Juridik
Bananskalare: [citat] Den ligger på deras mark. Å andra sidan, släpp det Du får ändå inte bygga någon brygga
HEM2121: [citat] Verkar märkligt att det är möjligt att dra tillbaka ett medgivande. Har för mig att det inte går. Kolla upp detta med en jurist!
Räknenisse: [citat] Ingen aning. Ofta kan man ju förstå varför någon kommit till ett beslut även om man inte håller med om tankegången. Den bästa teorin jag kommer på är att lantmätaren kört fast i bokstavstolkande av yrkandet om bredden. Men då är det ändå märkligt varför ge ett servitut som så tydligt går på tvärs med vad sökande avser anlägga. Tydligen kan inte heller domstolen
Aleari: [citat] Inga större uppdateringar.. Haha nej då, här vattnar vi inte andras blommor i onödan, vatten är en bristvara ;) Jag fortsätter med mitt här uppe på kullen, bytte samtliga fönster på huset och installerade en kaminkasett senast och väntar ut Eliles medans jag fortsätter renovera och smider mina planer för den där tredje våningen som förr eller senare ska upp. Eliles
Räknenisse: Hela meningen med tomträtter är att de ska vara säkrare än arrenden. Tanken är att man har nästintill samma rättigheter som vid ett ägande, men betalar en löpande avgift istället för en köpeskilling vid ett tillfälle. Du kan i princip utgå ifrån att inget annat kommer hända än att avgiften höjs. Så länge det inte planeras att dra en ny trafikled eller liknande som även hade
sepani: [citat] och måste dra fram el till pumpen, känns lite jobbigt…
Kisee: [citat] Säljaren hade svenskt bankkonto. Banken skickar inte pengar från privatpersoner hursomhelst pga pengatvätt
SågspånPappspikEternit: [citat] Ja, det är nog så det vanligtvis går till. En bodelning är inte en resultatrapport, utan en balansräkning. Det kommer alltså inte upp några ackumulerade driftskostnader eller utgifter för 15 års uppäten mat i bodelningen, allt det anses passerat. Bodelningen gäller de tillgångar och skulder som finns på brytdagen (för skilsmässa eller dödsfall), och är i princip en
Mikael_L: Visst är det ett oskick, jag vill och kan inte försvara den biten. Och breder man ut sig över mark man inte äger får man nog vara beredd på smällen att det måste skyndsamt återställas om/när det blir uppmärksammat. Och gör man inte detta inom stipulerad tidsdräkt så lär det börja kosta. Dock vet jag inte vad man kan råka ut för slags vite för detta fram till att man får
Nötegårdsgubben: Vi får nog reda ut det här med tomt och trädgård. Jag gissar att vi talar om något annat än ett villaområde och att det som kallas grannens tomt är dennes fastighet, men inte nödvändigtvis tomt (tomten är den delen av fastigheten som ligger närmast kring bostadshuset, det jag gissar att TS kallar trädgård). Det är egentligen inte så viktigt för sakens skull, men bra om vi talar
tveksamt: Jag är helt med på att en byggare/hantverkare/firma som saknar adekvat kunskap tar in underentreprenörer för att utföra delar av ett jobb, men det finns risk att det blir knas när förhållandet dem emellan ser ut så som beskrivs här. Blir lite av cirkelresonemang liksom. Kan tycka att rimligt hade varit av fastighetsägaren att ta in en egen besiktningsman och sedan en firma som fått
Bananskalare: [citat] Jag tycker du ger sketchup en onödig känga.
Manganbangan: [citat] Läste en artikel för något år sedan där en familj mätte upp sin bostadsrätt till 72 kvm och sen sålde den nere i myrstacken till nån som hittade byggritningarna där det stod 69kvm. Köparen stämde då säljaren på närmare 300k. Mätbolaget kunde sträcka sig till att betala tillbaka avgiften på typ 3500kr. Helt galet!!
nevinator: Obs, välj en besiktningsman som inte gör uppdrag för Garbo. Det ska vara första frågan i kontakten när du letar.
Bananskalare: [citat] En besiktningsman kan säkert göra 2-3 besiktningar en bra dag. Det är svårt att minnas alla då. Om det inte är något speciellt. Tänkte måste ändå försvara AC lite:p
Anonymiserad 170696: [citat] När jag ringde kundtjänsten hos min internetleverantör så ville de ha en legitimering via mobilt bankid utan att de visste vad mitt ärende var, detta nämndes av en inspelad röst medan jag väntade på att få tala med en fysisk person!
Kapsyl: :D jag ser det nu, kollade bara tidsstämpeln på de närmaste inläggen. Undrar ändå hur det löste sig till slut.
Alfredo: [citat] Som så ofta finns det ingen enda absolut sanning som någon kan veta. ;)
MangeH: Nu brukar jag inte vara den som tar enterpenörens sida vilket jag tycker att det verkar finnas många här inne som alltid verkar göra. Men en sak som jag reagerar på är att hade inte ni ett avtal? Att han låter dig bryta kontraktet i förtid borde du väl eg vara väldigt glad över. Han hade nog kunnat bråka på rätt rejält här och krävt mer för att du bryter kontraktet. De 4000 mer
Markarbetaren: Om lagfarten är klar så vette fasen om jag hade krånglat mer med det. Som tidigare talare, 22% på 50 lax är väl inte så mycket att bråka om.
Nötegårdsgubben: [citat] Det håller som mest en generation, men gåvomottagarens arvingar blir inte bundna av villkoret. Men det kan ju vara illa nog och med effekten att den som från andra sidan graven vill hålla ihop familjen istället trasar sönder den.
Kampf: [citat] Nej, men det handlar om vila, vilket inte innebär att man måste sova. Att däremot arbeta genom en anställning innebär att du inte får din dygnsvila och detta är något som den arbetsgivaren hos vilken du har din huvudsakliga sysselsättning är skyldig att se till att du får.
kindvall: Om nu marken är så pass värdefull kan det ju vara bekvämt av någon anledning att låta dödsboet stå kvar som ägare. Någon av delägarna är kanske angelägen att inte ha förmögenhet i sitt namn.
Boan: [citat] precis, vanligt servitut är ju enklare än ledningsrätt, och är inte då dyrt få registrerat. men många föreningar hoppade över det för att spara pengar...
Novisorisk: [citat] Det var en anställd som tog ut ett bilbatteri på företagsfaktura, men det råkade bli fel batteri trots tydliga instruktioner om vad som skulle köpas. Så det var bara till verkstan och vände i princip. Som privatperson får man väl transportera både bilbatterier och lysrör, men inte som företagare har jag fått höra. :thinking:
Nisse Hult64: [citat] Ersättningsprinciperna vet jag inte så mycket om, men en gissning är nog att de är liknande som vid servitut. Lantmätarna sa båda att skapa ett nytt GA och ansluta till det befintliga GA:t var fullt möjligt men att det skulle bli krångligt. Utan att säga det så avrådde de. Vår advokat var ännu tydligare. En del i detta är att markägaren inte har någon egen nytta av denna
Claes Sörmland: [citat] Jag tvekar också på att väsentlighetsvillkoret uppfylls för TS fastighet i detta fall. Det bygger ju på båtnaden. Vad är vinsten för TS fastighet att ha juridisk rätt till ett lokalgatunät som inte krävs för utfart eller andra transporter? Finns sociala vinster? Även dessa räknas med i anläggningslagen.
Skumpe: [citat] Din bekanta lärde sig förhoppningsvis samma sak som vi försöker förmedla till TS.
Handyman 2.0: Dödsboet är ju en del, som inte ens har med ett hyreshus att göra. Värdet av det, är dock något som är dödsbodelägare fördelat över andelar. Hur ska den tredje få ut sin del, om huset står kvar och förfaller?