2 152 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Kommunen sätter belysningsstolpar
Vet ej ifall detta är rätt tråd?
Men saken är så att jag undrar över en sak. När kommunen sätter ner belysningsstolpar och det den står på ens mark. Behövs det inte ett servitut för den stolpen?
Vad kostar det att flytta en belysningsstolpe ett antal meter?
Kan en markägare ta bort et servitut om belysningsstolpes placering?
M v h
Men saken är så att jag undrar över en sak. När kommunen sätter ner belysningsstolpar och det den står på ens mark. Behövs det inte ett servitut för den stolpen?
Vad kostar det att flytta en belysningsstolpe ett antal meter?
Kan en markägare ta bort et servitut om belysningsstolpes placering?
M v h
Det låter inte normalt.B Byggda skrev:Vet ej ifall detta är rätt tråd?
Men saken är så att jag undrar över en sak. När kommunen sätter ner belysningsstolpar och det den står på ens mark. Behövs det inte ett servitut för den stolpen?
Vad kostar det att flytta en belysningsstolpe ett antal meter?
Kan en markägare ta bort et servitut om belysningsstolpes placering?
M v h
Var för tror du det är din mark?
Det sörvar väl en gata?
Om det rör sig om en gata, alltså en allmän plats definierad i en detaljplan så ska normalt belysningen installeras på den allmänna platsen.B Byggda skrev:Vet ej ifall detta är rätt tråd?
Men saken är så att jag undrar över en sak. När kommunen sätter ner belysningsstolpar och det den står på ens mark. Behövs det inte ett servitut för den stolpen?
Vad kostar det att flytta en belysningsstolpe ett antal meter?
Kan en markägare ta bort et servitut om belysningsstolpes placering?
M v h
Om det istället för sig om en allmän väg enligt väglagen som nyttjas med vägrätt så ska belysningen stå inom vägområdet som ju kan gå in över vara privat mark, t ex en fastighet med bostadsändamål.
Så det krävs typiskt sett ett servitutet om kommunen vill sätta belysningsstolpar på din tomt.
Klicka här för att svara