Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Antagligen så var Ditt tomtpris betydligt lägre än i de områden som Kommunen ansvarar för gatorna.
De som bor på landet får sköta sina vägar med underhåll med egna medel. De betalar lika mycket skatt som alla
Ja, de som köpte tomten för 40 år sedan fick rabatt på 5kr/kvm.

S spuun skrev:
Vad kostade tomten per kvm?

K Kane skrev:
Vad kostade tomten per kvm?
Det vet jag tyvärr inte. Vet dock att den där rabatten inte kommer mig till godo idag, utan tvärtom :)

S spuun skrev:
Det vet jag tyvärr inte. Vet dock att den där rabatten inte kommer mig till godo idag, utan tvärtom :)
Men du måste väl vara nöjd eftersom du köpte?

E elmont skrev:
Men du måste väl vara nöjd eftersom du köpte?
Ja?

Tomture61 Tomture61 skrev:
Gick in på [länk] för att mäta vägsträckor .
För vårt område fick jag ca 675 m :rolleyes:
Nästan ca 1 km , eller hur :D
Ja, det var det som styrelsemedlemmen sa. Vad är det för konstigt med det? :)

Mätte själv med hjälp av kartan som du länkade till och vägarna som vi ansvarar för är ju längre än 1 km. Nu är ju inte den mätningen exakt men det var ändå en bra bit över. Iofs så fick vi ta över en ny etapp så kan vara därför.

Tack för länken förresten! Måste ta upp det här igen :D

K Karldanaxel skrev:
Då plogar ni för ofta alt. behöver byta entreprenör.
Vi bor i en mindre ort så det finns inte så många att välja på. Vi har samma entreprenör som kommunen just nu. Hade önskat att det fanns någon bonde i närheten som ville tjäna en extra slant:crysmile:

Ni som har en entreprenör som plogar: vid vilken snömängd kommer dom och plogar?

• Wow
Veronica.
  • Laddar…
100kkr för en månad med så kort väg låter väldigt dyrt. Behövs det så mycket snöröjning?

Det kan snöa rejäla mängder här. Kommer ihåg en dag förra vintern när vi fick skotta uppfarten både morgon, middag och kväll och sedan morgonen därpå för att kunna köra ut bilen. Skapligt less man var på snön då:crysmile: Är det inte vanlig plogning så är det breddning av väg, minskande av snövallen längs vägen, grusning eller bortforsling av snöhögarna i vändzonen som "äter upp" vändzonen och infarterna vid sidan om.

Just nu tror jag dom kommer och plogar när det har snöat mer än 7 cm på ett dygn. Det kan alltså snöa 5 cm per dygn i tre dygn utan att dom kommer.

• Wow
Veronica.
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Paulina123 skrev:
Det kan snöa rejäla mängder här. Kommer ihåg en dag förra vintern när vi fick skotta uppfarten både morgon, middag och kväll och sedan morgonen därpå för att kunna köra ut bilen. Skapligt less man var på snön då:crysmile: Är det inte vanlig plogning så är det breddning av väg, minskande av snövallen längs vägen, grusning eller bortforsling av snöhögarna i vändzonen som "äter upp" vändzonen och infarterna vid sidan om.

Just nu tror jag dom kommer och plogar när det har snöat mer än 7 cm på ett dygn. Det kan alltså snöa 5 cm per dygn i tre dygn utan att dom kommer.
Då är det nog så enkelt att du bor i snörikare trakter än de flesta av oss andra skribenter och därmed är kostnaden för många oväntat stor. Men det är ju logiskt, snöar det mycket måste flera jobba med snöröjning och p g a det höga skattetrycket är allt arbete extremt dyrt. Det hamnar på hushållen att finansiera denna kostnad i snörika trakter.

Sen tror jag många vägföreningar i småhusområden accepterar rätt skakig snöröjning utifrån professionella snöröjarögon. Men det är enda sättet att spara pengar, att spara på antalet fakturerade timmar från entreprenören.

• Arg
Veronica.
  • Laddar…
Veronica.
S spuun skrev:
Och styrelsen för samfälligheten, har i uppdrag att se till att avgiften för samfälligheten, tas ut för att täcka avgifter för kostnaderna. Precis som Brf, men många har eftersatta indexhöjningar och underhållskostnader på dessa avgifter, vilket 40 år senare, kan innebära åtskilliga 1000 kr per år, som borde vara upptagna i kostnader för vardera fastighet. Det är inte mäklaren som måste upplysa om det. Det är köparen som måste kolla upp ekonomin i Samfälligheten eller Brf. Detta görs oftare än sällan inte och då är det viktigt att inse att det är ens egna uppgift och ansvar.

• Gilla
  • Arg
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.