27 055 läst ·
73 svar
27k läst
73 svar
Bygger nytt hus. komplicerad granne påverkar...
Nej för fanken... ge honom inga pengar, inte ens en krona, för det är samma sak som att erkänna att han har rätt till skadestånd.D Daniel 109 skrev:Se till att göra en seriös beräkning av skadan på betesmarken.
Arendet för betesmark är 600kr/ha. Det blir 6öre per kvadratmeter. Körskadan kan inte vara många kvadratmeter. Sannolikt drabbar den dessutom bara en del av säsongen. Men var generös och räkna på total förlust ett helt år. Ge honom en fin uträkning och en krona i skadestånd.
Låt honom ta det här till rätten för har han en vettig advokat så avråder han honom att gå upp i rätten. En privaträttslig tvist är väldigt dyr och förlorande part får betala rättegångskostnaderna och då handlar det om flera hundra tusen.
Det finns inte en chans i helvetet att han vinner detta. En surgubbe som älskar att jävlas med sin omgivning.
Förbered er noga och hör med era grannar om vad mer den sura skiten har gjort genom åren.
Kag skulle nog påstå att han har rätt till skadestånd. Msn har kört på mark dom man inte fick köra på. Men det är som sagt en extremt liten summa.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Därtill blir det småmål av det, med ett kostnadstak på några tusenlappar för förlorande part. Den verkliga kostnaden är tid – och den osämja det leder till att medvetet gräva ner sig i skyttegravar istället för att försöka lös frågan.
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Tagit lite tid men fick svar av Lantmäteriet:
"Jag får svara generellt på din fråga.
Om ni har ett avtalsservitut eller ett officialsservitut som belastar er grannes mark på en viss sträckning för ändamålet väg, har ni rätt att åka på denna väg och grannen kan då inte utestänga er från denna rätt att använda vägen.
Det finns alltid en tolkning av vad markägaren får göra och inte samt vilken rätt förmånsfastigheten har. Det finns ett rättsfall från 1962 som säger att det var okej att sätta upp grindar i det fallet."
Pratade oxå med två av mina bra grannar som oxå kommer bli drabbade om han nu får för sig att sätta upp grindar nu ikväll, dom hade ringt in och pratat med kommunen och Lantmäteriet och fått ett mer rakt svar: NEJ han fick inte göra så om han inte fick godkänt av oss, vilket han inge kommer få.
Fått veta att hans fru lämnar honom nyligen och tagit med barnen , han har bytt jobb nyligen & förlorat alla djur så fått hyra ut marken runt oss, så säkert därför han är som han är just nu. Så han tar ut det lite på oss.
Men nu har vi mer kött på benen så hoppas han inte strular mer nu. Så kommer de bli bra
"Jag får svara generellt på din fråga.
Om ni har ett avtalsservitut eller ett officialsservitut som belastar er grannes mark på en viss sträckning för ändamålet väg, har ni rätt att åka på denna väg och grannen kan då inte utestänga er från denna rätt att använda vägen.
Det finns alltid en tolkning av vad markägaren får göra och inte samt vilken rätt förmånsfastigheten har. Det finns ett rättsfall från 1962 som säger att det var okej att sätta upp grindar i det fallet."
Pratade oxå med två av mina bra grannar som oxå kommer bli drabbade om han nu får för sig att sätta upp grindar nu ikväll, dom hade ringt in och pratat med kommunen och Lantmäteriet och fått ett mer rakt svar: NEJ han fick inte göra så om han inte fick godkänt av oss, vilket han inge kommer få.
Fått veta att hans fru lämnar honom nyligen och tagit med barnen , han har bytt jobb nyligen & förlorat alla djur så fått hyra ut marken runt oss, så säkert därför han är som han är just nu. Så han tar ut det lite på oss.
Men nu har vi mer kött på benen så hoppas han inte strular mer nu. Så kommer de bli bra
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Frågan är ju då vad kommunen har för grund för sitt påstående? Lantmäteriet hänvisar till rättsfall.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Fast om det skall bli aktuellt, så behöver han ju reda ut VEM som kört där. TS har knappast någon skyldighet att hjälpa till med det.D Daniel 109 skrev:
Sedan är det en annan femma, att om det verkligen uppstått en skada hos grannen, så bör man givetvis ersätta för den, oavsett att det är en otrevlig granne.
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
H hempularen skrev:
Var så jag förstod det typ: behovet av fler överstiger behovet av en. Är vi fyra hushåll som använder vägen än en bonde som vill ha djur där så var det mer på vår sida. Vi får se helt enkelt , känns mycket bättre nu iallfall
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Joo det är ju ett argument för att få ha vägen där. Men det känns inte helt uppenbart att 4 hushåll skall slippa öppna o stänga grindar, skulle övertrumfa värdet av att kunna ha djur där.
Personligen skulle jag bli väldigt sur om jag tvingades hålla på med grindar.
Personligen skulle jag bli väldigt sur om jag tvingades hålla på med grindar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Får väl skriva ett servitut att ni får köra åt andra hållet istället?
Vad står det på servitutet? Brukar väl bara stå att man har rätt till utfart och då gäller den väl närmaste väg?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det brukar vara inritat på en karta var man har rätt att köra/anlägga väg
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Glömde svara:
för oss gick det bra, våran KA vi hade vid husbygget var med när han komförbi och gnällde, och frågade rakt ut vad han vill? grannen ville ha pengar, och våran KA sa att det har du inte rätt till. Vi visade åter igen att grannen hade ett offisalsevitut ( stavas?) vilket han inte kunde göra något åt.
Sen framkom det att han grannen inte var ensam ägare av vägen utan det var två till, vi frågade grannen om dom betalar pengar till han för använda vägen? Vilket dom inte gjorde…
vi sa att han inte behöver bry sig så mycket om vägen då min ena bra granne som oxå byggt här i närheten jobbar med köra lastbil kan släppa av lite Grus nån gång om året så håller vi bra skick på vägen själva . Vilket han har gjort nu sedan dess.
vi har inte hört något mer från han sedan dess.
för oss gick det bra, våran KA vi hade vid husbygget var med när han komförbi och gnällde, och frågade rakt ut vad han vill? grannen ville ha pengar, och våran KA sa att det har du inte rätt till. Vi visade åter igen att grannen hade ett offisalsevitut ( stavas?) vilket han inte kunde göra något åt.
Sen framkom det att han grannen inte var ensam ägare av vägen utan det var två till, vi frågade grannen om dom betalar pengar till han för använda vägen? Vilket dom inte gjorde…
vi sa att han inte behöver bry sig så mycket om vägen då min ena bra granne som oxå byggt här i närheten jobbar med köra lastbil kan släppa av lite Grus nån gång om året så håller vi bra skick på vägen själva . Vilket han har gjort nu sedan dess.
vi har inte hört något mer från han sedan dess.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
