1 307 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Elstöd till tidigare ägare...?
vi har sålt ett hus och köpt ett annat. För huset vi sålde fick vi ingen del av elstöd, då det gick till nye ägaren. För huset vi köpte fick vi däremot del av elstöd (för den fastigheten). Jag har själv inte haft en tanke på att kontakta köparen av vårt hus för att be honom om att få elstödet (som ju har gått till honom), men idag blev jag kontaktad av säljaren av huset jag köpte som menade att hon hade ju "betalt" för det elstöd som jag nu fått del av. Jag förklarade att så var det ju, men förklarade samtidigt att vi sålt vår hus (där vi på samma sätt "betalt" för elen) och där stödet tillföll ny ägare....jag tänker att det som så många andra saker är en rätt som följer fastigheten. I annat fall kan ju blanda in värdeutveckling mm och kräva kompensation för det (om värdet nu skulle ha gått ned....)
Elstödet har en enkel regel:S sepani skrev:vi har sålt ett hus och köpt ett annat. För huset vi sålde fick vi ingen del av elstöd, då det gick till nye ägaren. För huset vi köpte fick vi däremot del av elstöd (för den fastigheten). Jag har själv inte haft en tanke på att kontakta köparen av vårt hus för att be honom om att få elstödet (som ju har gått till honom), men idag blev jag kontaktad av säljaren av huset jag köpte som menade att hon hade ju "betalt" för det elstöd som jag nu fått del av. Jag förklarade att så var det ju, men förklarade samtidigt att vi sålt vår hus (där vi på samma sätt "betalt" för elen) och där stödet tillföll ny ägare....jag tänker att det som så många andra saker är en rätt som följer fastigheten. I annat fall kan ju blanda in värdeutveckling mm och kräva kompensation för det (om värdet nu skulle ha gått ned....)
"Du får elstöd om ditt namn stod på elnätsavtalet den 17 november 2022."
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/utbetalning-av-elstod
Det är den vanliga vanföreställningen att elstödet skulle vara någon kompensation för förra vinterns höga priser. Den kompensationen betalades ut redan förra våren och det stödet som kom nu är för att lindra kostnaderna den här vintern.
Klicka här för att svara