Efter senaste storm så har ett träd hängt sig i annat träd och stor risk finns att det faller över den enda väg som leder in till min fastighet. Jag har med sms, bild, talat meddelande och brev meddelat detta men har inte fått något svar. Jag vet namnet på skogsägarna. Jag är fastboende och det finns servitut på vägen. Hur ska jag göra för att få skogsägaren att ta sitt ansvar. Lägger trädet sig över vägen blir jag fast. Jag är 80 år, utan grannar med motorsåg eller traktor.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Att du har rätt att ha en väg i skogen betyder inte att kraven på skogsskötseln ändras.
 
Claes Sörmland
Det är lite oklart vad markägaren har för ansvar att akut göra någonting. Träd faller i skogen och det är helt normalt. Du har nog gjort vad du kan i och med att du har meddelat din bedömning till marklägaren, t o m skriftligt.

I grund och botten så har du rätt att använda din servitutsväg. D v s brakar trädet i backen och blockerar din servitutsrätt så har du rätt att låta flytta på det, t ex såga av det så att du kommer fram.

Bedömer du att markägaren även fortsatt är lika ointresserad av trädet och att trädet troligen ligger över vägen vid nästa storm så kan det vara en god idé att leta upp någon företagare som kan hjälpa dig med att flytta på det om det väl brakar ned och blockerar vägen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Om trädet lägger sig över en servitutsväg där du är härskande bör det innebära att den tjänande fastigheten har skyldighet att ta bort trädet. Gör man inget kan du beställa ett arbete från ett företag som kapar trädet och gör vägen körbar. Sedan kan det ev. bli en tvistefråga gällande kostnaden om du beställer arbetet och vill få ersättning av den tjänande fastigheten.
 
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Om trädet lägger sig över en servitutsväg där du är härskande bör det innebära att den tjänande fastigheten har skyldighet att ta bort trädet. Gör man inget kan du beställa ett arbete från ett företag som kapar trädet och gör vägen körbar. Sedan kan det ev. bli en tvistefråga gällande kostnaden om du beställer arbetet och vill få ersättning av den tjänande fastigheten.
Jag undrar jag. Det är ju inte så att markägaren har saboterat TS rätt till vägservitutet utan det handlar om en naturlig händelse (som egentligen ännu inte har hänt). Att flytta på nedfallande granar och träd i skogsbygd är en helt normal del av underhållet av en väg. Och det faller ju vanligen på härskande fastighet att sköta det.

Det vore en annan sak om en illvillig markägare fällde träd över en väg och därmed hindrade rätten till vägen enligt servitutet.
 
  • Gilla
Aser och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag undrar jag. Det är ju inte så att markägaren har saboterat TS rätt till vägservitutet utan det handlar om en naturlig händelse (som egentligen ännu inte har hänt). Att flytta på nedfallande granar och träd i skogsbygd är en helt normal del av underhållet av en väg. Och det faller ju vanligen på härskande fastighet att sköta det.

Det vore en annan sak om en illvillig markägare fällde träd över en väg och därmed hindrade rätten till vägen enligt servitutet.
Nja, glöm inte att ts informerat tjänande fastighet om att trädet innebär en risk att det kan falla utifrån att det redan hänger på annat träd. Då anser jag att det inte kan ses som ej förutsägbar och naturlig händelse.
Däremot om det direkt fallit vid stormen köper jag det resonemanget.
Och skulle det ske en olycka med materiell eller personskada om trädet fallet senare efter ts påpekande hamnar det säkert på tjänande fastighets ansvar då det har informerats.
 
  • Gilla
Skogsfantasten
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Nja, glöm inte att ts informerat tjänande fastighet om att trädet innebär en risk att det kan falla utifrån att det redan hänger på annat träd. Då anser jag att det inte kan ses som ej förutsägbar och naturlig händelse.
Däremot om det direkt fallit vid stormen köper jag det resonemanget.
Och skulle det ske en olycka med materiell eller personskada om trädet fallet senare efter ts påpekande hamnar det säkert på tjänande fastighets ansvar då det har informerats.
Nu rör du in en sak som inte har med servitutet att göra, en hypotetisk skada/olycka med efterföljande skadeståndsanspråk. Det känns som en annan tråd.

Frågan för tråden är väl mer om tjänande fastighet har skyldighet att underhålla vägen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nja, ts skriver "Lägger trädet sig över vägen blir jag fast."
Vi vet ju inte var trädet står, är det vid servitutsgränsen eller 5 m meter, kanske 10 m från vägen.
Då blir det knivigt att bara ge sig in ev. skog som härskande och ta ned träd på tjänande fastighet, som dessutom hänger efter stormskada. Så det är inget underhåll utan åtgärd efter påpekande från ts att det finns en risk för att bli instängd, men det bör då även finnas risk för skada.
Men ts får återkomma med mera info.
 
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Nja, ts skriver "Lägger trädet sig över vägen blir jag fast."
Vi vet ju inte var trädet står, är det vid servitutsgränsen eller 5 m meter, kanske 10 m från vägen.
Då blir det knivigt att bara ge sig in ev. skog som härskande och ta ned träd på tjänande fastighet, som dessutom hänger efter stormskada. Så det är inget underhåll utan åtgärd efter påpekande från ts att det finns en risk för att bli instängd, men det bör då även finnas risk för skada.
Men ts får återkomma med mera info.
Jag tänker mer att om trädet så småningom faller över vägen och då blockerar den så har TS, t ex via entreprenör, rätt att flytta på det så att vägen kan användas av henne enligt servitutet. Hon ska således inte låta någon ge sig ut i markägarens skog med motorsåg vid något tillfälle, den rätten ger inte servitutet.

Kanske har markägaren avlägsnat det skadade trädet långt före detta ens inträffar.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Precis, som markägare i ts fall hade jag lagt ned trädet och åtminstone kapat rent över körväg, om jag fått info om ev. risk för att det skulle falla av egen kraft.
Och vissa markägare tar ju även in någon som gör jobbet om man har en maskin i närheten. Finns det flera vindfällen brukar det göras så i vårt område.
 
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Precis, som markägare i ts fall hade jag lagt ned trädet och åtminstone kapat rent över körväg, om jag fått info om ev. risk för att det skulle falla av egen kraft.
Och vissa markägare tar ju även in någon som gör jobbet om man har en maskin i närheten.
Visst men TS har nog gjort vad som kan göras där i och med att infon har meddelats markägaren, t o m skriftligt. Det ligger hos markägaren nu att besluta vad och om något ska göras med trädet. TS har formellt ingen rätt att besluta i denna fråga utan kan bara upplysa, påminna och vädja.

Det TS förutom detta kan göra är att planera för att trädet kan falla över vägen och ha en plan för den situationen om den upplevs som allvarlig.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Mai Winterer skrev:
Efter senaste storm så har ett träd hängt sig i annat träd och stor risk finns att det faller över den enda väg som leder in till min fastighet. Jag har med sms, bild, talat meddelande och brev meddelat detta men har inte fått något svar. Jag vet namnet på skogsägarna. Jag är fastboende och det finns servitut på vägen. Hur ska jag göra för att få skogsägaren att ta sitt ansvar. Lägger trädet sig över vägen blir jag fast. Jag är 80 år, utan grannar med motorsåg eller traktor.
Hej Mai, och välkommen till forumet!

Att försöka ta ner ett träd som hänger i ett annat träd är en farlig manöver som inte vem som helst med en motorsåg bör försöka sig på. Är det på annans mark blir det ännu besvärligare, även om det kan vara motiverat att ta hand om det så fort som möjligt. Så även om du hade känt någon med motorsåg hade de nog helst avstått.

Jag tycker att du ska söka direktkontakt med markägaren om det är en privatperson. De allra flesta skogsägare skulle försöka hjälpa dig i en sån här situation.

Och om markägaren skulle vara svår att ha att göra med så tycker jag att du ska skaffa dig en kontakt som kan hjälpa dig om vägen skulle spärras om trädet faktiskt faller ner. Kanske kan den som plogar i området vara rätt person (eller ordföranden i vägföreningen om ni har en sådan), kanske finns det en allt-i-allofirma du kan vända dig till, kanske känner du någon som har bra kontakter som kan hjälpa dig.

Oavsett vilket, så vänta inte tills efter att vägen spärrats, utan försök etablera en kontakt nu. Med markägaren eller någon annan.

Ofta har man bara servitut på en väg på landet och det kan innebära att man själv ansvarar för att den är farbar. Så förbered dig på att du kanske måste betala något själv. Men i bästa fall löser förstås skogsägaren det.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Engagemanget värmer- Skogsägaren har äntligen meddelat att mina meddelanden mottagits. Ingenting mer. Jag arbetar vidare med att få kontakt och hoppas få reda på hur han ska agera. Den skogsägareförening han tillhör säger sig inte kunna göra något.
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
Fråga snällt om du får låta någon ta ner hans träd. Om det är stort, kanske du kan ersätta honom en slant. Vem plogar/sköter vägen normalt?
 
M -MH- skrev:
Fråga snällt om du får låta någon ta ner hans träd. Om det är stort, kanske du kan ersätta honom en slant. Vem plogar/sköter vägen normalt?
Inte lätt att fråga snällt eftersom han inte tycks "finnas" i konkret/fysisk mening. Plogar/Sköter? Skogsägaren bor inte i närheten. Vägen går in till min fastighet ca 200 meter från större väg, därefter fortsätter den ca 400 m till en vändplats i skogen. Det är de första 200 m som det finns servitut på och vägen har skötts av oss eftersom det är vi som bor här. Skogsägaren har inte visat något intresse att återställa vägen ens efter att avverkningsfordon har kört sönder både vägren och vägyta. Jag är ingen rättshaverist eller bråkmakare, men känner mig ibland ganska vanmäktig och vill egentligen inte alls vara "snäll".
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.