Vet ej ifall detta är rätt tråd?
Men saken är så att jag undrar över en sak. När kommunen sätter ner belysningsstolpar och det den står på ens mark. Behövs det inte ett servitut för den stolpen?
Vad kostar det att flytta en belysningsstolpe ett antal meter?
Kan en markägare ta bort et servitut om belysningsstolpes placering?

M v h
 
E
B Byggda skrev:
Vet ej ifall detta är rätt tråd?
Men saken är så att jag undrar över en sak. När kommunen sätter ner belysningsstolpar och det den står på ens mark. Behövs det inte ett servitut för den stolpen?
Vad kostar det att flytta en belysningsstolpe ett antal meter?
Kan en markägare ta bort et servitut om belysningsstolpes placering?

M v h
Det låter inte normalt.
Var för tror du det är din mark?
Det sörvar väl en gata?
 
Claes Sörmland
B Byggda skrev:
Vet ej ifall detta är rätt tråd?
Men saken är så att jag undrar över en sak. När kommunen sätter ner belysningsstolpar och det den står på ens mark. Behövs det inte ett servitut för den stolpen?
Vad kostar det att flytta en belysningsstolpe ett antal meter?
Kan en markägare ta bort et servitut om belysningsstolpes placering?

M v h
Om det rör sig om en gata, alltså en allmän plats definierad i en detaljplan så ska normalt belysningen installeras på den allmänna platsen.

Om det istället för sig om en allmän väg enligt väglagen som nyttjas med vägrätt så ska belysningen stå inom vägområdet som ju kan gå in över vara privat mark, t ex en fastighet med bostadsändamål.

Så det krävs typiskt sett ett servitutet om kommunen vill sätta belysningsstolpar på din tomt.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
E
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Läs inlägg #5 igen, vi går i cirklar.
Lägg hellre upp bild med tomt pinnar synlig så får vi se.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.