F
fusion: Köp sådana här , stryper bort omgivande oväsen förvånansvärt bra ! Kanske kan vara nåt som hyresvärden står för ? [MEDIA=youtube]9iBvAP2BCRM[/MEDIA]
13 svar · 2,6k läst
lunnabo
lunnabo: Vad har hänt?
21 svar · 4,6k läst
Fairlane
Fairlane: [citat] Exakt vad du betalade för olika delar eller totalt var inte egentligen poängen, utan det var mer tänkt som hjälp till dig att du inte missade en viktig post.
30 svar · 4,2k läst
K
Kaptenz: [citat] På bilden ser man ju hur det buktar, hur kunde besiktningen missa det?
52 svar · 24,0k läst
·
lunnabo
lunnabo: [citat] Tack för svar! Skönt för dig att få ha trevligt folk som grannar och tråkigt med din gamla mor.
129 svar · 59,0k läst
Kilrain
Kilrain: [citat] Ah, förändrar ju allt. Då har ju firman skjutit sig själva i foten. Om de har rätt eller inte är ju väldigt svårt som utomstående att bedöma när man inte vet vilket arbete som utförts, och hur lång tid det påstås ha tagit. Men även om de har rätt så bör de käka kostnaden för uteblivet ROT-avdrag på de ”missade timmarna”.
12 svar · 1,3k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Att räkna materialkostnad men helt bortse från värdet av arbetet tycker jag är konstigt. Du hade ju inte gjort jobbet om du vetat att du skulle få behålla noll av värdet av det. Samtidigt är hus på ofri grund svåra att alls tillmäta ett värde, och i det här fallet då ni inte ens har ett arrende på papper om jag förstår det rätt har du nog juridiskt väldigt svaga anspråk. Men
8 svar · 3,0k läst
M
-MH-: Alla träd ligger efter ett tag, frågan är om TS är kvar att se det... Tallar som lutar mer efter stormen Gudrun har inte rört sig en grad sedan. Snart 20 år sedan, ingen tendens till att ramla kull.
66 svar · 33,1k läst
·
Contrefort
Contrefort: Du behöver som sagt kolla med länsstyrelsen om det finns ett beslut om upphävande av strandskyddet. Om det inte är upphävt går det troligtvis inte att stycka av de obebyggda tomterna.
2 svar · 1,6k läst
E
Emeie: Skulle tro att ni inte får göra uppskov efter försäljningen av B1 eftersom ni inte uppfyller bosättningskravet. Därmed måste även tidigare uppskov tas upp till beskattning. Länk till Skatteverket om uppskov: https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavbostad/uppskov/forutsattningarforuppskov.4.233f91f71260075abe8800030623.html
1 svar · 1,0k läst
P
Anonymiserad 137805: [citat] Är du inte intresserad över språk så...
72 svar · 16,2k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Ok, hon kan ju för sina 200 tkr få 10% och så renoverar ni för dessa pengar.
5 svar · 1,8k läst
A
A-Man_08: [citat] Du har rätt, det här är ett bra exempel på att "ha rätt och få rätt", det jag skulle gjort från början var att kontakt konsumentverket, det finns även telekområdgivarna. Jag ställde frågan, men hur kommer det sig att dessa samtal nu debiteras från mina fria utlandsminuter (och därmed ordinarire taxa) och inte 20kr minuten, kunde dom inte svara på och inte heller villiga
52 svar · 9,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Du har åtminstone rätt till nedsatt hyra för att t.ex. köket inte går att använda: https://lawline.se/answers/fraga-om-ratt-till-hyresreducering-vid-renovering-av-lagenhet
1 svar · 934 läst
M
Maijckel: [citat] Hur lång tid har gått sedan grannen struntade i att betala? Enligt JB 14:9 inträder din rätt att häva servitutet 30 dagar efter förfallodagen. Samtidigt måste du enligt JB 14:10 meddela din hävning till grannen utan oskäligt dröjsmål efter det att dessa 30 dagar passerat. Skulle tro att maximalt upp till 6 månader får passera innan ditt dröjsmål med hävningsförklaringen
33 svar · 4,4k läst
·
H
Huda Alhilou: [citat] Hellt rätt det som stör är entrepönörer som lockar och fäller köparen . De borde varit ärliga och sagt exakt vad dom går åt för att köparen ändå ska bygga iaf så entrepönörern ändå kommer bli vald och skapar förtroende än att lura,kunden bara,föratt
257 svar · 43,6k läst
·
Dennan4
Dennan4: I kommunen jag bor har ett väldigt framstående hus, extremt centralt mitt emot kommunhuset, stått på det sättet åtminstone i 10 år utan att kommunen gjort något. Dvs ingen har tagit hand om växtlighet eller byggnad överhuvudtaget. Så det ska nog mycket till innan du riskerar att kommunen gör något, i värsta fall lär du få någon typ av förvarning så du kan agera då.
16 svar · 2,1k läst
M
Matte Bygg: [citat] Håller inte med. TS låste ju sig med avtal med detta företag. Om inte företaget hade ingått avtal med TS så hade kanske TS anlitat en annan firma som skulle utföra jobbet. Bryter man avtal så ska man också kunna kompensera kunden med en skälig summa eller produkter.
116 svar · 42,6k läst
·
H
hempularen: Jo men om en nytillträdd förvaltningsfirma missar på det här sättet, så bör man nog byta den snabbt. OK om det är en enstaka miss. Men här verkar det ju vara flera räkningar som missats. Det låter oseriöst. Och en oseriös förvaltare kan bli oerhört dyr.
5 svar · 2,2k läst
A
AndersS: [citat] Nja, det behöver normalt inte planteras så mycket löv, de vanliga sorterna frösår sig själv utan problem beroende av var i landet det är. Ofta låter snabbväxande frösådd löv komma upp i barrplanteringar för att sedan röjas och även gallras bort. Det finns redan idag skogsägare som väljer att blanda större bestånd med både löv och barr, tror att vi kommer att se flera
199 svar · 40,6k läst
·
Raggsockan
Raggsockan: [citat] Det slutade med att vattenfall tog på sig merkostnaderna för både tillfälligt abonnemang, hyra tillfällig anläggning(kabelskåp och kabel).
33 svar · 8,3k läst
Bananskalare
Bananskalare: Jag pudlar.. Och tar bort det jag sa om dödsbo.
20 svar · 7,4k läst
Hep
Hep: @MoveMe ?
125 svar · 65,1k läst
·
M
martin.sveg: [citat] För att förtydliga, du behöver inte ens äga fastigheten du söker bygglov på. Däremot behöver du tillstånd för att börja bygga, men det har inget med bygglovet att göra: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/ansokan-om-lov-och-forhandsbesked/#h4 Gör som Claes säger, överklaga avslaget på det sökta avloppstillståndet hos kommunen. För
53 svar · 8,8k läst
·
K
klimt: https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavbostad/avdragforrenoveringarochnybyggnad.4.6d02084411db6e252fe80009228.html
5 svar · 2,2k läst
A
Aahusen: [citat] Ops, förstår din förvirring. Ser nu att jag frågat med id Fatti. Öppnade det för ett par mån sedan åt en gammal vän som hade en fråga om bygglov o ändringar. Ska inte användas. Noterade ointe att jag inte var inloggad. Frågan här är Aahusens. Arrendeavtalet ger mig rätt att efter info till fastighetsägaren fälla träd på tomten. Här är det ju tyvärr träd som står
9 svar · 6,0k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Staten är den sämsta skogsägaren i förhållande till hur (andra delar av) staten genom regler och råd vill att man ska göra. Allt är som vanligt alltså, även i skogen.
12 svar · 1,6k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Så här, det är kommunen som har planmonopol och kan besluta om att upprätta en detaljplan enligt PBL. Byggnadsnämnden kan också obstruera en avstyckning av en tomt och bygglov på densamma. Skyddet som finns för din morfars enskilda intresse är att överklaga om kommunen sätter sig emot. Ibland kan det vara framgångsrikt och ibland inte, det beror på omständigheterna. Här ett
2 svar · 945 läst
H
hapazard: [citat] Ja, hellre gå och snacka med maskinisten på plats. Ett par m avstånd ska räcka gott för att inte behöva fundera på djupare tjäle.
13 svar · 1,9k läst
I
Installation: [citat] Blandare och tappventil. Same same
61 svar · 9,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.