12 021 läst ·
24 svar
12k läst
24 svar
Säljare avlider under försäljningsprocessen
Sida 1 av 2
Jag är spekulant på ett radhus och har hamnat i ett märkligt läge.
Det var visning i helgen och då berättade mäklaren att säljaren ligger på sin dödsbädd och att försäljningen sköts av ägarens barn som har fullmakt.
Idag ringer mäklaren och berättar att säljaren har avlidit.
Två frågor som jag tycker är lite svårgooglade:
Kan ägarens barn ingå köpeavtal för dödsboets räkning?
Andra risker med att köpa från dödsbo? Radhuset säljs som "Varudeklarerat" om det har någon betydelse.
Tack på förhand.
Det var visning i helgen och då berättade mäklaren att säljaren ligger på sin dödsbädd och att försäljningen sköts av ägarens barn som har fullmakt.
Idag ringer mäklaren och berättar att säljaren har avlidit.
Två frågor som jag tycker är lite svårgooglade:
Kan ägarens barn ingå köpeavtal för dödsboets räkning?
Andra risker med att köpa från dödsbo? Radhuset säljs som "Varudeklarerat" om det har någon betydelse.
Tack på förhand.
1) det borde mäklaren kunna svara på. Spontant ja, eftersom jag själv köpte av ett dödsbo och det var de två arvingarna som skrev på alla papper för dödsboets räkning. Det kan dock ta lite tid att få ordning på alla papper så räkna inte med att ursprunglig tidplan håller.
2) dödsbon säljer i regel med friskrivningsklausul, dvs man avsäger sig rätten att kräva ersättning för dolda fel.
2) dödsbon säljer i regel med friskrivningsklausul, dvs man avsäger sig rätten att kräva ersättning för dolda fel.
Medlem
· Norrtälje
· 76 inlägg
Alla dödsbodelägare måste skriva under köpeavtalet. Ibland är det självklart vilka som är dödsbodelägare. Ibland blir det tvist. Vänta med avtalet tills bouppteckningen är registrerad hos Skatteverket. Du vill inte att köpet ska bli ogiltigt för att inte alla skrivit på.
Att vänta på att bouppteckningen är registrerad hos Skatteverket behöver man inte göra (de har 11 veckor ungefär just nu).
Däremot måste bouppteckningen vara upprättad för att det ska kunna tecknas ett köpekontrakt, så viss fördröjning blir det när en säljare går bort innan ett kontrakt hunnit skrivas.
Sedan har man ett villkor om att bouppteckningen ska vara registrerad innan tillträdet.
Lite beroende på hur parterna vill göra så kan man ju muntligen komma överens och sedan skriva på när bouppteckningen är upprättad
Däremot måste bouppteckningen vara upprättad för att det ska kunna tecknas ett köpekontrakt, så viss fördröjning blir det när en säljare går bort innan ett kontrakt hunnit skrivas.
Sedan har man ett villkor om att bouppteckningen ska vara registrerad innan tillträdet.
Lite beroende på hur parterna vill göra så kan man ju muntligen komma överens och sedan skriva på när bouppteckningen är upprättad
Medlem
· Norrtälje
· 76 inlägg
Helt riktigt. Man ska vänta med att fullborda köpet tills bouppteckningen är registrerad.E egr skrev:Att vänta på att bouppteckningen är registrerad hos Skatteverket behöver man inte göra (de har 11 veckor ungefär just nu).
Däremot måste bouppteckningen vara upprättad för att det ska kunna tecknas ett köpekontrakt, så viss fördröjning blir det när en säljare går bort innan ett kontrakt hunnit skrivas.
Sedan har man ett villkor om att bouppteckningen ska vara registrerad innan tillträdet.
Lite beroende på hur parterna vill göra så kan man ju muntligen komma överens och sedan skriva på när bouppteckningen är upprättad![]()
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Är det inte dessutom så att lagfarten måste först registreras om till dödsboet, innan dödsboet kan sälja (tillträdesdagen)?
Jo, men det räcker att den är ansökt innan den andra kommer in, dvs t ex köparbanken kan skicka in både ansökan om dödsbolagfart samt den nya lagfarten på tillträdesdagen för att spara lite tid.H hempularen skrev:
Och hur lång tid en bouppteckning tar beror på hur mycket arvingarna tjafsar....E egr skrev:Att vänta på att bouppteckningen är registrerad hos Skatteverket behöver man inte göra (de har 11 veckor ungefär just nu).
Däremot måste bouppteckningen vara upprättad för att det ska kunna tecknas ett köpekontrakt, så viss fördröjning blir det när en säljare går bort innan ett kontrakt hunnit skrivas.
Sedan har man ett villkor om att bouppteckningen ska vara registrerad innan tillträdet.
Lite beroende på hur parterna vill göra så kan man ju muntligen komma överens och sedan skriva på när bouppteckningen är upprättad![]()
Är det verkligen något som har förändrats. Ägaren låg ju redan tidigare på sin dödsbädd, oförmögen att delta i försäljningen. Hans barn hade redan fullmakt att sälja huset åt honom. Så sannolikt är det inget du behöver vänta på. Men det är väl bara höra med mäklaren vad som gäller.
