Hej tänkte kolla lite med er som är förmodligen mer kunniga i ämnet.

Det är så att vi har köpt en bostadsrätt från ett dödsbo skrivit överlåtelse kontrakt, där det står att tillträde ska ske senast 30dagar efter bouppteckningen har registrerats. Vi teckna också ett deposition avtal där det tydligt står tillträde 2023/04/03-måndag.

Mäklaren kom med svar 5 dagar innan att tillträde möjligtvis måste flyttas men inte säkert det gör eftersom en av arvingarna gjort ändringar i sin fullmakt och alla fullmakter behövdes undertecknas igen. 3 dagar innan tillträde säger mäklaren att tillträdet måste flyttas till tis/ons det sa jag var okey, tis ons inget svar från mäklaren. Får ett samtal från min bank istället att mäklaren har flyttat fram vårt tillträde till den 17/04-2023 och att säljaren kommer tillbaka från sin semester och vill också vara med på tillträde dagen, vilket jag blev rasande på och ej accepterar.
Skickar iväg ett arg sms till mäklaren där jag tydligt skriver att jag ej accepterar detta att tillträdet ska ha skett 03/04 inte 14 dagar senare och skriver att jag kommer kräva rimlig ersättning för omkostnader.

Till svar får jag att det måste blivit missförstånd får tillträdes dagen på vår sida då hon tydligen inte bokat någon annan dag en 17/04 för tillträde och menar på att det var vår bank som gav förslag på tillträde datumet och att inget var egentligen bokat (konstigt nog blev jag uppringd av min bank som ville veta vad som händer)
Hon skriver också att tillträde sker senast 40dagar efter bouppteckningen registreras den registreradess 14 mars( står 30 dagar i överlåtelseavtalet(y))

Varför är jag rasande ju det er ett renoveringsprojekt vi köpt där jag har ett renoveringsprojekt att följa med alla sorts deadline för att man inte renoverar i ett halvår så jag gick efter tillträdet 03/04 och hade bokat in respektive hantverkare firmor målare elektriker vvs osv som gör sin bit och drar så att allt går undan, inte bara att det är ett sjukt problematiskt att boka om en hantverkare för större uppdrag så måste jag betala betala en viss ersättning för förlorad arbetsinkomst då dem ej kunnat åta sig annat arbete tack o lov inte alla men dem som skulle ha gjort sin bit närmaste 14 dagar. Sen har jag utflytt datum att passa från min nuvarande bostadrätt då den är såld.

Kan tillägga att vi ej har skrivit på något tillägg avtal på detta.

Vem har rätt här egentligen jag eller mäklaren?
Har jag rätt till någon ersättning t.ex. 3-4 månaders nedsättning av bostadsrätt avgiften?
Vem är skyldig för nu skyller hon på oss köpare och vår bank som inte hade något tidigare datum en 17/04?
Hur kan jag strida detta?

Tack för alla svar :D

Det är avtalet som gäller

kan du visa att mäklaren/Säljarna har skjutit på tillträdet utan medgivande från dig kan du ha rätt till ersättning för dina faktiska kostnader då dom inte hålligt sin del av avtalet.

Börja med att förklara för mäklaren/Säljaren att ni förväntar er tillträde enligt avtal. Gör det skriftligt så du har bevis på vad som sagts.

Skulle det sedan bli förseningar som gör att du får kostnader så skickar du dom vidare till säljaren.

Välljer dom att inte betala kan du gå till kronofogden och om dom bestrider fakturan får du gå via tinget.

Kräver du ersättning under 1/2 basbelopp går det som småmål och du riskerar inga större kostnader om du skulle förlora. Är det större summor kan kostnaderna snart dra i väg så tänk igenom hur du vill göra och vad det kan kosta i både tid och pengar. samt att relationen till säljarna lär bli förstörd

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Herr hatt Herr hatt skrev:
elationen till säljarna lär bli förstörd
Betyder väl ingenting när man köpt en bostadsrätt av ett dödsbo.

• Gilla
husägaren TS och 3 till
  • Laddar…

kan du visa att mäklaren/Säljarna har skjutit på tillträdet utan medgivande från dig kan du ha rätt till ersättning för dina faktiska kostnader då dom inte hålligt sin del av avtalet.

Börja med att förklara för mäklaren/Säljaren att ni förväntar er tillträde enligt avtal. Gör det skriftligt så du har bevis på vad som sagts.

Skulle det sedan bli förseningar som gör att du får kostnader så skickar du dom vidare till säljaren.

Välljer dom att inte betala kan du gå till kronofogden och om dom bestrider fakturan får du gå via tinget.

Kräver du ersättning under 1/2 basbelopp går det som småmål och du riskerar inga större kostnader om du skulle förlora. Är det större summor kan kostnaderna snart dra i väg så tänk igenom hur du vill göra och vad det kan kosta i både tid och pengar. samt att relationen till säljarna lär bli förstörd
Alltså det i överlåtelseavtalet inte i depositionsavtalet?

C
M Micke1994 skrev:
Alltså det i överlåtelseavtalet inte i depositionsavtalet?
Överlåtelseavtalet ja.

Jag skulle tro att köpekontraktet trumfar depositionsavtalet. Man kan ifrågasätta varför det är olika skrivning i de två.

• Gilla
Micke1994
  • Laddar…

Tänk på att det är ett dödsbo som är motparten.

Överlåtelseavtalet borde vara det som gäller. Då skulle sista tillträdesdatum vara 30 dagar efter 14 mars, dvs 13 april om jag räknar rätt på dagarna, reserverar mig för det. Om det är så att det är din bank som inte kan lösa tillträdet före 17 april, det kan du ju kolla upp, kan det räknas som så att det är du som står för den förseningen.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Om nu mäklaren har skapat förvirring runt tillträdesdatumet, och det orsakar kostnader för dig. Så borde du kunna kräva mäklaren på skadestånd.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tänk på att det är ett dödsbo som är motparten.
Jo men det påverkar väll inte avtalet eller eventuell rätt till ersättning.

Sen är det klart att det blir besvärligare att driva saken vidare mot ett dödsbo med många delägare.
så man kanse skall tänka sig för en extra gång om den förväntade ersättningen är värt besväret.

Kolla vad som står i paragraf 9, Avtalsbrott (om det nu är paragraf 9 i ert överlåtelseavtal).

Det brukar stå nåt liknande som nedan:

”Skulle någon part inte fullgöra sina skyldigheter enligt detta avtal, har motparten rätt till skälig ersättning för sin skada.”

Då kan man t.ex. få ersättning för bokad flyttbil m.m.

M Macabeus skrev:
Kolla vad som står i paragraf 9, Avtalsbrott (om det nu är paragraf 9 i ert överlåtelseavtal).

Det brukar stå nåt liknande som nedan:

”Skulle någon part inte fullgöra sina skyldigheter enligt detta avtal, har motparten rätt till skälig ersättning för sin skada.”

Då kan man t.ex. få ersättning för bokad flyttbil m.m.
Om det nu verkligen skulle vara så att det är köparens bank som inte har tid förrän 17e april. Då är det ju snarare säljaren som har rätt till skadestånd för att överlåtelsen försenas utöver vad avtalet stipulerar.

H hempularen skrev:
Om det nu verkligen skulle vara så att det är köparens bank som inte har tid förrän 17e april. Då är det ju snarare säljaren som har rätt till skadestånd för att överlåtelsen försenas utöver vad avtalet stipulerar.
Yee right, men det var mäklaren som missa att det var en fullmakt som ändrades av en arvinge och på grund av det neka säljarens pank pantsätta lgh och mäklaren sa att hon flyttar fram tillträdet pga denna missen då alla fullmakter behövdes skrivas om samma sak med att det var den första ledig tiden köper jag inte inte mitt i månaden, däremot är arv ansvarige alltså säljare på semester och tillbaka i Sverige på söndag och tillträdet sker på måndag hmmm:thinking:

Ja, det är korrekt. Det framgår ju dock inte så tydligt vad det är som gäller här.

Om det är köparens bank som inte kan ha det tidigare, borde ju dock ha framgått vid ett tidigare stadie tänker jag, redan när banken har fått påskrivet avtal så är det ju köparen som förseningen beror på.

Om det inte är det så ligger det på säljaren att hålla sig till tillträdesdatum.

M Micke1994 skrev:
Har jag rätt till någon ersättning t.ex. 3-4 månaders nedsättning av bostadsrätt avgiften?
Om det är som du i stort beskriver det, att tillträdet försenas pga. säljaren så har du rätt till skadestånd. Din avgift till föreningen har dock ingey med det här att göra, det är inte ett hyreskontrakt som blivit försenat med värden som motpart. Utan det är mellan dig och säljarna, möjligen också mäklaren.

Det du har rätt till ersättning för är faktisk skada, som hantverkare du inte kan boka om utan måste betala för även om de inte kan göra något. Och det är ju sex–sju arbetsdagar vi pratar om, med ganska kort varsel, så det kan ju eventuellt bli en del, även om det uppenbarligen delvis gått att boka om.

Sen är det ju det där med bevisläge. Du ska kunna visa att det beror på säljaren också.

• Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.