Jag har skickat 2 mail till min bankman angående de höga bolåneräntorna som har resulterat i en pytteliten sänkning (0,1%).

Men det jag är mest stolt över är att min bankman har varit tvungen att ägna sin tid åt detta :thumbup:

Om fler mailade och är obekväma för bankerna så borde det tillslut nå de som styr. Det är ju en kostnad för banken att de anställda måste svara på mail till nuvarande kunder. Och humöret på de anställda lär ju inte höjas vilket de styrande säkert märker.

Så jag uppmanar alla att MAILA DIN BANKMAN!

H skrev:
Det är ju en kostnad för banken att de anställda måste svara på mail till nuvarande kunder.
Och du tror att dessa högre kostnader leder till sänkta boräntor?

Gabbe1 skrev:
Och du tror att dessa högre kostnader leder till sänkta boräntor?
Nu är det ju så att bankerna tjänar löjligt mycket pengar på bolånen. Så det lär ju knappast leda till att bankerna låter bli att sänka räntorna pga detta. Tror att det går ihop sig ändå för bankerna ;).

Allt som skrivs och sägs i de olika medierna om de höga räntorna är såklart bra. Men eftersom det gäller alla bankerna så kan de ju bara strunta i det eftersom det inte påverkar deras verksamhet direkt.

Att irritera sina affärspartners är sällan en väg till framgång.

-MH- skrev:
Om många kunder hör av sig om samma sak så borde bankerna fundera på om dom gör något fel istället för att bli irriterade.

Edit: I det här fallet gör det inte mig något om dom blir irriterade ;)

Redigerat:
Jag har raderat inlägg här som var off topic. Håll er till ämnet.

Ni som tycker att man inte ska ha några bolån får starta en egen tråd där ni diskuterar skuldsättningsgrad.

Mina barn försöker också irritera mig till att skaffa hund.

Tror TS på fullt allvar att man kan irritera banken till att sänka räntan? Funkar det ofta i andra frågor? Det är inte min erfarenhet. Jag tror det kan få motsatt effekt, dvs att banken kanske tröttnar på TS till slut.

Som många påpekat så kanske det är mindre smart att göra på det sättet.

Senast jag skummade igenom några bankers kvartalsrapporter så kunde jag inte se att dom tjänade "löjligt" mycket på bolånen. Däremot är dom lite som bensinbolagen.... Lite snabba på att höja priset men desto trögare att sänka:)

-MH- skrev:
Tja storbankerna har ju lyckats nå framgång trots att man gång på gång irriterat sina affärspartners, -kunderna.

Men det är klart, det kan man ju strunta i om bara systemet är tillräckligt trögt, man i stort sett saknar konkurrens och har en eller flera produkter som i stort sett alla måste ha.

pappskallen skrev:
Tja storbankerna har ju lyckats nå framgång trots att man gång på gång irriterat sina affärspartners, -kunderna.

Men det är klart, det kan man ju strunta i om bara systemet är tillräckligt trögt, man i stort sett saknar konkurrens och har en eller flera produkter som i stort sett alla måste ha.
+1 på allt.

Varför vissa har tolkat mina inlägg som att jag ska besvära banken tills jag får sänkt ränta förstår jag inte.

Jag har skickat 2 mail. Det första resulterade i en sänkning på 0,1% (till 3,8%) och det andra var en förfrågan på vilka räntor som banken erbjuder om jag binder mitt lån.

Grejen är att om fler gör det så kanske banken sänker sina listräntor men jag kan ha fel.

Många *vill* kunna låna till eget hus, men få behöver.

H skrev:
Varför vissa har tolkat mina inlägg som att jag ska besvära banken tills jag får sänkt ränta förstår jag inte.
För att du uppmanade folk att besvära banken. Men du kanske menade för att de skulle byta gardiner, inte sänka räntan? ;)

-MH- skrev:
Många *vill* kunna låna till eget hus, men få behöver.
Hur tänker du här?

Jag är övertygad om att vi får bättre bolåneräntor genom att säga att vi bestämt oss för att byta bank eftersom vi är missnöjda med räntorna. I tisdags förra veckan sänkte min bank SEB vår ränta med 10 punkter (=0,10%) från och med den 21 mars tack vare att jag gjorde det.

Om räntejusteringsdagen skulle vara idag (den är den 21 mars) skulle vår 3 månadersränta då vara 2,86 upplåningsräntan + 0,60, dvs 3,46%. I tisdags var SEBs upplåningsränta 2,80 och sedan har den stigit med en punkt var dag. Jag blir inte förvånad om de fortsätter öka upplåningsräntan gradvis typ med en punkt om dagen ända fram till den 21 mars då alla SEBs kunders tremånaderslån läggs om. Precis så gjorde de i alla fall i november. De är ena riktiga fulingar, bankerna. Jag tror inte de har en högre upplåningskostnad idag än vad de hade för 6 dagar sedan och de lär inte heller redovisa den öppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.