Juridik
ElFredde: [citat] Det är ju inte så snällt att kalla dig saker såklart, har inte läst allt vad folk faktiskt har kallat dig men jag såg ju att du skrev att du helt enkelt hade dödat motparten om det var du. När du skriver så, kan du förklara för oss andra vad för slags respons du väntade dig? Tror du att några av dom som skrev elaka saker till dig kanske gjorde det för att de själva var
ElFredde: [citat] Alla skyldigheter här ligger hos din granne. Din granne hade skyldighet att genomföra höjningen av sin tomt med korrekt dränering mot ditt garage. Om så inte har skett och den överträdelsen är preskriberad så har grannen fortfarande en evig skyldighet att omhänderta allt dagvatten från sin egen tomt så att det inte rinner in på någon annans tomt eller som i detta fall in i
Nötegårdsgubben: Jag tror snarare att det är knepigt för dem att beskriva just eftersom att det nästan inte finns några byggregler att tillämpa utan bara strandskyddsregler, som nästan alltid hindrar nya bryggor. Men det kanske är lite samma sak: just eftersom att det nästan alltid är förbjudet enligt det drakoniska strandskyddet så håller sig myndigheten borta från att tydligt beskriva vad man bör
Nötegårdsgubben: [citat] Det är nog original. Gissar att det är en U-formad trappa som går ut lite över toaletten.
cpalm: [citat] Tack för att du utvecklande det. Ja, när du säger det är det knappast rimligt att lämna över föreningen med osäkra fordringar i balansräkningen. Jag tänkte mer ur ett allmänt perspektiv.
Kvackatore: [citat] Puffar tråden, vill också veta. Angående din fråga om att höja antalet ledamöter från 5 till 7. Det är inget som hindrar att suppleanter har uppdrag och ansvarsområden. Enda skillnaden mellan en suppleanter och ledamöter är rösträtten, i övrigt är det normalt att de förväntas delta i styrelsearbetet.
fusion: Det står på sign Gunnel Kock 1 inlägg och jag kunde inte se att hon svarat på inläggen. Möjligt att TS inte vet hur ma svarar, men betonar att TS senast var inloggad 13 jan 2015 och tråden startade 3 dagar tidigare. Det var den infon som fick mig att skriva mitt inlägg.
El-Löken66: [citat] Det vet vi varför, det är på grund av ändringar i lagar som tillåter dom bli av med oönskade.
Daniel 109: Då förutsätter jag att det står vilket datum som ska vara utgångsdatum och vilket index som avses i avtalet.
Tomas Fernman: [citat] Jag tror du har helt rätt, efter ett kort snack med en advokat. Ocker kan man kanske tycka som lekman på området men det ska vara ”skyhögt över alla gränser” som jag uppfattat det. I det aktuella fallet - som jag valt att inte gå in på här - har en överenskommelse nåtts. Allt gick lugnt och städat till. Båda parter var lite missnöjda efteråt. Ett tecken på en bra
Nötegårdsgubben: Om man istället för att gissa vad det står i anläggningsbeslutet skaffar sig en åsikt om vad det borde stå skulle man kunna se det såhär. På sektion två nöjer man sig med en standard utan vinterunderhåll, eller sporadiskt sådant. På sektion ett krävs åretruntunderhåll. För att ta sig till sektion två krävs passage av sektion ett; fastighetsägarna i sektion två har således
@ndreas: [citat] Elektrikern bytte till en Wallbox. Upptäckte nu i samband med alla skriverier om Easees avsaknad av jordfelsbrytare att elektrikern vid bytet glömt att sätta dit en jordfelsbrytare. Defa har nämligen en jfb inbyggd i laddaren - så om de bytte din box - kontrollera att de verkligen satte dit en jfb...
Stefan1972: nja du ansöker om konkurs för dödsboet isåfall.
Nybben86: Hej, tack för svar. Vi fick svaret att det var på grund av en anslagsplåt som satt lite dumt och kunde bekräfta att så var fallet med fotodokumentation. Tyvärr så orkade vi inte stå på oss och det fick bero. Platsen är gömd bakom gardiner så det är inget vi tänker på till vardags.
Dilato: https://www.konsumenternas.se/livssituationer/var-i-livet-befinner-du-dig/ta-hand-om-ett-dodsbo/nar-pengarna-inte-racker-till/
ingenmansland: Nu är jag ingen expert inom avtal eller hyresrätt, men jag vet iaf att det inte alltid går att avtala vad som helst i kontrakt och framför allt inte i hyresavtal. Det är väldigt mycket som bara rakt av kommer att bortses från då privatuthyrningslagen är dispositiv. Det har jag själv bittert fått erfara då man som privatuthyrare är ganska utlämnad åt oärliga hyresgäster. Sedan
Dilato: Se till att pengarna hamnar på ett dollarkonto annars tappar du värde snabbt när dom blivit SEK.
Minnie Mesola: [citat] Haha! Det var ett desperat försök att avleda uppmärksamheten mot motståndaren istället, men har man läst dina tidigare inlägg är denna tråd ingen överraskning. Minnie
Spikin: [citat] TS vet ju genom sin granne att skadan uppstått under det av EON aviserade och utförda arbetet.! Arbetet är bekräftat av EON.
Markarbetaren: Väldigt lite fakta för att kunna killgissa ett svar. Ny eller gammal bil, en gammal bil omfattas väl inte av fel som uppkommer efter 6mån om det inte avtalats? Är den nyare eller helförsäkrad så brukar maskinskadan träda in. Vilken typ av fel är det?
Simsgrodan: Till alla på forumet, det här kanske är intressant: https://bostadsjuristerna.se/bestrida-faktura-fran-hantverkare-de-5-vanligaste-misstagen/
BrokenArrow: Inköpspriset. Ingen skatt utlöstes ju vid bodelningen. Du borde ha dragit av latent skatt i bodelningen.
polaris78: ja ursäkten om bortappad nyckel är rena skitsnacket.. dom flesta märken på entreprenadmaskiner går med alla nycklar från samma märke eller om man har otur så finns det 3 olika typ.. inga chip i nycklarna utan nycklarna är mest för att ingen unge ska köra iväg med dom. Men huvudsaken är att grejerna försvann därifrån med en jäkla fart
henhal: [citat] Tack. Detta är ju i linje med det jag hittat, och strider mot det som påstås från andra tråden. Det handlar dessutom just om ett hus som köptes nybyggt.
Byggahus48: [citat] ▪️ Man måste ju skratta när du vill påstå att det som syns i bokföringen och siffrorna som finns hos revisorn, är HELA SANNINGEN. ▪️ Det jag skriver är inte taget ur luften och JAG VET att det är mycket mygel och många privata saker som ”åker med” in i bokföringen. Jag har levt med hantverkare hela mitt vuxna liv. De flesta tycker t o m att det är deras RÄTTIGHET
kindvall: [citat] Det är möjligt, men du har lite mer uppförsbacke. Om du riktar kravet mot båda är utgångspunkten att kravet kan anses accepterat i och med delbetalningen på 15000. Den du vill rikta kravet mot har uppenbarligen inte accepterat kravet.
merbanan: Att notera så kan man betala för sig på flera olika sätt. Jag har betalat via banköverföring och kontokort ibland. Men det gäller ju att mottagaren har den möjligheten.
mojjen: Om ni vet att tillgångarna är knappa, så är det viktigt att sköta papperen rätt mot begravningsbyrån. Ni har alltid rätt till en värdig begravning. Där går kommunen in, om dödsboet saknar tillgångar. men de bekostar en enklare begravning för runt 20-25000: (Vilket går ruskigt fort). Nu hamnade inte vi i den situationen efter min Mor , utan hade tillgångar. Därför kunde vi även