E
elmont: Och varför skulle jaktlaget ha nått intresse av att lägga sig i ev buskörning med snöskoter???? Ps Är fd. jaktledare
24 svar · 4,5k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Är det föreningen som står för spolningen och sköter rören så är det knappast något som det borde behöva upplysas om. Upplysningsplikten och dolda fel är därtill annorlunda för bostadsrätt än för fastighet då det är köplagen och inte jordabalken som gäller. Bostadsrätter säljes generellt i befintligt skick och så länge som man inte uttryckligen säger att något är i ett
10 svar · 1,7k läst
·
perra i skogen
perra i skogen: [citat] Varför det. När vi var med om en krock när en förare stuntade i väjningsplikt och körde ut framför oss, så blev den vållande till 100%.
7 svar · 1,6k läst
M
MagicFingers: se för guds skull på https://www.svtplay.se/allt-gar-i-arv det finns ngt liknande där där dom säljer till icke barn och blir osams.... minst sagt...
13 svar · 7,0k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Nej det är nog risk att det blir så, tyvärr.
42 svar · 8,8k läst
·
D
dankje: [citat] Hej. Om du täckt över taket så är Mitt tips att fota allt du kan se som läckage fläckar. Dröjer det innan de kommer så finns risken att det torkat upp. Du har då sämre bevis på läckaget in.
6 svar · 2,8k läst
·
T
Tareson: [citat] Om man kan hävda/resonera att felet skadan olyckan uppstod när huset byggdes så kan man ju säga att företagets entreprenadförsäkring som alla företag måste ha och som alla byggherrar måste kontrollera att de finns skall kunna gälla förutom att ingen upptäckte och att anmälde olyckan då så är ju det inte lätt att tjata upp plånboken ur fickan på ett
58 svar · 17,5k läst
·
T
TypRätt: Korta svaret är NEJ. När du gör avstyckningen så har det inget med vad du tänker bygga på platsen att göra. Avstyckningens lämplighet prövas ju mot detaljplan och andra saker men inte vad du just nu vill bygga på den. Ditt förhandsbesked är ju för bygglov på en eventuell avstyckning, får du nej för det du vill behöver du ju inte göra avstyckningen men de hör inte ihop i
2 svar · 1,9k läst
K
Karl Kr: Det finns en möjlighet att få sitt lantmäteriärende prioriterat om det handlar om byggande av permanenthus eller samhällsnytta men det handlar om vägar m.m. Då kan en avstyckning ta ca 7 mån istället för 14 mån. Man kan ju söka förhandsbesked hos kommunen om permanentbostadshus (men det kostar 7000-10000 kr verkar det som). Det borde ju öka chanserna...? Men har någon fått sitt
0 svar · 988 läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag kan dela med mig erfarenhet från 2009, när marknaden också dippade under/efter finanskrisen. Köpte då en nyproducerad lägenhet före kraschen men med tillträde efter. JM (som byggt) hade då garantier från Handelsbanken om att ge köparna lån till skäliga villkor. I mitt fall innebar det att Handelsbanken först skrev ner värdet med 20 %, sen bara erbjöd bottenlån på 70 % av
3 svar · 2,3k läst
N
nissebrun: Jo men då borde ju putsen/cementen blivit täckt med färg om sprickorna fanns före målning. Jag tycker att det talar för att sprickorna uppkommit efter målningen. [citat]
52 svar · 15,8k läst
·
Roy L
Roy L: [citat] Det skall vara vätska eller lufttryck i slangarna när gjutning utförs, det sade min vvsmontör.
246 svar · 93,5k läst
·
S
Seroru: Tack så mycket för svaren! Då ber jag en gång till om en specificerad faktura och vinner därmed även lite mer tid för att bestrida fakturan/bestämma mig hur mycket jag kommer att hålla inne med tills jobbet är slutfört. Fick som sagt fakturan idag och den ska vara betald den sista december.
3 svar · 1,2k läst
H
hempularen: [citat] Som förtydligande av svaret från Claes. Byggsanktionsavgift och vite är alltså två helt olika saker. Byggsanktionsavgiften får du betala för att du på något sätt brutit mot bygglovsreglerna. En ytterligare konsekvens av "brottet" kan vara att du drabbas av ett rivningsföreläggande. Ibland kopplas ett vite till föreläggandet, ngt. i stil med att du får betala 100 000 om du
30 svar · 13,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: För att fortsätta ha en påtryckningsmetod för att se till att de åtgärdar felen kan du ju betala allt utom 10 %, du får lite lägre rotavdrag i år men det är ju bara lite.
2 svar · 1,3k läst
S
statiker: När bostadshuset är klart så kan man begära interimistiskt slutbesked för det så att man kan ta det i bruk. Ska man vänta så länge med garaget så får man förlänga befintligt bygglov eller söka om + leva med påringningar och brevväxlande med kommunen. Enklast är att bara söka bygglov för bostadshuset. Vill man ha mer än halva inne så kan man alltid söka förhandsbesked för
2 svar · 856 läst
F
fimpan: [citat] du menar att vi skulle få BÅDA sidorna i en konflikt!? :surprised::rofl:
1,0k svar · 202,6k läst
·
T
ToRy: Har du ingen som helst aning om vem som kan ha fällt trädet/träden är nog fribyggs förslag det enda rätta, efter att du gjort en polisanmälan. Har du en stark misstanke kan du komplettera polisanmälan med ett namn eller andra uppgifter på din misstänkta. Det ska dock mycket till om någon ska bli fälld (no pun intended) för brottet. (Jag vet att det kliar i fingrarna på flera av er
5 svar · 1,5k läst
·
CecBT
CecBT: [citat] Hej! Nej, inget har hänt. Vi har pratat med ordförande i samfälligheten och hon blev lika förvånad som vi, men vi vet inte om vi ska börja rota i det eller låta det vara.
41 svar · 11,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Detta krav som infördes i bostadsrättslagen 2014 att om en bostadsrättsförening som mäter den individuella förbrukningen ska debitera den delen av årsavgiften med utgångspunkt i förbrukningen är återigen en EU-anpassning. Enda förklaringen i propositionen till att detta infördes är denna fotnot: [bild]
164 svar · 17,6k läst
·
tio_Pepe
tio_Pepe: Köp en starthjälp/powerpack på Biltema eller Jula. Det är ett litiumbatteri som du kan ladda i lägenheten och sen starta bilen med om bilens batteri är urladdat.
86 svar · 8,5k läst
·
roland53
roland53: [citat] Åja, det finns även ett land ÖSTER om oss som med förkärlek använder den metoden för de grannländers innevånare som de inte gillar :cry:
184 svar · 105,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Upplysningar från ett företag som utför brandskyddskontroll att deras bedömning är att taksäkerheten ska uppgraderas på ett hus framöver är inte ett myndighetsbeslut. Det är information. Troligen har säljarna missat informationen precis som att ni missade att läsa senaste brandskyddsprotokollet när ni undersökte huset. (Det är offentlig handling som bara är att begära ut från
2 svar · 1,5k läst
V
Villaägarenr1: Gjorde ts en besiktning av huset tex? Känns lite sådär att åberopa massa fel om man inte gör en bes ens
26 svar · 4,5k läst
T
TheLastNinja: [citat] Hur exakt gör man för att öppna just dessa dörrar? Kanske värt att satsa på. Senast jag kollade var den tokslut.
16 svar · 2,8k läst
M
magnu: En idé som jag hade när det gällde förtätning i vårt område var att rita upp hur kollosala grannhusen kommer att bli. Kommer dominera området. Sedan kan man räkna på trafikbelastning. Nu senast vill byggflretagen här i närheten bygga väg genom en skyddsvärd skog eftersom det blir närmare för byggtrafiken. Den befintliga vägen går förbi dyra villor och påstås ha för låg
24 svar · 5,1k läst
H
hempularen: Som jag tolkar tråden, så har du ett avtal om fast pris. Det gäller i princip rakt av. Även om du hade gjort i princip hela jobbet själv.
2 svar · 1,3k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Om det ska göras på egen bekostnad torde det gå bra. Då skriver man förslagsvis ett olokaliserat servitut ungefär såhär: ”Fastigheten X har rätt att lägga och ha en vattenledning över fastigheten Y enligt gemensam överenskommelse. Vill ägaren av fastigheten Y i framtiden flytta på ledningen inom fastigheten äger denne rätt att göra detta på egen bekostnad. Flytten ska gå
1 svar · 1,2k läst
G
Gson76: För ett år sedan kontaktade jag en lokal rörmokare för installation av bergvärmepump och varmvattenberedare. Jag sa att jag hittat pris för just denna pump på 87 000 och varmvattenberedaren för 22 000 kr inklusive moms. Han sa att han kunde ge oss ett bra pris, men att det bestämdes vid leveransen. I våras kom så äntligen pumpen och en varmvattenberedare hem till oss. Han hjälpte oss
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.