Skjuta på reavinstskatten är väl inte så relevant öht längre, sen Aljangsen införde skatt på det?

Jo det kan göra skillnaden mellan att ha eller inte ha en kontantinsats.

Carl_Elvis skrev:
Skjuta på reavinstskatten är väl inte så relevant öht längre, sen Aljangsen införde skatt på det?
Jo, det är fortfarande rationellt att skjuta på vinstskatten för de som kan.

För det första är skatten väldigt låg (du får betala vanlig kapitalinkomstskatt om 30% på en beräknad ränta om 1.67%, vilket innebär att skatten blir 0.5% av uppskovsbeloppet). Det är över tid inte svårt att få bättre avkastning efter skatt genom att sätta in pengarna på konto istället för att betala in dem till skatteverket. Du behöver ca 3.25% ränta för att motsvara denna kostnad, vilket kan vara lite svårt idag med den låga räntan vi har, men knappast svårt på lite längre sikt.

För det andra vet du inte när räntan avskaffas igen. Boskatterna har ändrats många gånger och kommer att ändras igen. Om bara några år kan uppskovsräntan vara borta och då sitter du återigen med en skatteskuld utan kostnad som inflationen betalar av åt dig.

För det tredje kan du när som helst betala av uppskovet, men du kan aldrig öka det. Är du osäker är det alltså bäst att begära uppskov.

Nä None det har du rätt i.
Jag tycker absolut att man skall kunna få hjälp av föräldrar vid en hus affär om så e möjligt.
Bättre det änn att banken tjänar:-)

Ok. Jag har inte så stor koll på just det så du har nog rätt.
Å andra sidan har ju min bank inte lyckats komma över 3,25% avkastning på mina fonder på ett antal år...:what:

När vi var i tagen att köpa hus, så hade vi lite för lite handpenning. Vi saknade ca 5% vilket i runda slängar var 90 000.

Detta var tyvärr inget vi hade tid att spara ihop, då "drömhuset" dök upp från ingenstans.
Svärföräldrarna ställde upp och vi kunde belåna deras, tidigare obelånade hus.

Men vi skrev papper på allting, så om jag och min bättre hälft går isär eller något annat inträffar, så är det inga tveksamheter att vi har lånat pengarna, som svärföräldrarna har belånat sin fastighet med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.