Sveaskog sak göra slutavverkning på grannfastigheten vilket i sig inte är något konstigt. Tog reda på hur stort område och läste då även att de i sin ansökan påstod att träden var 65+ år gamla. Varför vi reagerade beror på att dessa träd ser ut att vara ungträd, inte ens hälften så stora och tjocka som de brukar vara vid avverkning.

Det stämmer inte då ett par äldre grannar är säkra på att dessa fält odlades långt in på 80-talet, hos Lantmäteriet ligger det bilder som visar samma sak fast då till 1975.

De ska avverkas nu i vår, så frågan är om man hinner göra något - rädda kvar träden tills de är "mogna att tas ner", eller om det är försent, och vem man ska kontakta?



I övrigt noterar jag att det sker en rekordavverkning i år, precis överallt genomför man totalavverkningar. En bekant med påstådd insikt menade på att det aldrig avverkats lika mycket som nu pga oron inför EUs begränsningar av svenskt skogsbruk, man tar allt man kan innan det är försent.
 
Om du vill bestämma vad som ska ske med skog/mark i din omgivning så får du helt enkelt köpa marken. Folk får, inom lagens råmärken, göra vad de vill med sin fastighet och det är inget någon annan skall lägga sig i.
 
  • Gilla
  • Älska
perra i skogen och 8 till
  • Laddar…
Här i Sörmland så är det en j.vla massa granbarkborregranar som man gallrar bort. Blir iofs ganska trevligt med all den kvarlämnade tallen. Mycket ljusare & öppnare skog.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Priserna är bra och oron i världen är stor. Klart man avverkar om man anser att det är lönsamt. Sveaskog slutavverkar knappast träd som är satta ”långt in på 80-talet” om det inte finns någon mycket speciell anledning. Det är betydligt lönsammare att låta skogen stå kvar och växa. Du är säker på att det inte är gallring det rör sig om?
 
S Surly skrev:
Om du vill bestämma vad som ska ske med skog/mark i din omgivning så får du helt enkelt köpa marken. Folk får, inom lagens råmärken, göra vad de vill med sin fastighet och det är inget någon annan skall lägga sig i.
Så sant.
För min del får reglerna gärna lättas eller tas bort vad gäller ålder för slutavverkningsålder, men det bör vara samma åldersregler för slutaverkning för enskilda skogsägare och för stora statliga skogsbolag om jag ska kunna ha respekt för regelverket.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Priserna är bra och oron i världen är stor. Klart man avverkar om man anser att det är lönsamt. Sveaskog slutavverkar knappast träd som är satta ”långt in på 80-talet” om det inte finns någon mycket speciell anledning. Det är betydligt lönsammare att låta skogen stå kvar och växa. Du är säker på att det inte är gallring det rör sig om?
Bättre med 'en fågel i handen en tio i skogen' skulle jag säga, om jag kan och får hugga 45 årig skog kan jag sannolikt få bättre avkastning på kapitalet på annat håll än i medelålders skog, det går utmärkt att 'slakta' ett bestånd och göra ved av det med nuvarande priser. Jag som har fyllt femtio kanske till och med hinner få upp ett bestånd självföryngrad björk på marken i min livstid och det kan ju ge minst lika mycket avkastning som att låta medelålders granar stå kvar i ytterligare 30år.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är skogsstyrelsen som står för tillsynen att skogsvårdslagen följs. Anmälan om misstanke om brott görs alltså dit:

https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-tillsyn/tillsyn/

Gissar att det inte räddar skogen men kan nog bli böter om något inte har skötts rätt.
 
  • Gilla
Sofriko
  • Laddar…
Det det handlar inte om oginhet över att någon ska avverka sin skog eller att det blir kalhygge utan att man ljuger i sin ansökan för att enklare få igenom den när det finns uppenbara bevis.

Köpa marken har andra i området redan försökt när Sveaskog först la ut avverkningen på anbud, glöm det var det korta svaret.
 
Claes Sörmland
Det ska ju påpekas att det inte handlar om någon privatperson som ska avverka skog utan om svenska staten. Statens anonyma administratörer har liksom ingen koppling till lokala markinnehav och miljöförhållande. Detta är bara en siffra i ett Excelark.
 
  • Gilla
Sofriko
  • Laddar…
L lat skrev:
Här i Sörmland så är det en j.vla massa granbarkborregranar som man gallrar bort. Blir iofs ganska trevligt med all den kvarlämnade tallen. Mycket ljusare & öppnare skog.
Får ta en närmare titt, kan ju vara så men inget som nämnts och träden ser inte stressade ut.

G-83 G-83 skrev:
...
Du är säker på att det inte är gallring det rör sig om?
De slutavverkar enl. den områdesansvarige.

OBS: Inte riktat mot någon i tråden! - Som sagt, äger man marken så ta ner all skog i världen som man vill men hitta inte på lögner eller gissa sig till ålder på träden. Sedan kan man naturligtvis ifrågasätta det biologiska värdet av att aldrig låta en skog få "vila". Kanske borde göra lite som man gjorde förr med åkrar innan konstgödsel - la dem i träda.
 
F fribygg skrev:
Bättre med 'en fågel i handen en tio i skogen' skulle jag säga, om jag kan och får hugga 45 årig skog kan jag sannolikt få bättre avkastning på kapitalet på annat håll än i medelålders skog, det går utmärkt att 'slakta' ett bestånd och göra ved av det med nuvarande priser. Jag som har fyllt femtio kanske till och med hinner få upp ett bestånd självföryngrad björk på marken i min livstid och det kan ju ge minst lika mycket avkastning som att låta medelålders granar stå kvar i ytterligare 30år.
Jo visst, men om detta nu var åker till långt in på åttiotalet så är skogen 35 år och då är det väl ändå mer tveksamt.
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
O
Såhär säger Skogsstyrelsen: https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-tillsyn/skogsvardslagen/

Föryngringsavverkning får inte göras innan skogen nått en viss ålder, den så kallade lägsta slutavverkningsåldern. För bestånd som domineras av barrträd varierar lägsta tillåtna åldern mellan 45 och 100 år, beroende på markens produktionsförmåga. Bok får föryngringsavverkas tidigast vid 80 år och ek vid 90 år. Bestånd vars virkesförråd till minst hälften består av björk, asp eller al får avverkas vid 35 år.

Så det är väl möjligt med rätt typ av skog och bonitet, men närapå gränsfall....

Vi är också granne med Sveaskog och jag tycker mig se samma trend. Här i trakerna är det bara privata skogsägare som har kvar mogen skog. Sveaskog har avverkat all sin storskog och slutavverkar gallringskog.
Varför gör man så? Jag gissar på att man behöver råvara och någon ekonomisk term som "cashflow" i företaget.
 
  • Gilla
Sofriko
  • Laddar…
Staten är den sämsta skogsägaren i förhållande till hur (andra delar av) staten genom regler och råd vill att man ska göra.

Allt är som vanligt alltså, även i skogen.
 
  • Gilla
Surly och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.