electroluxaren skrev:
Jag fick det automatiskt för några dagar sedan
Då har någon annan, typ banken, mäklaren etc sökt dödsbolagfart, det sker inte per automatik.

P
O olomar skrev:
Då har någon annan, typ banken, mäklaren etc sökt dödsbolagfart, det sker inte per automatik.
nopp!

P
O olomar skrev:
Men sluta nu, det sker inte per automatik. Jag arbetar med detta dagligen.
Läs bifogad länk från Lantmäteriet;
[länk]
Skall aldrig anlita dig.

• Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Eriksson1 skrev:
Jag är spekulant på ett radhus och har hamnat i ett märkligt läge.

Det var visning i helgen och då berättade mäklaren att säljaren ligger på sin dödsbädd och att försäljningen sköts av ägarens barn som har fullmakt.

Idag ringer mäklaren och berättar att säljaren har avlidit.

Två frågor som jag tycker är lite svårgooglade:

Kan ägarens barn ingå köpeavtal för dödsboets räkning?

Andra risker med att köpa från dödsbo? Radhuset säljs som "Varudeklarerat" om det har någon betydelse.

Tack på förhand.
Knepig situation. Kan ta längre tid att genomföra köpet , men ändå smidigt om allt flyter på, men kan också bli väldigt struligt om t ex det visar sig att den nu avlidne ägaren hade okända barn som ska letas upp och lägger sig i. Inte alltför ovanligt. Hoppas det löser sig.

H hempularen skrev:
Är det inte dessutom så att lagfarten måste först registreras om till dödsboet, innan dödsboet kan sälja (tillträdesdagen)?
Lagfarten måste registreras om, men inte nödvändigtvis på dödsboet utan man kan ta det direkt till arvingen/arvingarna som isf säljer.

• Gilla
olomar
  • Laddar…
TRJBerg
Så vitt jag vet så kan ingenting göras innan bouppteckningen är gjord och den är godkänd och registrerad av skatteverket.
Lagfart sköts av lantmäteriet. Kontakt om detta måste ske på eget inititativ.

D Daniel Eriksson1 skrev:
Jag är spekulant på ett radhus och har hamnat i ett märkligt läge.

Det var visning i helgen och då berättade mäklaren att säljaren ligger på sin dödsbädd och att försäljningen sköts av ägarens barn som har fullmakt.

Idag ringer mäklaren och berättar att säljaren har avlidit.

Två frågor som jag tycker är lite svårgooglade:

Kan ägarens barn ingå köpeavtal för dödsboets räkning?

Andra risker med att köpa från dödsbo? Radhuset säljs som "Varudeklarerat" om det har någon betydelse.

Tack på förhand.
Råkade ut för nästan samma sak. Vi köpte en gård och skrev köpeavtal och betalade handpenning i maj. I juni ringer mäklaren och säger att säljaren har avlidit plötsligt av hjärtstillestånd. Han hade inga arvingar och bodde i Norge. Det blev en härva ska jag säga. Advokaten som efter ett par månader fick hand om dödsboet trädde in i säljarens ställe, men vi kunde inte få dolda felförsäkring som säljaren lovat vid kontraktsskrivningen trots att vi hade det på papper. Dessutom kunde vår bank inte skicka försäljningssumman till advokaten då vi skulle överta eftersom norge inte är ett eu-land. Fick inte rätt på allt detta förrän i slutet av september.

K Kisee skrev:
Dessutom kunde vår bank inte skicka försäljningssumman till advokaten då vi skulle överta eftersom norge inte är ett eu-land.
Låter som en dålig ursäkt från banken, det görs ju dagligen betalningar på oerhört mycket större summor än detta kan handla om till diverse länder i världen.

Det skulle väl dessutom blivit samma problem om han levde?

• Gilla
Donn
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Låter som en dålig ursäkt från banken, det görs ju dagligen betalningar på oerhört mycket större summor än detta kan handla om till diverse länder i världen.

Det skulle väl dessutom blivit samma problem om han levde?
Säljaren hade svenskt bankkonto. Banken skickar inte pengar från privatpersoner hursomhelst pga pengatvätt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.