Stringfellow Hawke skrev:
Jag köper aldrig svarta tjänster, vilket ger mig rätt att gnälla på sjukvård, skola, förskola, polisväsende, vägar etc etc etc.
Jag betalar inkomstskatt, fordonsskatt, reavinstskatt, bensinskatt, energiskatt, fastighetavgift, moms och säkert många fler skatter/avgifter som jag inte kommer på just nu.

Detta ger mig rätt att ställa krav på sjukvård, skola, förskola, polisväsende, vägar etc.

Om jag någon gång betalar en rörmokare svart för att montera några ballofix (eller liknande) ger mig inte dåligt samvete ö.h.t.

Jag tycker att resonemanget om huruvida man har moralisk rätt att klaga eller inte är mycket märkligt. Innebär det att de som tjänar mer pengar och betalar mer i skatt har större rätt att klaga...? Den största anledningen som jag ser det gällande svart/vitt är den juridiska som köpare, trots allt är det den som jobbar svart som tar största risken, i låg pension, dålig sjukersättning mm.

Min erfarenhet är att en del mindre företag prioriterar svartjobb framför vanliga jobb eftersom det helt enkelt ger mer pengar i fickan (även om man kan tycka att det är en kortsiktig vinst). Frågan är hur man som kund ska ställa sig till det. Jag tycker att det vore betydligt mer moraliskt problematiskt om vi kunder krävde svartjobb och på så sätt nästan slog ut den vita marknaden så som det funkade med städning innan RUT.

På vilket sätt kan jag som privatperson åtalas för att ha köpt en tjänst svart, Mao hur ska jag kunna veta att den som säljer tjänsten verkligen betalar skatt?
Är jag skyldig att begära ett löpnummerkvitto och sedan spara det i 10år för att skydda mig själv?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.