det småsummor men banken ska få kämpa lite när man sitter i förhandlingsläge.d^_^b
Niklas9: Har du lån på lägenheten? Du kan inte dra av räntan i så fall. Om inte sambon står på en del av lånet. Ett tips bara:) Har du varit i Norge länge?
andersmc: Det beror på vad du menar med "dra fram". Bygger du inom ett samhälle så har kommunen troligen redan dragit avlopp och vatten. Då blir den största utgiften anslutningsavgiften. Exakt vad den hamnar på får du kolla med din kommun, men räkna med ett sexsiffrigt belopp. Sedan tillkommer dina kostnader för den rent fysiska anslutningen. Finns inte kommunalt vvs så får du själv ordna med
volvo: Innan man fantiserar iväg för långt så är det på sin plats att kolla upp hur och om man får bebygga tomten och om det finns några graverande krav på en byggnad på denna tomten. Det kan finnas begränsningar av hur och vad man får bygga. Det kan finnas krav på arkeologisk undersökning, inkoppling på kommunala ledningar (som ibland ligger långt bort), dåliga markförhållanden som
b_hasse: Vad jag kan se så kan man inte kvitta en vinst mot en förlust när det gäller bostadsrätter. Vinst tas alltid upp med 22/30 (73.3%), förlust tas alltid upp med 50%. Det blir alltså samma slutresultat om vinsten och förlusten deklareras på olika personer eller olika inkomstår, under förutsättning att den som gör en förlust har någon betald skatt att kvitta mot. När det gäller
JanneL: [citat] Ser fram mot det. Lycka till!
Suhagg: Håller på att kika runt bland banker på till att börja med ett byggkreditiv. Blir sedan ett lån men då är det väl dags att förhandla igen. Vilken rabatt bör det gå att förhandla till sig? Vad pratar man i för siffror så jag inte låter som en idiot när jag sätter mig ner hon min banktjänsteman. Uppläggningsavgifter och annat de hittar på går det att förhandla bort eller
Norrhyttan: [citat] Bättre än inget. Det beror förstås på maskinstorlek, men sista fakturan jag fick på grävjobb var på 650 kr/timme och då var 300 för gubben, resten för maskinen.
lordi: Det är lurigt det där med att diskutera priser. Jag har en prislista att kolla i om kunder frågar. Jag är anställd på ett större vvs-företag. Men att höfta priser hit och dit är lurigt. Säger man att något kostar, säg mellan 200 - 400 kr, då "hör" kunden oftast bara den lägre summan och tar fasta på det. Därför är det alltid bättre med ett exakt pris Därav inte sagt att det
Lolle: [citat] I praktiken faktiskt ingen skillnad då de vettiga bolagen inte har utnyttjat den klausulen sedan 2003. Det året var det två äldre män (oberoende av varandra) som skadades under en skottning av sitt villatak. Nu tydliggör man att det inte skall krävas för att inte lägga press på privatperson till orimliga åtgärder. Kraven är dock rätt höga för skadan då läckage mm ej
Suhagg: http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/186337-byggkreditiv-hur-fungerar-det.html
Richard Andreasson: Jösses, vad har hänt?! Det var inget roligt innuti. Rummet med en rollator och stege i var i synnerhet dåligt. Är det sot eller vad är det med väggen? Och en enorm spricka i taket. Lägg också märke till att där finns en fuktfläck. Finns också synliga sprickor i vägg i salongen med kakelugn. Sättningsskador? Köken behöver naturligtvis bytas. Elen verkar vara indragen för
Opz99: [citat] Aha, kan det finnas såna luringar.. Men varför måste man motivera uppskovet? Kruxet med sånt här är att man kan göra rätt åt ena hållet, men det kan finnas andra hål att trampa i... Följande hypotetiska fall tycks vara klart enl. skatteverkets webbsida; Jag äger 100% av ett hus, som jag har uppskov på säg 100kr. jag gör bodelning inom äktenskapet och skänker 50% av huset
andersmc: [citat] Jag fattar inte alls hur ni resonerar. Om man har två helt likvärdga lån spelar det ingen roll vilket av dem man amorterar, eller om man amorterar bägge i någon kombination. Om man skulle sälja något av objekten och ha lån kvar så får man flytta det lånet till objektet man har kvar. Konstigare än så är det inte.
Mattias_Maria: Finns det fortfarande personer som lämnar menlösa kommentarer på forum? Trodde det var en 90 talsgrej... ;-)
sledgas: Problemet som jag ser det med ditt tänk är att i vartenda normalt fall gäller 15% kontantinsats på hela lånebeloppet. Du får inte ett byggkreditiv på 3 500 000:- att spendera för att efteråt betala av det med 15% kontantinsats. Kan du visa på att ditt bygge faktiskt kostar 3 500 000 kommer du alltså ändå max att få låna 2 975 000:-. Omvänt ger det - med andra ord - för att få
byggankan: Det är lite olika hur pass mycket bankerna ser till individer eller om de bara fyller i mallar också. Vi tönkte byta bank och hade då lån på 900 000 men fick då svar av banken vi illa byta till att de inte godkände oss. Detta för att de gjorde bedömning på min föräldrapenning (är väl 17 000 efter skatt har jag för mig) och att jag med den skulle försörja mig, min sambo och vårt
hempularen: Nu hoppas jag att TS har koll på det, men det är inte självklart att banken lånar ut till renoveringen mot pant i huset. När renoveringen är klar så kan banken troligen låna ut mot pant i fastigheten upp till 85% av det då beräknade värdet på huset.
vilpi: Fick en offert på lättbetonghus 1½ plan, ca 160m2, för ett år sedan som var specat som Material ca 1500 000kr Arbete ca 1350 000kr I Leca tror jag materialet är billigare, men något mer arbete med att mura. (Totalentreprenad)
Suhagg: [citat] Precis. Men jag är ändå lite fundersam. Jag har fastigheter som är värda 1m och ska låna ca 2m som ett byggkreditiv för att utöka med en villa. Kan och förstår inte detta och det gör inte saken bättre när hon verkar tveksam med hur det är och hur det går att göra.
jkarlberg: Har en mindre kredit privat och en på firman, dessa betalar jag 1.5% på i avgift. Sedan tillkommer ränta på detta som jag inte vet just nu
mecese83: Vi gjorde så när vi flyttade. Gick 5 år bakåt i tiden. Fungerade klockrent!
Suhagg: [citat] Hoppas att när bygget är klart ska det landa på en värdering på ca 3.3-3.5milj. Då har jag när jag påbörjar en säkerhet i vad som finns på fastigheten sedan tidigare och vad jag lagt in kontant ca 1milj, lån på ca 2milj.
mycke_nu: Det finns trådar om detta, använd sökfunktionen! :) Exvis: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/61428-hus-med-torn.html