3 863 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
krav medlemsskap brf
Sida 1 av 2
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag har en fundering, det är om man kan villkora ett medlemskap? Jag tänker t.ex på en förening som kräver medlemskap i t.ex hsb.
Jag har fått för mig att det inte är okej. Men jag är osäker.
Jag har fått för mig att det inte är okej. Men jag är osäker.
Kam detta vara till hjälp?? Eller är det något annat du tänker på.
https://www.hsb.se/nyheter-och-tips/nyheter/2022/provning-av-medlemskap/
https://www.hsb.se/nyheter-och-tips/nyheter/2022/provning-av-medlemskap/
En förening har ganska långtgående möjligheter att ställa upp villkor för medlemsskap, men det är inte helt fritt att ha vilka villkor som helst. Dock krävs det att är inskrivet i stadgarna. Så att tex kräva medlemsskap i HSB är fullt möjligt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det är så klart en definitionsfråga. Dock framgår det i BrL 2 kap. 1 § att det finns en stor frihet för föreningen att i stadgarna sätta upp villkor för ett medlemskap. Denna frihet begränsas i viss mån av 2 kap. 2 §. Sedan får så klart inte sådana villkor bryta mot andra lagar, exempelvis diskrimineringslagen.D Daniel 109 skrev:
Att föreningen har rätt sätta upp villkor för ett medlemskap framgår av BrL 2 kap. 1 §. Så på frågan om en förening kan villkora ett medlemskap är svaret ja. Då får man kika på 2 kap. 2 § om stadgevillkor som ska lämnas utan verkan. Det får anses att punkt 1 eller 2 inte är aktuellt när det gäller frågan om krav på medlemskap i HSB. Då kvarstår punkt 3. Hur menar du att ett sådant krav skulle vara oskäligt? Jag kan inte se något argument för det.Bananskalare skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jo jag funderade på om det var okej.H hempularen skrev:
Nu har jag förstått hur det ligger till.
Att man ändå kan sätta vissa krav på ett medlemskap i en brf. Det hela var väldigt intressant!
Frågan i sig är retorisk. Kravet på medlemskap i hsb är inte direkt betungande.
En bostadsrättsförening är ju inte som vilken förening som helst, det är ju mer en typ av ekonomisk förening snarare än en idéell förening, och med rätt långtgående skyldigheter för bostadsrättsinnehavaren att sköta om lägenheten, betala månadsavgifter mm.
Man måste vara med om man köper en bostadsrätt och man får inte vara med om man inte köper en bostadsrätt.
Man måste vara med om man köper en bostadsrätt och man får inte vara med om man inte köper en bostadsrätt.
En av anledningarna till medlemskap är styrelsen.
Ibland står det i stadgarna att styrelsen måste vara tillsatt av medlemmar.
Vi hade en sådan formulering i den Brf (ej hsb/riksbyggen utan fristående) bodde i & satt i styrelsen hos.
Som formuleringen var blockade den Juridiska personer.
Ibland står det i stadgarna att styrelsen måste vara tillsatt av medlemmar.
Vi hade en sådan formulering i den Brf (ej hsb/riksbyggen utan fristående) bodde i & satt i styrelsen hos.
Som formuleringen var blockade den Juridiska personer.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Många förstår inte att det är skillnad på hyresrätt och bostadsrätt. Utan tror att det är samma sak. Men som boende i bostadsrätt så äger man en del av fastigheten, med rätt att bo o just den lägenheten. Men man äger inte sin lägenhet. Man äger rätten att bo där. Föreningens utgifter är man själv med och betalar.Anna_H skrev:
En bostadsrättsförening är ju inte som vilken förening som helst, det är ju mer en typ av ekonomisk förening snarare än en idéell förening, och med rätt långtgående skyldigheter för bostadsrättsinnehavaren att sköta om lägenheten, betala månadsavgifter mm.
Man måste vara med om man köper en bostadsrätt och man får inte vara med om man inte köper en bostadsrätt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det är en väldigt vanlig punkt i stadgarna att man inte godkänner juridisk person, inget företag får köpa en lägenhet. Dock får kommunen köpa där får dessutom inte föreningen neka kommunen medlemskapM MrDizzy skrev:
För själva medlemskapet har du helt rätt.Bananskalare skrev:
Min kommentar var om själva styrelseposten inte medlemskapet.
För styrelsepost har föreningar rätt att neka alla juridiska personer även kommun om det står så i stadgarna.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tja låter som ett icke problem om det stämmer. Framförallt då juridiskperson inte godkänns som medlem. De föreningar som godkänner juridisk person godkänner säkert även dessa i styrelsen.M MrDizzy skrev:
