D
Dolkmo: Jag inredde en råvind, behöll de gamla takbalkarna och gjorde takhöjd upp till nock. Högsta punkten är ca 3.20. Nu ska jag sälja huset och undrar om det ok att räkna den nya ovanvåningen som boarea trots att hanbanden på takbalkarna ger en ståhöjd på bara 188cm? Jag kan läsa mig till att det ska vara minst 190cm och 60 cm in för att räknas som boarea. Men tänker att hanbanden kan
0 svar · 807 läst
F
Falckman: [citat] Det kan jag för all del ta till mig av. [citat] Tro det eller ej, men jag håller faktiskt med dig. Faktum är att min ambition med inlägg #129 var just vad du beskriver ovan. Även om jag får erkänna att jag surnade till lite i senare inlägg... [citat] Jag har inte funderat på mitt forumskrivande ur det perspektivet så jag får nog bli dig svaret skyldig på den punkten är jag
141 svar · 57,6k läst
·
D
Dr.Mugg: [citat] Tag kontakt med en advokat! Var bor du någonstans? Kronofogden gör inte ett smack, om man agerar korrekt. Utan din motpart måste driva det till tingsrätten, och de har typ 12-18 månaders kö.
160 svar · 96,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Sen jag blev styrelseledamot i en BRF så finns plötsligt mitt namn på nätet hos kommersiella företag. Ingen tillfrågade mig om detta. Här är ett exempel på vad ett bolag skriver om detta på sin hemsida: "Vi samlar in personuppgifter från externa källor och offentliga register, exempelvis Bolagsverket och Skatteverket. Om du har ett pågående förtroendeuppdrag som styrelsemedlem i en
18 svar · 3,4k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Det här är en viktig sak att förstå. Då vi hade så extremt hög inflation på 70- och 80-talen och relativ värdeökning för bostäder därefter så är nästan hela försäljningspriset för en fastighet man haft i 40+ år vinst. Och även felräkningar på 50 % på ingångsvärdet blir några tiotusenlappar mer eller mindre i skatt. Så gör så gott du kan. Ta en schablonkostnad
4 svar · 2,3k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Nån form av vite hade varit lämpligt att få med i grundavtalet. Sen är förstås inte hantverkare dummare än att de tar höjd för ett sådant om det skrivs in, så grundavtalet blir rimligtvis dyrare då. Materialet är rimligtvis ditt ansvar, så försöker du bryta avtalet lär du få betala det. Räkna ut vad varje förseningsvecka kostar dig och satsa på hantverkarens pliktkänsla.
4 svar · 1,5k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Det vanligaste när ett lån ska lösas och ett annat tas är nog att övertagande bank eller en mäklare som är direktuppkopplad mot fastighetsregistret är behjälplig och att låneskiftet görs vid undertecknande av köpebrev. Men det är förstås med premissen att man ser det som ett civilrättsligt köp. Betraktar man det som en gåva såväl civil- som skatterättsligt förstår jag om
44 svar · 16,1k läst
D
Daniel 109: Det är i allmänhet lagligt att sätta upp bommar så länge de bara hindrar motorfordon.
473 svar · 100,9k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Varför skapa ett problem av det här? Bestäm var du vill ha huset oberoende av grannen ledning. Prata med grannen och säg att ledningen kanske måste dras om om den hamnar under huset. Ligger den rätt betalar du, ligger den fel betalar han. Grävare ska du ju ändå ha hem, så enklast är väl att ta tag i problemet om och när det uppstår snarare än att ta dit någon för det grävjobbet
7 svar · 1,9k läst
·
S
steve5432: Hej, ska göra en mindre utbyggnad á 25 m2, ett stort allrum. Fick kontraktet idag och det är två saker som jag tycker är märkliga: 1) Formuleringen: "byggfelsförsäkring ska tecknas innan arbetena påbörjas. Sådan försäkring ska tecknas av beställaren, om inte annat anges under Övrigt". Googlade lite på detta, och en sån försäkring kan kosta tiotusentals kronor. Måste jag teckna
0 svar · 813 läst
K
karlmb: [citat] Varför skulle de med vägsnuttarna bli arga? Du verkar bitter däremot. I längden verkar en GA vara det bästa för en så stor väg. Så ni bör se förrättningskostanden som en bra investering för framtiden. Sen att man kan ha synpunkter på Lantmäteriets jobb och vad det kostar är ju en annan fråga. Men är ni 100st så kostar det ju inte så mkt.
77 svar · 20,6k läst
·
H
Hammareåspik: Tack, det är värt att kolla upp.
16 svar · 5,0k läst
B
bradgard: [citat] Den är bygglovspliktig. I och med storleken faller det inte under attefallshus eller sådan tillbyggnad. Lite osäker på vilka ritningar som krävs dock.
7 svar · 2,5k läst
·
M
MrsForest: Damen vi köpte vårt hus av hade planterat en mängd buskar och anlagt gräsmatta utanför tomtgränsen (vilket vi uppmärksammade när vi började fundera på att plantera häck och ville vara säkra på vart gränserna gick). Efter 25 år har markägaren inte hört av sig så vi fortsätter vårda plätten. Dock planterade vi ingen häck på den sidan huset.
3 svar · 1,8k läst
J
Johan Olsson9: [citat] Jag ringde honom men han ville inte ändra något i protokollet (kan de ens det när besiktningen är över?). Dock verkar det ju vara så att reklamationstiden är 24 månader oavsett om man gjort en 2-årsbesiktning eller ej så vi kan reklamera direkt till entrepenören menade han. Det är kanske det vi får göra
7 svar · 1,3k läst
harry73
harry73: Ifall 5G uppfyller dina krav, då är din skada inte större än prisskillnaden mellan fiber abonnemang och 5G abonnemang med obegränsad datamängd. Den skillnaden är inte många hundralappar (eller kanske tusenlappar). Och om jag gissar att huset kostar flera miljoner, är några tusenlappar inte mycket att bråka om. Börjar du bråka om för många småsaker, tröttnar säljaren efter ett
1 svar · 690 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Jag hade som jag skrev i tråden lagat det på en eftermiddag en lugn helg. Men jag är också nyfiken på hur 7 kap. 1 § fungerar.
26 svar · 6,2k läst
·
T
ToRy: [citat] Då går det alldeles utmärkt att sluta läsa. Jag föreslår att du istället jobbar lite grann på din argumentationsteknik. Du klagar ömsom på att man går på ägaren till Balders Hage och inte kommunen och polisen, för det är ju inte ägarens problem att det händer saker utanför deras område. I nästa inlägg klagar du på att Marlen inte pratar med ägaren direkt. Hur ska du
212 svar · 53,8k läst
·
Thomas59
Thomas59: Med tanke på vad en jurist kostar bör det nog vara iaf några hundra tusen som står på spel om man ska anlta en sådan. Ev kan man ju köpa en timmes rådgivning och rådet blir troligen att det inte lönar sig att tvista. Konkursförvaltningen är ganska standardiserad/reglerad så risken att bli lurad är ändå rätt liten. [citat]
9 svar · 2,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Vilka fastigheter är delägare i gemensamhetsanläggningen? Är de som nyttjar vägen redan delägare så kan de få bilda en egen sektion som betalar för vägens drift genom ett föreningsbeslut om ändrade andelstal för drift. Läs hur detta går till här:
18 svar · 4,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Reklamera fel enligt konsumentjänstlagen?
14 svar · 1,8k läst
·
M
mojjen: [citat] Dom har fullt ansvar. Frågan är om du själv vill driva det i tingsrätten som ett skadeståndsmål, om de nu inte omedelbart slantar. Om du nyttjar din vagnskadeförsäkring, så kommer försäkringsbolaget driva mot entreprenören att få tillbaka sina pengar, normalt via dennes försäkringsbolag, om försäkring finns, annars direkt mot bolaget. Problemet om du väljer det senare,
73 svar · 29,4k läst
·
Hydeisch
Hydeisch: Nej tyvärr har inte räknat så mycket med något alls eftersom huset är i behov av omfattande underhåll och jag är ovan fastighetsägare så har en dålig överblick över regler / skyldigheter. Full fokus på underhåll och få nån standard på torpet. Det är ”bara” en sommarstuga.
16 svar · 8,0k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Och ändå var det inte så. Min poäng här är dock inte vem som hade rätt, utan tvärtom att det är bra att det kommer in lite olika perspektiv då en fråga ibland är stringent och beskriver sakförhållandena exakt rätt och andra gånger brister i ordval eller så saknas information. Få gånger är det helt givet vilket som är fallet.
40 svar · 5,6k läst
·
M
mrronny: [citat] Det är de återstående arbetena enligt ursprungsplanen som är inkluderade i förlikmingen som de är villiga att utföra men deras ombud vill inte det ska preciseras på pappret
14 svar · 3,1k läst
F
Festlund: Har svårt att se att detta skulle leda någonstans rent juridiskt med tanke på att det är extremt lätt uppgift att kontrollera innan köp av vilken lekman som helst.
25 svar · 2,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Men Bygg AB har väl räknat med att färdigställa friggeboden/attefallshuset. Att Kalle tvärt säger upp avtalet är kanske grund nog för Bygg AB att stämma Kalle för kontraktsbrott. Vad gäller timdebiteringen så menar jag, såväl som de flesta, att Kalle har fel och inte har något att hämta hos tingsrätten.
15 svar · 4,3k läst
J
JohnAnchor: Tack för svar! Jag har med hjälp av er hittat en kontraktsmall att utgå från. I den har jag tänkt mig att införa ett sk återgångsavtal/svävaravtal som innebär att köpet inte genomförs om marken av någon anledning inte går att stycka av. En handpenning betalas vid kontraktskrivningen och resterande belopp betalas när avstyckningen är klar. (dock senast två år efter
5 svar · 2,1k läst
D
Daniel 109: [citat] I allmänhet är nog buset födda i Sverige.
9 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.