1 941 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Max antal pers i hushållet?
Hej!
Ska hyra ut huset till ett företag och undrar om man bör skriva med "max antal personer" i boendet.
När jag själv hyrt lägenhet så har jag för mig att det stått någonstans "max antal personer som får bo i lägenheten". Är det pga. Försäkringsskäl eller finns det andra skäl till det? Varför finns det begränsningar?
Bör man ha med det i Hyresavtalet?
Tack!
Kalle
Ska hyra ut huset till ett företag och undrar om man bör skriva med "max antal personer" i boendet.
När jag själv hyrt lägenhet så har jag för mig att det stått någonstans "max antal personer som får bo i lägenheten". Är det pga. Försäkringsskäl eller finns det andra skäl till det? Varför finns det begränsningar?
Bör man ha med det i Hyresavtalet?
Tack!
Kalle
Enligt min fd hyresvärd har det bl a med folkbokföringen att göra. De skriver maxantal i kontraktet för att hyresvärden ska ha möjlighet att vräka en hyresgäst som låter t ex 12 personer vara skrivna på 25 kvm. Det förekommer att hyresgäster (mot ersättning) ”lånar ut” sin adress till någon som egentligen inte bor där men som vill kunna tillskansa sig diverse bidrag. Sen är det ju så att många personer i ett hushåll oftast ger mer slitage på lägenheten och därav även begränsning av antalet boende.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
I en del områden där det är vanligt att det bor många (dvs. fler än man tänkte sig när man dimensionerade bygget) i lägenheterna så spräcker man kapaciteten som VA-systemet är byggt för. Kan även bli så att tider i tvättstuga o.dyl. inte kan fylla alla boendes behov.
Hej!S Spartans skrev:
Jag vill också hyra ut min villa till företag men måste tyvärr säga att allt är nyrenoverad. Har su några tips var man bäst han hyra ut och även lite tips om just försäkring med tanke på att allt är nytt och nyrenoverad?
tack på förhand!
/Asso