Juridik
BirgitS: Det är i alla fall ett möjligt förhandlingsbud. Motsvarar kanske billiga klinker och en dags arbete (vilket väl det skulle ta att lägga dem.
Jayward: [citat] Glömde ange att jag la golvvärme i hela källaren och i alla dusch toalett även ingången cirka 25000kr Sen så bytte jag ut värmen i huset mot luftvärmepump 60000kr då är det ju luft luft 2x 1 i källaren 1 i vardagsrummet för friskare och varm luft. Värmen i sig är klassad a+++ som kallaste när det var 15- då drog båda som max 20kw om dagen
Räknenisse: [citat] Finns det något som säger att den inhägnaden du har idag inte skulle anses duga för sitt ändamål? Eller vad ser du mer konkret som problemet med villkoret om inhägnande? I grunden är det ett rätt rimligt krav för att utomstående ska ha någon möjlighet att kunna avgöra var tomten slutar. Rent praktiskt behöver det inte vara speciellt avancerade byggnadsverk så länge det
Räknenisse: Ett tidsbegränsat bygglov ska väl i grunden ses som ett undantag i sig. Motivet för att bevilja det tidsbegränsade bygglovet i detta fallet är att barackerna behövs under byggtiden. Att det då bedöms som att ett beviljat bygglov är minimum som startpunkt för att den byggtiden är inledd ser jag som en rätt rimligt satt avgränsning. Det kan knappast finnas ett behov av en byggbod innan
hempularen: Det är som sagt det normala, enl. min erfarenhet. Att du som försäkringshavare räknas som beställare, och byggherre. Försäkringsbolaget står för betalningen, formellt inget mer.
TypRätt: Om det inte är ett väldigt stort hus behövs det väl knappast ett fördelarskåp på andra våningen?
gaidin: En fråga. Hur tappade du folkbokföringen? Jag bor själv större delen av året utomlands men har kvar en adress i Sverige. Jag vill inte råka ut för samma sak.
trähandtag: Jag antar att du vill kunna ”triveselelda” typ 5 ggr i veckan 2-4 timmar per gång, men då trivselelda har definierats på annat sätt, så går ju detta inte. Därefter blir det en mer permanent uppvärmning av bostaden och då är ju inte en kamin eller liknande det bästa, utan då behövs en riktigt panna. Jag vet att många på kommunernas miljökontor får kämpa med villaägare
Miljöinspektören: [citat] Beror ju lite på vad det handlar om, men i fallet som tråden berör så ja.
Stadsarkitekten: [citat] [citat] [citat] [citat]
paralun: [citat] Jo men man bör/måste vara sampratad med flera medlemmar i samfälligheten annars kan det se ut som en enstaka åsikt. Det är rösterna som räknas!
Excel: Skulle nog skämmas att kräva säljaren på pengar för en värmepump som är i sluttampen av sin tekniska livslängd…
Marken1234: [citat] Oftast beror knarrande golv på brister i undergolvet. Det borde även byggaren ha informerat om. Men om inte byggaren ersatts för att åtgärda undergolvet så går ju inte det att reklamera, möjligtvis merkostnad för att plocka upp och sedan återmontera golvet efter åtgärd om en domstol kommer fram till att byggaren som sakkunnig borde informerat dig om detta. Men själva
SågspånPappspikEternit: Det finns mer info om EU-stöd till jordbruk här: https://jordbruksverket.se/stod/jordbruk-tradgard-och-rennaring/sam-ansokan-och-allmant-om-jordbrukarstoden/det-har-ar-sam-ansokan Tänker du söka stöd i år, kontakta din länsstyrelse direkt för att få ett kundnummer och påbörja din ansökan! Det är lite meckigt med alla bövla kartor och block och rutor att klicka i, men man lär sig
JOHAN ERIKSSON6668: [citat] Eftersom vi nyligen varit i ett liknande läge så har jag fått lära mig den hårda vägen att gången är så här: - Du tycker att fakturan är oskälig. Du meddelar firman detta och talar om att du är beredd att betala en lägre summa. Då händer en av två saker: 1. de säger "OK, vi gör så", alternativt ger ett motbud som du kan acceptera eller också 2. säger de "nej, vi ska
mollson: [citat] Dom åker väl också till jobbet .osv riv altanen ..med tigersåg 10 minuter och sedan är det klart
mollson: [citat] Största problemet är nog att nästa gång ni behöver hjälp så är ni rökta .... De flesta el rör byggfirmor känner varandra. O även om det konkurrerar med varandra så fikar vi tillsammans ...o du förstår resten...
Maijckel: [citat] Den risken finns. Men som jag förstått processen (fritt ur minnet) så inleder Länsstyrelsen med att kalla till föreningsstämma först efter att någon medlem ansökt om detta, vilket kanske kan ta en viss tid. Vid denna stämma är Länsstyrelsens första önskan och prioritet att kunna samla en styrelse ur föreningens delägare. Det är först om detta misslyckas som en extern,
c_olsson: [citat] Vi har sådana avtal på jobbet. Det går dock att begära anstånd vilket innebär att man kan skapa fakturaärende inom t.ex. 30 dagar där man anger beräknad tid för slutfakturan och en summa för delfakturering. När det gäller TS fakturor så finns det en del företag som delar upp fakturorna på två år eftersom man bara får max 50.000 per person i rotavdrag per år. Det
Claes Sörmland: [citat] "Renovering" var en olycklig term i kontraktet för föreningens del eftersom det är en term som handlar om förnyelse av något gammalt och utslitet. Det hade varit tydligare om det t ex hade stått "ändring av lokalen eller dess tekniska system som föranleds av krav från myndighet". Så jag är inte säker på att ert avtal ger er möjlighet att alls kräva ersättning av
Claes Sörmland: [citat] Precis, det kan aldrig hända. Om nu inte Lantmäteriet gör ett rent handläggningsfel som vinner laga kraft. Konsekvensen av att samtliga tidigare delägarfastigheter inte ges några andelstal (det som kallas för 0 i andelstal i trådstart) är ju att det inte finns några delägarfastigheter. Gemensamhetsanläggningen är då herrelös. Inga delägare som kan vara medlemmar i
karlmb: [citat] Det är kanske pga berg de går där de gör idag.
Marcus-AA: [citat] Kabel mellan en jordbruks- och en bostadsfastighet tagen i bruk före 2007 omfattas inte retroaktivt. Det är nog det mest relevanta undantaget. Jag har tex själv sådan anläggning som vattenfall mumlade lite om vid utbyte av servisledningen. https://ei.se/bransch/koncessioner/undantag-fran-kravet-pa-natkoncession---ikn#h-Jordbruksfastigheter12 Jordbruksfastigheter (27 §) Ett internt
hempularen: I samfälligheten där vi har fritidshus, står det i informationen om nästa årsavgift vilket förfallodatum som gäller, och att obetald avgift skickas som kronofogdeärende utan ytterligare påminnelse. Jag tror att det är ett bra sätt att inskärpa att detta är inget man kan börja argumentera om.
Nötegårdsgubben: Har ni genom muntligt eller skriftligt tilläggsavtal avtalat om att du ska betala nu så gör det. Men betala då till företaget du har ett avtal med, inte det som nu fakturerat. Man är betalningsskyldig för sina avtal vare sig man fått en faktura eller ej, så det är ju lika bra att göra rätt. Betala till rätt företag och skriv tydligt vem avsändaren är och vad frågan gäller.
Jonatan79: I tomtgränsen om du vill, den räknas inte om det inte går att stå raklång i byggnaden.
H-Thomasson: Går det inte att lyssna på spindeln / kranen om det läcker. https://hamafo.se/product/spindellyssning/
lunnabo: [citat] Vill uppmärksamma dig på att Jonathan79 har fel. Ni äger inte alls 50/50 av hela fastigheten. Din fru äger den helt själv oavsett att ni gifter er. Helt annan sak är att den skulle kunna vara del av giftorättsgods om det inte som i ditt fall skyddas av äktenskapsförord eller förbehåll i gåva, arv eller testamente.