33 084 läst ·
66 svar
33k läst
66 svar
Trädstam över tomtgräns
Det finns väl stolpar som markerar och man drar snöre mellan dem?A Alexn72 skrev:
Idag finns dock digitala kartor också.
Skulle dock inte rekommendera börja bråka allt för mycket var gränsen går. En annan gata nära min gata hade lantmäteriet och mätte. Blev så att hela gatan fick betala för det! Många fick även flytta eller riva byggnader. Gissa om den som startade processen blev populär?!
Där hade bråket startat vem som ansvarar för vad när det gäller gräsklippning och annan skötsel, för de som mättes var att var kommungränsen går. Har för mig dem fick betala 14000kr per hushåll. Då var det flera hus som delade gränsen och mättes.
Men herregud, det trädet utgör ju en fara för er (och erat hus?) Det är ju på väg ner, och kommer med 100% säkerhet att falla över erat hus.A Anders Vicki skrev:
Jag hade en liknande tall på mitt sommarstället, lutade lite i början, men för varje år som gick ökade lutningen. Var en ganska komplicerad fällning eftersom det stod hus i trädets fallriktning, så vi fick kontrollerat först spänna upp det så att det stod rakt, sedan fälla det från husen.
Ta och mät trädets vinkel regelbundet och dokumentera det. Ökar lutningen så är det bara att säga till grannen att det måste fällas. Vägrar han så polisanmäl ärendet, du vill ju inte att det ska falla okontrollerat. Att trädet står på hans tomt gör att han som markägare är SKYLDIG att tillse att hans träd inte utgör någon uppenbar fara för er ...
Dom kanske åsyftar detaljplanerat område och icke detaljplanerat område ? ..Men reglerna för friggebodar är desamma ändå.kisumisu skrev:
Om det handlar om detaljplanerat område så har det både för och nackdelar att bo i ett sådant område, fördelen är att kommunen i princip inte kan neka bygglov om ditt bygge uppfyller detaljplanen, men det brukar vara svårt att få lov till saker som inte stämer med detaljplanen.
Utanför detaljplanerat område kan kommunen i princip neka vad dom vill, men det finns å andra sidan ingen plan som säger hur du får bygga, så det brukar vara lättare att få igenom "annorlunda" byggander.
oavsett får du bygga på tomtgräns om grannen säger ok, men det är nog aldrig rekommenderat eftersom du inte kan sköta den fasaden då utan att beträda grannens mark.
Nej, träd får man i princip ha hur man vill.
+1 på den. För att staketet ska kunna bli så skadat så krävs mer än trädets tillväxt. Det där är inte ett träd som växer in på din tomt, det är ett träd som lutar in på tomten. Om lutningen ökar, och det gör den om det är en tall, så är det bara en tidsfråga innan den ligger.Mats-S skrev:
Men herregud, det trädet utgör ju en fara för er (och erat hus?) Det är ju på väg ner, och kommer med 100% säkerhet att falla över erat hus.
Jag hade en liknande tall på mitt sommarstället, lutade lite i början, men för varje år som gick ökade lutningen. Var en ganska komplicerad fällning eftersom det stod hus i trädets fallriktning, så vi fick kontrollerat först spänna upp det så att det stod rakt, sedan fälla det från husen.
Ta och mät trädets vinkel regelbundet och dokumentera det. Ökar lutningen så är det bara att säga till grannen att det måste fällas. Vägrar han så polisanmäl ärendet, du vill ju inte att det ska falla okontrollerat. Att trädet står på hans tomt gör att han som markägare är SKYLDIG att tillse att hans träd inte utgör någon uppenbar fara för er ...
Alla träd ligger efter ett tag, frågan är om TS är kvar att se det...
Tallar som lutar mer efter stormen Gudrun har inte rört sig en grad sedan.
Snart 20 år sedan, ingen tendens till att ramla kull.
Tallar som lutar mer efter stormen Gudrun har inte rört sig en grad sedan.
Snart 20 år sedan, ingen tendens till att ramla kull.
Klicka här för att svara