8 292 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Nyanslutning Vattenfall
Sida 1 av 3
Hej
Jag har en pågående nybyggnation där vi har beräknad inflyttning vid årskiftet.
Vattenfall tog emot min anmälan om nyanslutning 2018-07-20 och allt är redo med kanalistation mellan tomtgräns och fasadmätarskåp.
Jag har sedan anmälan försökt få ett beräknat datum för när anslutningen kan ske men får aldrig något vettigt svar utan mer att dom skall kolla med entreprenören och återkomma.
Idag så tröttnade jag på samma återkommande svar och skrev till dem att enligt deras info så bör en nyanslutning ta mellan 2-4 månader. Så jag ställde en konkret fråga ifall dom klarar av att leverar detta till 2018-11-20 dvs. 4 månader
Och jag fick till svar att dom rekommenderar att jag ansöker om byggström.
Nu till min fråga: Är det någon som har haft samma problem erfarenhet med vattenfall och vilken ersättning har ni fått?
Jag tycker att vattenfall borde stå för alla kostnader kring det byggströmen medför så som anslutning, hyra byggskåp, hyra tillfällig kabel samt elektriker.
Skulle vara tacksam för lite tips och råd kring detta. Jag har ställt frågan till vattenfall avseende ersättning och då hänvisar dom till deras reklamationsblankett som jag skall fylla i i efterhand men det ser jag inte som en garanti att jag får ersättning.
Jag har en pågående nybyggnation där vi har beräknad inflyttning vid årskiftet.
Vattenfall tog emot min anmälan om nyanslutning 2018-07-20 och allt är redo med kanalistation mellan tomtgräns och fasadmätarskåp.
Jag har sedan anmälan försökt få ett beräknat datum för när anslutningen kan ske men får aldrig något vettigt svar utan mer att dom skall kolla med entreprenören och återkomma.
Idag så tröttnade jag på samma återkommande svar och skrev till dem att enligt deras info så bör en nyanslutning ta mellan 2-4 månader. Så jag ställde en konkret fråga ifall dom klarar av att leverar detta till 2018-11-20 dvs. 4 månader
Och jag fick till svar att dom rekommenderar att jag ansöker om byggström.
Nu till min fråga: Är det någon som har haft samma problem erfarenhet med vattenfall och vilken ersättning har ni fått?
Jag tycker att vattenfall borde stå för alla kostnader kring det byggströmen medför så som anslutning, hyra byggskåp, hyra tillfällig kabel samt elektriker.
Skulle vara tacksam för lite tips och råd kring detta. Jag har ställt frågan till vattenfall avseende ersättning och då hänvisar dom till deras reklamationsblankett som jag skall fylla i i efterhand men det ser jag inte som en garanti att jag får ersättning.
Vad är det du vill ha , en anslutning i ett infällt skåp i fasaden eller ett utanpå väggen , i båda fallen är det permanent anslutning
och kostar i vanlig ordning , tar du byggström så blir det dyrare , så det är inget alternativ
Kan du få dit skåpet där det ska sitta så är det bäst , räknas då som permanent anslutning , det med att dom skulle stå för kostnader har jag inte varit med om
och kostar i vanlig ordning , tar du byggström så blir det dyrare , så det är inget alternativ
Kan du få dit skåpet där det ska sitta så är det bäst , räknas då som permanent anslutning , det med att dom skulle stå för kostnader har jag inte varit med om
Kanske vart lite otydligt men vattenfall kommer inte kunna leverar el via den permanenta vägen som jag ansökt och är nu tvungen att skaffa byggström tillfälligt tills dess att vattenfall får klart den permanenta.R rävlyan skrev:Vad är det du vill ha , en anslutning i ett infällt skåp i fasaden eller ett utanpå väggen , i båda fallen är det permanent anslutning
och kostar i vanlig ordning , tar du byggström så blir det dyrare , så det är inget alternativ
Kan du få dit skåpet där det ska sitta så är det bäst , räknas då som permanent anslutning , det med att dom skulle stå för kostnader har jag inte varit med om
Jag vill då påstå att vattenfall bör stå för merkostnaderna.
Vad menas med att det måste vara byggström , då ska inkommande kabel inkopplas i något markskåp vid tomtgräns , har du den gula slangen i backen fram till där skåpet ska sitta , då ska även anslutas till ett skåp. Dom vill nog att det sätts ett skåp intill dras markskåp och du ska dra skarvkabel fram till huset , inget ovanligt
Nu kanske det är så att markskåpet sitter tex 25 meter från där den ska gå in till dig , då är det nätägaren som ska schakta fram till tomtgräns , tror det är det skiter sig
Nu kanske det är så att markskåpet sitter tex 25 meter från där den ska gå in till dig , då är det nätägaren som ska schakta fram till tomtgräns , tror det är det skiter sig
Det enda du som privatperson kan beställa är byggström, den "permanenta strömmen måste "din" elinstallatör beställa. Så ligg på installatören i stället och se till att denne gör en föranmälan, det är först då som nätägaren kan börja sin process gällande din permanenta elförsörjning.
Din elinstallatör gör en anmälan till Vattenfall ang en nyanslutning. Vattenfall påbörjar då projektering och det praktiska arbetet med anslutningen. När bygget är klart (eller elanläggningen är såpass färdig att den kan ta emot lite ström...Raggsockan skrev:
Vattenfall kommer inte att göra ett piddevitt förrän föranmälan kommer in från installatören. Det går inte att göra varesig för- eller färdiganmälan själv.
Färdiganmälan inkluderat alla mina åtagande är klara och nu meddelar vattenfall att dom inte hinner utföra den permanenta lösning som jag ansökt om till vi planerar inflyttning.
Jag har med andra ord inget abonnemang vid inflyttning som det ser ut idag.
Vattenfall rekommendera därför att jag ansöker om byggström för att lösa detta, men eftersom dom inte håller vad dom säger så tycker jag att detta är deras pilsner att lösa eller att jag får en bekräftelse att dom hanterar dom mer kostnaderna som detta medför.
Jag har med andra ord inget abonnemang vid inflyttning som det ser ut idag.
Vattenfall rekommendera därför att jag ansöker om byggström för att lösa detta, men eftersom dom inte håller vad dom säger så tycker jag att detta är deras pilsner att lösa eller att jag får en bekräftelse att dom hanterar dom mer kostnaderna som detta medför.
OK, det var en annan pilsner.
Kan Vattenfall erbjuda byggström borde man installera en "tillfällig fast" lösning, dvs man kopplar in anläggningen på samma sätt man skulle löst byggströmmen. Det ska du inte behöva beställa något extra för.
Det finns ju uppenbart kräm i närheten, att koppla in byggabbet på.
Kan Vattenfall erbjuda byggström borde man installera en "tillfällig fast" lösning, dvs man kopplar in anläggningen på samma sätt man skulle löst byggströmmen. Det ska du inte behöva beställa något extra för.
Det finns ju uppenbart kräm i närheten, att koppla in byggabbet på.
Fotografen skrev:
OK, det var en annan pilsner.
Kan Vattenfall erbjuda byggström borde man installera en "tillfällig fast" lösning, dvs man kopplar in anläggningen på samma sätt man skulle löst byggströmmen. Det ska du inte behöva beställa något extra för.
Det finns ju uppenbart kräm i närheten, att koppla in byggabbet på.
Föranmälan skickar kunden in och färdiganmälanFotografen skrev:
Din elinstallatör gör en anmälan till Vattenfall ang en nyanslutning. Vattenfall påbörjar då projektering och det praktiska arbetet med anslutningen. När bygget är klart (eller elanläggningen är såpass färdig att den kan ta emot lite ström...) gör installatören en färdiganmälan och anläggningen kopplas in.
Vattenfall kommer inte att göra ett piddevitt förrän föranmälan kommer in från installatören. Det går inte att göra varesig för- eller färdiganmälan själv.
Lite kompletterande info: kanalisation ligger markförlagda från tomtgräns till fasadmätarskåp på nya villan.
Jag skulle tro att det är ca. 30 m och en övergång över vägen som vattenfall behöver lösa från befintlig nätskåp i gatan.
Får jag byggström så ingår endast inkoppling till tillfälligt byggskåp inom 5 m från nätskåpet.
Då får jag med andra ord ca 130 meter kvar att dra en tillfällig kabel plus att jag måste lösa passagen över vägen med en uppspänd kabel med tanke på att vinter närmar sig så godtar inte vägföreningen en kabelbrygga.
Detta går givetvis att lösa men jag tycker att vattenfall borde hantera detta samt ta kostnaderna för det, håller inte ni med?
Finns det någon som har haft samma problem med vattenfall eller annan nätägare?
Har du huset färdigt så måste du väl även haft ström under byggtiden?? Och deras uppskattning av att det BÖR ta x antal månader är ju inget löfte om att så ska ske. Så du får nog bita i det sura äpplet och använda byggström tills dom är klara med sitt. Och jag har mycket svårt att tro att dom bjuder dig på någon typ av kompensation.
Med tanke på att de har monopol så tror jag nog att de har krav på sig uppifrån. Kolla om du kan få någon information från energimarknadsinspektionen. Jag kan tänka mig att nötbolagen har skyldighet att lösa det. Bör brukar betyda skall om man inte har en väldigt bra anledning till att avvika från det. En tillfällig lösning skulle tex kunna vara ett okej alternativ.
Tycker det är lite märkligt att det ska ta en så hiskelig lång tid att få permanent elinstallation.nog måste de kunna fixa detta på några dagar. För oss tog det tre dagar från det elektrikern ringde elnätbolaget. Men som många andra sagt: Du måste låta en elektriker sköta kontakterna.
Jag har svärföräldrarna på granntomten så den byggström vi har nu har vi tagit från dem för att hålla nere kostnaderna och den är bara på 16A så det kommer inte räcka när allt drar igång.E elmont skrev:Har du huset färdigt så måste du väl även haft ström under byggtiden?? Och deras uppskattning av att det BÖR ta x antal månader är ju inget löfte om att så ska ske. Så du får nog bita i det sura äpplet och använda byggström tills dom är klara med sitt. Och jag har mycket svårt att tro att dom bjuder dig på någon typ av kompensation.
Instämmer men tyvärr är det en byggboom så vattenfall mäktar inte med helt enkelt som jag fattar det. Men då kan jag tycka att dom borde få stå sitt kast med tanke på deras monopol.Hemmakatten skrev: