32 318 läst ·
84 svar
32k läst
84 svar
Granne har installerat kök, matos inne hos oss
Ja, grannen har exakt samma system som oss.Claes Sörmland skrev:
Har även grannen samma system med frånluftsvärmepump som du? Jag tänker att om du har efterinstallerat en sån så att du har ett rejält undertryck i ditt hus för att ventilerna inte är anpassade för detta flöde medan grannen har en annan fläktlösning med mindre flöde/tryck. Då hamnar ju din bostad i undertryck relativt grannen och luft sipprar genom väggarnas håligheter mellan bostäderna.
Bara en not: Dina luft/luftvärmepumpar byter inte någon luft med omvärlden (förutom den minimala mängd som kan smita in genom dräneringsslangens hål.)
Aha, tänkte att LLVP tog luft utifrån. Men du har helt rätt. Det gör de inte alls. Så glöm den infon
Det ligger säkert något i det rent logiskt. Borde vara så eftersom den luften sugs/förflyttas in till oss.Alfredo skrev:
Det jag tänker talar emot är att de små ventilationerna som grannen har. svårt att se att de kan ha ett övertryck eller ett "neutralt" tryck när de oavsett har frånluft.
Samt att grannen på andra sidan också kan uppleva matosen i sin källare. Så då skulle vi båda ha det. Känns som det.
Prova att få grannen sätta in ett plasmafilter istället för kolfilter. Sjukt mycket bättre funktion. Kostar en slant 5-7000kr men som sagt, sjukt mkt bättre.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tror inte du behöver anlita en sakkunnig. för ventilationen...Claes Sörmland skrev:
Typiskt sett lämnas en ventilationsprojekteringsritning av en sakkunnig in vid en anmälan. Kommunens tjänstemän kan sedan använda den som underlag för att ge startbesked. Med sakkunnig menas här något företag eller person som arbetar med ventilation.
Att enbart förlänga en befintlig imkanal räknas är inte anmälningspliktigt enligt Stockholms stads tjänstemän. Jag har kollat för en BRFs räkning (och blev faktiskt lite förvånad att de rundat lagkravet i denna fråga.)
Att inreda en ytterligare bostad är anmälningspliktigt och då kanske kommunen ställer krav på att ventilationen projekteras för den nya bostaden för att ge startbesked.
Att ha en inneboende kräver inte anmälan. Så det är sättet att runda det hela. Men då får ju inte den inneboende ha en helt autonom lägenhet utan skall dela bostadsfunktioner med hyresvärden.
Men då fick jag svaret jag misstänkte, det behövs vent ritning
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Spara sarkasmen lite.W witten skrev:
Men jag kan inte hitta någonstans där det står att det krävs sakkunnig. Däremot ska den vara fackmannamässigt utförd.
Sakkunnig krävs vid konstruktionsritningar. Det känns viktigare än ventilationen blir rätt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden