3 018 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
amortera uppskov eller lån
Har idag fått vår deklarationsblankett från skatteverket. Den visar att räntan på vårt uppskov på 800 tkr blev drygt 13tkr förra året. 800 tkr motsvarar ca 176 tkr i skatt. Nu till min fråga. Vi är två personer med en sammanlagd inkomst på ca 650 tkr och vårt lån är idag på 3061 000 kr. Då vi inte har någon jämkning på lånet och kan göra bilavdrag till jobben räknar jag med att vi får ca 60 tkr tillbaka på skatten. Minst hälften av återbäringen tänker vi använda för amortering då vi i princip är klara med hus,garage,friggebod och pool dvs de tunga investeringarna är avklarade. Vad är bäst ekonomiskt? Amortera på lånet eller på uppskovet eller spelar det ingen roll? Uppskattar om någon forumbesökare har bättre koll på detta än jag.
Är du säker på 13 000? I min deklaration står det inget belopp utan det får jag föra in själv.
Det skall vara uppskovet x 1,67% x 30% = skatt. Det borde bli 4000 i ditt fall eller motsvarande
lån på ca 3,25%. Emellertid bör man också betänka att skatteskulder är svårare att förhandla
än andra skulder.
Det skall vara uppskovet x 1,67% x 30% = skatt. Det borde bli 4000 i ditt fall eller motsvarande
lån på ca 3,25%. Emellertid bör man också betänka att skatteskulder är svårare att förhandla
än andra skulder.
Jag skulle definitivt amortera på ert vanliga bolån. Antar att ni har ungefär 3-4% ränta på det lånet samt att det lånet är mer definitivt och överskådligt än uppskovet som kan ändras vid nästa val. Bättre att hantera det som man har koll på än att gissa vad som ev händer med uppskovet i framtiden.
Sitter på jobbet så jag kan inte kolla blanketten men 1,67 % på 800tkr blir 13360 kr. När det gäller uppskov så gäller ränta på hela beloppet tror jag. När det sedan ska räknas ut hur mycket skatten blir (om man betalar hela uppskovet på ett bräde) är procentsatsen 22% dvs vår skuld är 176 tkr. Min magkänsla är att amortera i första hand på uppskovet då vi kan göra avdrag på lånet men att på tio år så kommer vi betala ca 133 tkr(utan avdragsrätt) utan att uppskovet minskat med en krona
. Men helt säker är jag inte därav min fråga vad som mest fördelaktigt.
till daddydj Höll just på med att skriva inlägg när du svarade. Men läs mitt andra inlägg är du fortfarande för att amortera på lånet och låta uppskovet vara. Antar att du menar att uppskovsräntan upphör om det kommer en ny majoritet i riksdagen och att det därför skulle vara bäst att sitta still i båten.
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 454 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 454 inlägg
Beloppet på 1,67 % av uppskovsbeloppet är en schblonintäkt och du beskattas sedan med 30 %. Så skatten/räntan du ska betala är 4008 kr.thsi skrev:Sitter på jobbet så jag kan inte kolla blanketten men 1,67 % på 800tkr blir 13360 kr. När det gäller uppskov så gäller ränta på hela beloppet tror jag. När det sedan ska räknas ut hur mycket skatten blir (om man betalar hela uppskovet på ett bräde) är procentsatsen 22% dvs vår skuld är 176 tkr. Min magkänsla är att amortera i första hand på uppskovet då vi kan göra avdrag på lånet men att på tio år så kommer vi betala ca 133 tkr(utan avdragsrätt) utan att uppskovet minskat med en krona. Men helt säker är jag inte därav min fråga vad som mest fördelaktigt.
Lånen är dyrare, så jag hade amorterat på dem.
Nej, det är inte räntan som är 13 000:-. De har omvandlat räntan på uppskovet till en påhittad kapitalinkomst på 13000:-. Det beloppet kommer föras vidare i deklarationen och så småningom beläggas med 30% kapitalskatt, dvs ca 4000:-thsi skrev:
Det är bara om du kan låna pengar billigare än 3.25% avdragsgill ränta som det finns någon vits med att betala av uppskovet.
I slutändan ska ni betala 0.5% av den uppskjutna reavinsten i skatt. De har valt att ta ut detta genom den vanliga kapitalbeskattningen på 30%. För att det ska bli rätt hittar de alltså på en låtsasinkomst på 0.5% / 0.3 = 1.67% av den uppskjutna reavinsten.
Klicka här för att svara