Däremot har jag varit lite förvånad över att det är godkänt med åldersgräns. Det finns ju bostadsrätter för seniorer, där ex. bara den som är över 65 år kan bli medlem. Även om jag kan förstå att vissa tycker en sådan lösning är bra, så är jag lite förvånad över att åldersdiskrminering får förekomma i stadgarna.
 
Jag har en annan fråga om medlemskap.Jag flyttade från min bostadsrätt för 2 år sedan och har fått medlemsavi
varje år på 300kr.Måste den avin betalas även om jag flyttat och kanske inte aktivt(vad jag minns)sagt upp mitt
medlemskap????Jag bor inte i bostadsrätt längre så jag har nog alltid trott att om jag flyttar sägs mitt medlemskap upp.
 
Men vad är det för medlemsskap som kostar 300/år? Det låter som medlemsskap i HSB. Man kan vara medlem i HSB utan att ha en HSB bostadsrätt. Det är som vilken förening som helst, scouterna, den lokala fotbollsklubben osv. Däremot så brukar det vara krav på att du är medlem i HSB, för att få bli medlem i en HSB bostadsrättsförening.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
Jag har en annan fråga om medlemskap.Jag flyttade från min bostadsrätt för 2 år sedan och har fått medlemsavi
varje år på 300kr.Måste den avin betalas även om jag flyttat och kanske inte aktivt(vad jag minns)sagt upp mitt
medlemskap????Jag bor inte i bostadsrätt längre så jag har nog alltid trott att om jag flyttar sägs mitt medlemskap upp.
Brukar vara ren formalia men då det brukar vara krav på att vara skriven som ägare till en lägenhet i föreningen för att få vara medlem brukar utträde ske automatiskt vid försäljning men sköts normalt av mäklaren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men vad är det för medlemsskap som kostar 300/år? Det låter som medlemsskap i HSB. Man kan vara medlem i HSB utan att ha en HSB bostadsrätt. Det är som vilken förening som helst, scouterna, den lokala fotbollsklubben osv. Däremot så brukar det vara krav på att du är medlem i HSB, för att få bli medlem i en HSB bostadsrättsförening.
Ja HSB är det.Min fråga är om jag kan låta bli att betala avin??eftersom jag vill inte
vara medlem hos HSB.Har nyligen försökt säga upp mitt medlemskap men får aldrig
nåt svar från dom.
 
T TypRätt skrev:
Brukar vara ren formalia men då det brukar vara krav på att vara skriven som ägare till en lägenhet i föreningen för att få vara medlem brukar utträde ske automatiskt vid försäljning men sköts normalt av mäklaren.
Precis det jag alltid tänkt också.
 
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
Ja HSB är det.Min fråga är om jag kan låta bli att betala avin??eftersom jag vill inte
vara medlem hos HSB.Har nyligen försökt säga upp mitt medlemskap men får aldrig
nåt svar från dom.
Osäker på hur villkoren ser ut. Finns nog risk för inkasso om du inte betalar.

Hur har du sagt upp melemsskapet? Det fungerar nog inte att skicka uppsägningen till bostadsrättsföreningen. Den och HSB är två helt olika verksamheter.

Har du sålt med mäklare så borde mäklaren veta hur man gör det på "rätt sätt".
 
H hempularen skrev:
Osäker på hur villkoren ser ut. Finns nog risk för inkasso om du inte betalar.

Hur har du sagt upp melemsskapet? Det fungerar nog inte att skicka uppsägningen till bostadsrättsföreningen. Den och HSB är två helt olika verksamheter.

Har du sålt med mäklare så borde mäklaren veta hur man gör det på "rätt sätt".
Jag har sagt upp medlemskap på deras hemsida genom blanketter just för uppsägning
men inte fått nån bekräftelse.Detta var alltså för nån månad sedan.
 
Betala inte, om det kommer en påminnelse hänvisa till din tidigare uppsägning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Funkar inget annat kan du ju alltid be dem ta bart all data de har om dig enligt reglerna för GDPR alla organisationer blev ju tvungna att hantera detta relativt nyligen så det bör de ha rutiner för :p
 
Har kontaktat dom igen så väntar på svar.Det står inget om inkasso på avin så
jag tänker att om man inte betalar blir man helt enkelt utesluten för de kan väl
inte kräva av folk som inte vill vara med att betala medlemskap om man inte
har varit aktiv på något sätt?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.