1 449 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Återuppbyggnad
Hej.
Jag har hamnat i ett läge där mitt radhus tillsammans med det andra i samma radhuslänga troligen måste rivas och byggas upp på nytt. Förutom massa saker som avdrag, nya krav på fastigheten (det har hänt en del sedan detta radhus byggdes) och massa andra frågetecken just nu så undrar jag specifikt om ett par saker.
Eftersom det är flera fastighetägare och försäkringsbolag iblandade så är det inte helt trivialt, men dom ska i fall samarbete och ett bolag ska hålla i det (oklart exakt vad dom menar) men det inblandade vill att vi husägare ska vara byggherre för våra egna hus och att alla fakturor ska gå till oss som vi sedan ska ersättas för. Den enda förklaringen jag fått är att det är för att vi själva ska ha reklamationsrätten. Men det känns minst sagt galet att vi som lekmän ska agera byggherre och dessutom är vi flera st samt har det en gemensam grund och konstruktion för hela längan. Som bonus finns det en samfällighetsförening som äger tex el och vattenstammar fram till respektive hus.
Jag vet att jag är lite vag, men det är medvetet då jag inte vill gå ut med exakt vad och varför det ska ev rivas. Har någon några erfarenheter runt liknade situationer?
Jag har hamnat i ett läge där mitt radhus tillsammans med det andra i samma radhuslänga troligen måste rivas och byggas upp på nytt. Förutom massa saker som avdrag, nya krav på fastigheten (det har hänt en del sedan detta radhus byggdes) och massa andra frågetecken just nu så undrar jag specifikt om ett par saker.
Eftersom det är flera fastighetägare och försäkringsbolag iblandade så är det inte helt trivialt, men dom ska i fall samarbete och ett bolag ska hålla i det (oklart exakt vad dom menar) men det inblandade vill att vi husägare ska vara byggherre för våra egna hus och att alla fakturor ska gå till oss som vi sedan ska ersättas för. Den enda förklaringen jag fått är att det är för att vi själva ska ha reklamationsrätten. Men det känns minst sagt galet att vi som lekmän ska agera byggherre och dessutom är vi flera st samt har det en gemensam grund och konstruktion för hela längan. Som bonus finns det en samfällighetsförening som äger tex el och vattenstammar fram till respektive hus.
Jag vet att jag är lite vag, men det är medvetet då jag inte vill gå ut med exakt vad och varför det ska ev rivas. Har någon några erfarenheter runt liknade situationer?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Jag tror att det kan vara klokt att ni är era egna byggherrar även om det förstås även är stökigt iom. det gemensamma.
Säg att någon helt vill göra om sin planlösning eller höja kvaliteten på innerväggar genom att ha OSB+gips istället för bara gips eller 100 andra individuella anpassningar som kan göras nu. Då är det lättare att var och en är ansvarig för sitt. Utöver de rent avtalsmässiga frågorna om framtida ansvarsförsäkring.
Det knepiga med den lösningen blir väl att säkerställa att försäkringsbolagen faktiskt täcker det som ankommer på dem att betala.
Säg att någon helt vill göra om sin planlösning eller höja kvaliteten på innerväggar genom att ha OSB+gips istället för bara gips eller 100 andra individuella anpassningar som kan göras nu. Då är det lättare att var och en är ansvarig för sitt. Utöver de rent avtalsmässiga frågorna om framtida ansvarsförsäkring.
Det knepiga med den lösningen blir väl att säkerställa att försäkringsbolagen faktiskt täcker det som ankommer på dem att betala.
Så är det normalt vid skada att försäkringsbolaget bestämmer vem som ska utföra arbetet och täcker delar av kostnaden. Problemet är just att ni står med reklamationsansvaret, dvs om det skitföretag som billigast säger sig lösa problemet gör ett jobb som matchar priset står man med ett försäkringsbolag som säger sig ha gjort sitt och att jobbet måste göras om igen är inte deras problem utan det får man slåss med byggaren helt själv fast man inte ens tecknat något avtal med denne. Finns flera trådar här där detta scenario utspelats.J joje20 skrev:
Bästa är väl att ni själva tecknar avtal med alla parter och får fram tydliga underlag för allting först och ser precis hur mycket som respektive försäkring kommer att täcka så alla vet hur mycket lull de kan kosta på sig. Där efter driver ni allt samt val av entreprenör och kräver in pengar från försäkringsbolagen allt efter som. Men som tidigare nämnts ta hjälp av en jurist först innan ni kommer överens om något. Ni är ju rätt många som berörs och det är motsvarande livsbesparingar det handlar om för flertalet tänker jag.
Jag var nog otydlig, jag avsåg att få möjlig ersättning från er försäkring för att kunna konsultera en "oberoende" jurist, dvs inte försäkringsbolagets.J joje20 skrev:
Sedan kan det ju ändå bli så att allt inte blir det helt optimala för er som försäkringstagare, men er situation bör ändå inte vara helt unik i att återställa utifrån att en brand borde ge samma metodik för en återuppbyggnad.
Så utgår man från från en brand i en radhuslänga med mera eller mindre förstörda hus så borde det kunna likställas med er situation.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det är som sagt det normala, enl. min erfarenhet. Att du som försäkringshavare räknas som beställare, och byggherre. Försäkringsbolaget står för betalningen, formellt inget mer.
Klicka här för att svara
