Byggahus.se

Markentreprenad fakturerar mig 130 000kr extra enligt kontrakt

24k läst  256 svar

1. mickeA123123
    Medlem Nivå 2
    Hej

håller på bygger nytt hus, fick ett samtal från företaget som har gjort plattan, där han berätta att de vart 528 ton grus som gick åt och bara 60 ton ingick i kontraktet, doc när jag kollar på kontraktet står det inga mängder. står även att ändringar och tilläggsarbete ska ske skrifligen etc. så nu kräver han mig på 468 ton extra gurs, och så står det fast pris i kontraktet .

men jag vill ju hävda att han har inte följt kontraktet. tycker de borde ringa under själva arbetet och inte när plattan är gjord och huset är uppe med alla väggar.

har jag rätt eller fel

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.PNG
    2.PNG
    3.PNG
    4.PNG
    5.PNG
    6.PNG

2. BiFuel
    Medlem Nivå 14
    Det står ju under Övrigt att återfyllnad sker med uppgrävda massor och andra massor ingår ej. Dock fast pris är fast pris och om något ska tillkomma måste de väl meddela er i förväg om att nu kommer nåt som inte ingår.

3. N
    Renoverare Nivå 2
    Låter helt absurt att göra en felräkning som gör att det krävs 880% mer material. Jag hade ifrågasatt det hårt då det låter som de tabbat sig och vill att du ska betala för det.

4. D
    Medlem · Nivå 8
    Fast läser man under övrigt, Biliga 1 står det att priset inte omfattar extra fyllnad. Står även längst ner pris 310:-/ton.

Men läser man villkoren för fast pris så får inte slutpriser överstiga 15% eller 25% vet inte vad som gäller här, 130 000 blir väl 28 % om jag inte räknar helt galet.

Men tolkar även kontraktet att dom måste meddela er först

5. H
    Medlem · Nivå 7
    528 ton? Har dom använt grus till något annat än själva plattan?

6. K
    Medlem · Nivå 11
    Har du kontrollerat rimligheten i mängden grus? Nästan 500 ton det är mycket! Det är nästan 200 m3 vad behövdes fyllas upp har ni höjt tomten?

Tycker att det antingen låter som att han försöker blåsa dig eller är helt inkompetent. Man ska ju inte anta att folk är oärliga, men känns det inte som att han kört en fuling i anbudsgivningen för att ändå göra god vinst på totalen?

• Laddar…
  7. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    15% eller 25% gäller inte det fasta priset utan endast om ett ungefärligt pris angetts under ”Övrigt”. Dvs, inte relevant här.

Redigerat 4 jul 2018 18:09
  8. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Problemet, för köparen, här är att allt som behöver göras inte ingår i det fasta priset eller ens specifikationen på vad som ingår i det fasta priset. Det verkar vara samma visa varje gång dessa entreprenader offereras.

9. nino
    Renoverare · Nivå 18
    Samtidigt så vad skulle du gjort...
    Entreprenören ringer och säger att det går åt 500 ton till, du säger ju inte att han inte ska fortsätta?

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Men frågan här är om köparen utifrån kontraktet kan förstå att kostnader kan tillkomma trots fast pris och trots att en yrkesperson offererat vad som behövs för att kunna ställa dit huset.

KTL ger köparen ett rätt bra skydd här...

11. M
    Nybyggare Nivå 3
    Ni som söker kryphål i kontraktet som inte alls är utformat på något ovanligt sätt, vad tänker ni att TS står att vinna på att bråka? Givetvis olyckligt att åka på kostnader man inte hade räknat med men vadå, är planen att försöka få till en reklamation av gruset som bevisligen krävdes för grundläggningen? Vad ska den stå på då, luft?

12. A
    Medlem · Nivå 7
    Var står det hur mycket grus som ingår från början?

13. P
    Medlem · Nivå 7
    Det som bygger på luft är offerten. Entreprenören kan inte i sin vildaste fantasi trott att 60 ton skulle räcka, om det i själva verket går åt 528. Antingen har han lämnat en felaktig offert för att få jobbet, eller så har han räknat in åt helsike fel. Entreprenören är den som borde ha koll på hur mycket grus som går åt, inte trådskaparen.

14. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Mja, jag skulle ju iallafall då börja ifrågasätta varför det är en så *enorm* skillnad mellan uppskattat behov och verkligt behov när entreprenören ringer. Är det något slukhål som behöver fyllas upp, finns det något annat allvarligt fel som man behöver ta ställning till?

Om entreprenören i ett så tidigt skede som i samband med grunden har räknat 880% fel kan det vara värt att gå igenom resten av offerten tillsammans med entreprenören igen för att säkerställa att det inte finns fler felberäkningar innan arbetet fortsätter.

Eller, om det visar sig att entreprenören använt ett helt felaktigt underlag för att få offerten fundera på om det är aktuellt att undersöka möjligheterna att bryta kontraktet och kräva entreprenören på ersättning samt överväga anmälan om bedrägeri.

Eller, är det helt enkelt så att entreprenören gjort ett ärligt misstag (eller att 60m3 var rimligt i ett best-case fall, som inte visade sig stämma vid arbetets början) så är det kanske bara att gilla läget.

Men att gilla läget utan att få reda på en sån här skillnad känns obra.

Nu vet vi inte hur TS tomt är, förhoppningsvis är det inte någon skiktad lerjord i närheten av vattendrag som kräver kompensationsgrävning om man plötsligt ändrar konstruktionsritningen med 528 ton.

• Laddar…
  15. R
    Medlem · Nivå 16
    Har du bett om vågsedlarna?

• Laddar…