Och avdragen jag sa innan gäller för deklaration för året 2011. Dom kan ju ändras till nästa år.

Y
huggan skrev:
Här har du vad som gäller:

Undantag från besittningsskyddet
Besittningsrätten gäller aldrig för möblerat rum, för en lägenhet för fritidsändamål eller om en del av bostaden hyrs ut. En person som hyr en bostad kan också sägas upp enligt gällande regler om:

huset ska rivas
huset ska genomgå omfattande renovering
lägenheten inte ska användas som bostad framöver
bostaden finns i ett en- eller tvåfamiljs bostadshus och som är privat ägt och ägaren har ett sådant behov av fastigheten att hyresgästen skäligen bör flytta.

Så man kan säga upp dom om man säger att man själv ska använda bostaden. Dock kan man alltid skriva in i ett hyreskontrakt att inte besittningsrätten ska gälla.
Det du relaterar till gäller en eller tvåfamiljsfastighet, TS har ju tre hyresrätter enligt inlägg nr1!
Beträffande avstående av besittningsrätt kan detta i TS fall skrivas in men måste då godkännas av Hyresnämnden.

Stämmer.

Redigerat:
huggan skrev:
Ni får dra först 18.000:- för varje lägenhet som är skattefritt, sen av resterand får ni dra av 20%. Resten är det 30% skatt på och renoveringen är inte avdragsgill utan ska bekostas av dom räntefria pengarna.
För 2012 så har det s.k. schablonavdraget höjts från 18 000 kr till 21 000 kr.

andreas5514 skrev:
info: Jag och min sambo har köpt en fastighet, 2 st villor, den ena "vanlig bostadsvilla*
den andra en 2 plans villa med 2 st lägenheter i.

vi har som plan att hyra ut den fastighet vi precis köpt. det ligger på samma tomt och är samma fastighetsbeteckning, alltså 3 st "hyresrätter" på samma tomt som vi äger alltihopa till fullo, lika mycket bägge 2.
Som jag förstår det ska ni hyra ut hela den fastighet ni köpt. För att skattereglerna ovan ska gälla krävs att fastigheten klassificeras som privatbostadsfastighet. För att göra det måste ni t.ex. själva bo på fastigheten och endast upplåta maximalt 40 procent tror jag, använda den som fritidsfastighet eller ha för avsikt att själva bosätta er där i framtiden.

Om inte kriterierna för privatbostadsfastighet är uppfyllda så klassificeras fastigheten som näringsfastighet och då gäller helt andra skatteregler, i ditt fall troligen mindre förmånliga.

En fastighet med tre bostäder eller mer beskattas som näringsfastighet, oavsett om den ägs av fysisk person eller av företag. Ägaren åläggs viss bokföringsskyldighet.

Förutom hyresintäkt ska du redovisa marknadsmässig hyra för de ytor som du använder för eget bruk. Från intäkterna drar du samtliga kostnader för t.ex drift, underhåll och ränta på lån. Dessutom får du belasta resultatet med avskrivning. Du möter alltså husets långsiktiga förslitning med årlig avsättning (avskrivning) till en obeskattad fond. Vinsten redovisar du i din deklaration som näring.

I en näringsfastighet äger hyresgäster vanligen besittningsrätt. Det gör ofta också fastighetens ägare, vilket kan bli viktigt vid olika sorters tvångsmässig försäljning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.