Y
ymca: Det första som tillkommer gäller vi förvärvande av alla fastigheter: avgift för lagfart. Denna avgift är 1,5% av köpesumman plus en expeditionsavgift på drygt 800:-. Andra avgifter är: vägavgift samt avgifter för anslutning av vatten, avlopp och el. Avgiften för väg kan vara uppemot 50.000:- Avgiften för VA kan variera från 20.000:- upp till 150.000:-. Elavgiften brukar ligga
0 svar · 2,9k läst
A
andersbyggahus: Måste korrigera mig själv, efter en förnyad kontakt. Topplån i detta fall beviljas endast mellan 85 och 90% av marknadsvärdet. Det förutsätts att man har 10% cash...
2 svar · 3,6k läst
J
Johan_Vetgirig: Jag håller med om att man ska förhandla och pressa säljaren så långt det går. Och startar man denna process så tidigt som möjligt så spar man kanske en hel del tid. Rätt pris för mig är att betala så lite som möjligt för det som jag blir levererad. Det är alltid svårt att veta när "rätt pris" uppstår. Men kanske med hjälp av detta forum, andra kontakter, t ex tidigare
3 svar · 4,0k läst
M
marge: Tack för ditt svar. Vi ska givetvis kolla med vår bank om hur vi går tillväga. Självklart skall en fackman utföra den del av byggnationen vi inte klarar själva, vad jag menar är att vi har en nära vän som är erfaren snickare och det är klart att man skulle önska att man slapp betala skatt på allt... Men vi får väl betala honom med kontanta pengar i så fall.
2 svar · 3,7k läst
J
Johan_Vetgirig: Tack för svaren! Man bör alltså räkna med nästan 300 tusen om man inte ska göra något själv. /Johan
4 svar · 4,8k läst
A
andersbyggahus: Om jag förstått det rätt så är det (i mitt fall) så att säljaren, som är representant för ett husföretag, är den som erbjuder totalenteprenaden. Han i sin tur köper husbyggsatsen av husleverantören och handlar upp övrig enteprenad från olika leverantörer. Vilka priser han tar ut är i så fall upp till honom.
2 svar · 4,4k läst
G
General_Failure: [citat] Comboloan kan man använda för att få en kalkyl för en befintlig bostad och man kan kanske använda det för att få en ungefärlig boendekostnad på sitt nybygge. De kan dock inte ge förmedla några lån till nybygge. Då är det nog bättre att vända sig till sin bank för att få en vettig kalky.
2 svar · 6,4k läst
M
marge: Hej Palm, Roligt att se att det är fler som gjort så som vi är på väg att göra! Dvs bygga ut ett befintligt fritidshus. Vi håller på att planera för fullt för en stor utbyggnad av vårt, precis som ert, 45 kvm stora hus. Har anlitat en arkitekt som ritade upp huset så som vi ville ha det, vi hade så gott som bestämt oss redan hur vi ville det skulle se ut, vilken stil osv.
0 svar · 3,5k läst
N
Nybyggare: Ur ren ekonomisk synvinkel är det givetvis bäst att utnyttja kreditivet så sent och så lite som möjligt före dess att lånen skall sättas. Att ligga ute med t.ex. 500' av lånade pengar kostar ju omkring 2.700 kr i ränta per månaden vid 6.5% ränta. Har du 100' att lägga cash spar du 500 kr i månaden. Tar man hänsyn till att du sätter in de hundra på ett bra bankkonto (3% ränta)
2 svar · 4,5k läst
G
General_Failure: Den boken har jag redan (och rekomenderar den till alla som tänkt bygga jordkällare). Tänkte mest kolla om någon som byggt har gjort en prisjämförelse.
2 svar · 9,6k läst
M
MC: Pelle - 19 kkr känns dyrt, ja. Men fastpriset för material & arbete ligger på 16.8'/kvm, redan det. Tillkommer gör sprängning, & en del tillval/specialval... Tomt & garage är utanför denna kalkyl -- det vågar jag inte ens räkna på... ;-) (+30' blir det...)
5 svar · 6,2k läst
G
General_Failure: Står det "säljarens uppskattning" så tar säljaren inget ansvar för att priset är riktigt. Man ska inte lita på att det pris som säljaren har gissat är riktigt. Du måste själv ta reda på vad den verkliga kostnaden är. Exempelvis har olika säljares uppskattning på invändig målning på vårt (blivande) hus varierat mellan 30 och 60 kkr.
1 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.