Har i fredags köpt och flyttat in ett hus och så sakteliga påbörjat jobbet med att komma i ordning. I afton körde vi första maskinen tvätt och när den gått klart var halva golvet i tvättstugan täckt av vatten.
Efter att ha öst upp i en hink och torkat av på golvet kände jag med handen nere i golvbrunnen. Jag får upp en del skräp (gjutjärnsbitar antar jag) men ingenting som får det att lossna. Spolar jag lite vatten ner i avloppet så rinner det undan sakta, sakta.

Till saken hör att den äldre dam som bott här flyttade strax före jul så efter det har ju knappast maskinen gått.

Ska förstås ringa mäklaren imorgon, men vad tror ni, räknas detta som ett dolt fel?

Jag skulle förstås kunna köpa någon sån där rensar-historia, men om jag inte lyckas utan måste kalla in hjälp så är det ju en onödig kostnad om jag kan få säljarens försäkring att träda in.
 
Redigerat:
Besiktigade du huset före köpet?
 
O
varför skulle det vara dolt fel?
Hur svårt hade det varit och spolat vatten i brunnen vid besiktningen av huset?
Ett dolt fel är ett fel som inte skulle gå att hitta vid en noggrann eller förstörande undersökning. Att spola i avloppet är inte så svårt att göra.


Ett allmänt resonemang som inte har med TS att göra....
Ett av de största affärerna man gör i livet är att köpa en bostad, åtminstone dyrast och ändå är det så många som inte gör någon besiktning innan köp, eller läser på ordentligt.
Om folk hade gjort ordentliga besiktningar och läst på ordentligt så skulle mycket vara vunnet.
 
Redigerat:
Nej, stopp i avloppet är inte dolt fel.
 
Stopp i avloppet hör till villalivet. Det råkar vi alla ut för någon gång. Ett rensband borde lösa problemet.
Så nej det är inte ett dolt fel.
 
Thomas59
Odjuret skrev:
....eller förstörande undersökning.
Här blev det visst fel.

Någon förstörande undersökning behöver man normalt inte göra. Vid indikation på att något är fel kan dock förstörande underökning krävas för att man ska anses ha fullgjort sin undersökningsplikt.

Och stopp i avloppet är i normalfallet absolut inte dolt fel.
 
Nej, det klart. Särskilt dolt är det ju inte när det går att upptäcka så lätt.

Nog tycker jag att jag läst ganska så mycket om vad det innebär att köpa bostad. Har även pratat med föräldrar, svärföräldrar, besiktningsman och mäklare. Var givetvis också med vid besiktningen, men nej, tyvärr hade jag inte spolat vatten i alla kranar/avlopp förrän idag. (Förresten finns det ett avlopp jag inte hällt vatten i än. Ska ta en vattenkanna och kolla. (Det finns ett duschrum som är mitt i renovering och därför måste avloppet "vattnas".)) Ingenstans har jag läst eller hört något om att kolla avloppen. Jag menar inte att jag är utan skuld, men det har bara inte slagit mig att ett avlopp skulle vara ur funktion redan vid inflyttning.
 
Redigerat:
Men i värsta fall så kan det faktiskt vara allvarligare än ett "vanligt" stopp. Skulle kunna vara rötter som har trängt in i rörsystemet som orsakar stoppet. Då blir det till och gräva.. :(
 
Får jag lite senkommet slänga in en kommentar?

Huset har bebotts av en ensam gammal dam, som flyttade ut för tre veckor sedan.
Flödet i avloppssystemet har med andra ord varit mycket lågt, och sedan upphört.

Det som händer vid lågt flöde är att papper (och annat onämnbart) blir liggande i rören, i väntan på nästa spolning. Och sedan har systemet inte använts på tre veckor. Då torkar pappret i rören och bildar stopp av "pappersmassa".

Vad som krävs är en spolning (kostar väl en dryg 1000-lapp med en spolbil) och att man sedan använder avloppet/spolar i toaletterna mer regelbundet.


Jag hade ett sådant stopp EN gång i mitt förra hus på 12 år. Det var mitt i sommaren, när vi varit bortresta en månad.
Samma symptom, samma kur, och sedan hände det aldrig igen. Vill minnas att proppen var ca 10 meter ut från husväggen, på väg till det kommunala avloppet.

Kille med spolbilen hade ett tips: Om man skall åka bort några veckor bör man först fylla upp badkaret, och sedan tömma det i ett svep. Då spolas rören rent, så inget ligger kvar i de horisontella delarna och torkar fast.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Får jag lite senkommet slänga in en kommentar?

Huset har bebotts av en ensam gammal dam, som flyttade ut för tre veckor sedan.
Flödet i avloppssystemet har med andra ord varit mycket lågt, och sedan upphört.

Det som händer vid lågt flöde är att papper (och annat onämnbart) blir liggande i rören, i väntan på nästa spolning. Och sedan har systemet inte använts på tre veckor. Då torkar pappret i rören och bildar stopp av "pappersmassa".

Vad som krävs är en spolning (kostar väl en dryg 1000-lapp med en spolbil) och att man sedan använder avloppet/spolar i toaletterna mer regelbundet.


Jag hade ett sådant stopp EN gång i mitt förra hus på 12 år. Det var mitt i sommaren, när vi varit bortresta en månad.
Samma symptom, samma kur, och sedan hände det aldrig igen. Vill minnas att proppen var ca 10 meter ut från husväggen, på väg till det kommunala avloppet.

Kille med spolbilen hade ett tips: Om man skall åka bort några veckor bör man först fylla upp badkaret, och sedan tömma det i ett svep. Då spolas rören rent, så inget ligger kvar i de horisontella delarna och torkar fast.
Badkaret var ett bra tips. (Om man har ett)
 
Vår besiktningsman spolare i varenda avlopp tror jag, inte bara för att kolla om det var stopp utan även om det var läckage (och de var det, han kände fukt på ett rör i källaren så säljarna fick åtgärda).
 
Hade stopp i avloppet till husets enda fungerande dusch när vi tillträdde. Var rätt irriterad att säljare lämnade över så. Dolt fel tänkte jag inte men man kan ju argumentera att det är dåligt städat eller att det är ett fel som tillkommit mellan kontraktskrivande och tillträde. Inget jag orkade dra i dock.
 
O
Thomas59 skrev:
Här blev det visst fel.

Någon förstörande undersökning behöver man normalt inte göra. Vid indikation på att något är fel kan dock förstörande underökning krävas för att man ska anses ha fullgjort sin undersökningsplikt.

Och stopp i avloppet är i normalfallet absolut inte dolt fel.
Olycklig formulering! Du har fullständigt rätt och jag inser att jag var ute och cyklade.... och det är halt så här i vinter tider :p tack för att du rättade mig.... jag får skylla på klockan, att det var vinter, att bussen riskerade att spåra ur och att tunnelbanan fick punktering.Men naturligtvis så är jag oskyldig :p
 
Redigerat:
O
NoiseMaker skrev:
Nej, det klart. Särskilt dolt är det ju inte när det går att upptäcka så lätt.

Nog tycker jag att jag läst ganska så mycket om vad det innebär att köpa bostad. Har även pratat med föräldrar, svärföräldrar, besiktningsman och mäklare. Var givetvis också med vid besiktningen, men nej, tyvärr hade jag inte spolat vatten i alla kranar/avlopp förrän idag. (Förresten finns det ett avlopp jag inte hällt vatten i än. Ska ta en vattenkanna och kolla. (Det finns ett duschrum som är mitt i renovering och därför måste avloppet "vattnas".)) Ingenstans har jag läst eller hört något om att kolla avloppen. Jag menar inte att jag är utan skuld, men det har bara inte slagit mig att ett avlopp skulle vara ur funktion redan vid inflyttning.
Mitt resonemang var helt allmänt, så jag hoppas att du inte tog illa upp! Min tanke var att hacka på de som inte läser på ordentligt innan köp, du hade uppenbarligen gjort din "hemläxa" Fler skulle göra som du!
Tråkigt dock att du fått lite vilseledande information, angående det man skall undersöka eller så är det jag som missuppfattat dig, då ber jag om ursäkt! så ser vi den informationen som kommer som allmän....
I den undersökning man skall göra innan köp så ingår det att kolla avlopp, elen, bygglov... samt säkerligen lite andra uppgifter som kommunen kan hjälpa till med på ett enkelt telefonsamtal.... Om jag har missat nått här så rätta mig gärna!!
 
Redigerat:
Du köpte huset obesiktigat tydligen NoiseMaker ,eftersom du hittade gjutjärns bitar i golvbrunnen och blev överraskad.Det innebär att huset år gammalt och då har du många överrakningar kvar, tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.