Handlar allt mitt på optimera nuförtiden tycker jag får helt ok priser där. Har konto så man får löpande rabatt och sen har dom service vilket tex byggmax inte ens kan stava till.

pbengtsson skrev:
På trä hade jag sett till att få en bra rabatt (10-15%)
10-15% är verkligen ingen bra rabatt i byggvarubranchen!

på begäran, Limträbalkar

IMG_0600-1.jpg

IMG_0652-1.jpg

carporten005.jpg

Tid är pengar, se till att ha konto hos en bygghandel nära dig. Vi bor i Stockholm och det tar oss ca 30 min att köra enkel väg till närmaste byggmax/bauhaus. Vi skaffade därför konto, via byggfirman som jobbat åt oss, hos en lokal proffshandel som ligger 5 minuter i från där vi bor.

De är oftast lite dyrare än de stora bygghandelskedjorna, men om man måste åka och handla någon smågrej som man glömt köpa så är det guld värt att bara åka dit på en kvart och köpa det man behöver.

Plus att de vet vad de snackar om, ber man om hjälp på tex Bauhaus(om man överhuvudtaget får tag i någon personal) så är det oftast någon finnig praktikant som inte har en aning om vad han snackar om.

Pepparkaka skrev:
Nja, att Byggmax är billiga skulle jag inte vilja säga är en myt. För de flesta konsumenter som inte köper så mycket åt gången ÄR de billiga.
Håller definitivt med om att Byggmax är billiga för den som småhandlar (jämfört med alternativen i Stockholmsområdet i alla fall). Jag har inte plats för stora lager av material och bygger i långsam självbyggartakt. Det har därför blivit mycket Byggmax inköp. Givetvis är det skillnad om man skall ha stora mängder material och kan förhandla om rabatter.

Proffsfirmorna vill inte ha med kunder som mig att göra, för olönsamt med småvolymer. Beijer, K-Rauta, Bauhaus och Byggmax har ungefär lika låg kvalitet men priserna skiljer och rabatten blir blygsam då jag bemödat mig att försöka förhandla. Hornbach är däremot avsevärt bättre på virke enligt min erfarenhet.

pbengtsson skrev:
På trä hade jag sett till att få en bra rabatt (10-15%)...
10-15% är inte särskilt bra närd det gäller trä, men det är nog vad man kan få som privatperson. Men det spelar ju ingen roll hur stor rabatten är, det är ju vad man får betala i slutändan som räknas.

Jag har haft 40% rabatt på virke, och då blev det ändå något dyrare än Byggmax.

Man måste också tänka på att ta priser på precis allt! Bara för att man fått skapligt pris på nåt slags material så betyder inte det att allt material från den leverantören blir billigt. Jag köpte plåt till ett tak. Tog in offerter och så, och det visade sig att en proffshandlare var billigast. Jag var där och beställde mitt tak. "Du ska väl ha skruv också?" Jo, det skulle jag. Men där fick han mig! Jag hade inte frågat på skruven i offerten, så det blev nog den dyraste skruv jag någonsin använt. (Helt värdelös var den också, men det är en annan historia. Helt värdelös hemtransport av plåten fick jag också, men även det är en annan historia.)

Vid ett annat tillfälle, från en annan bygghandel, hade jag tagit in priser på reglar i olika dimensioner. Men jag hade av rent förbiseende missat någon dimension i förfrågan, tror det var 145x45. Sedan beställde jag i alla fall sådana reglar, och det visade sig då att de var mycket dyrare än om jag tagit 170x45.

andersmc skrev:
Tog in offerter och så, och det visade sig att en proffshandlare var billigast. Jag var där och beställde mitt tak. "Du ska väl ha skruv också?" Jo, det skulle jag. Men där fick han mig! Jag hade inte frågat på skruven i offerten, så det blev nog den dyraste skruv jag någonsin använt.
Man måste komma ihåg var ordet "proffshandlare" betyder, i praktiken betyder det att om du inte får en rabatt på mellan 30-50% så betalar du för mycket!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.