6 028 läst ·
50 svar
6k läst
50 svar
Olika insats, hur gör man då vid bodelning?
Värderat har redan gjorts, så det är bara själva uträkningen som är kvar egentligen.SågspånPappspikEternit skrev:
Det sätt som upplevs mest rättvist, är att låta en eller flera mäklare värdera bostaden. Sedan använder ni värdet (eller medelvärdet om det är flera mäklare) för att räkna ut bodelningslikviden.
Ta hjälp av en familjerättsjurist för att få bodelningen genomförd. Det kostar en slant, absolut, men då slipper ni göra rena okunnighetsmisstag i bodelningen. Något som gör juristens debiterade timmar färre, är om ni redan när ni går dit är överens om ungefär hur ni vill skifta samboegendomen. Då behöver juristen 'bara' göra uträkningar och skriva ihop det formella bodelningsdokumentet. Det ska sedan användas när ditt ex ansöker om att bli ensam lagfaren ägare till bostaden.
Så klokt. Hoppas ni slipper verkställa det!H Hallerudsbo skrev:Tänk efter om det är värt att bråka om.
Än att dela 50/50 kanske är bäst.
som jag har det.
Jag har betalat insats, jag betalar lånen kostnad för renovering och utbyggnad har jag betala, men det är vårat hus.
Min sambo hon har vart mer med barnen när jag jobbat borta.
Vi har dragit var sitt strå till stacken.
Den dagen om vi skulle skiljas så vill jag att hon ska ha lika, i vartfall för barnas skull och deras trygghet.
Skulle aldrig vilja kräva massa mer pengar bara för att jag har lagt in mer.
Min sambo vet att går vi isär så får hon bo kvar i huset.
Huset ska dock värderas då.
Den dagen om hon säljer så ska det betalas ut min del till barna som de får dela på.
Då vet jag att barna får bo kvar bland vänner Och skola.
Jag kommer så klart skaffa boende i närheten så barna vet vart jag finns och vart dom kan bo om dom vill.
Så ta en fundering till, den som betalat mindre kanske har lagt mer energi på annat i det gemensamma boendet genom åren.
Det är inte värt att bråka, är nog med ledsamheter i världen som det är.
Klicka här för att svara