Hej.
Jag har en liten undran. Enligt gällande servitut som lyder:
"Rätt att använda ett fyra meter brett område för utfart"
Sträckan som gäller är den som så fint är målat rött på bilden. Denna ansluter sedan till allmän väg som är lila på bilden. Vår tomt gränsar till den röda vägen med servitut och vi har kört ut på vägen till vänster om ladan som är utmålad som gul på bilden. Har vi rätt att enligt gällande servitut ansluta en ny utfart från ett garage (målat grönt) på bilden till vägen som vi har servitut på?
Jag har en liten undran. Enligt gällande servitut som lyder:
"Rätt att använda ett fyra meter brett område för utfart"
Sträckan som gäller är den som så fint är målat rött på bilden. Denna ansluter sedan till allmän väg som är lila på bilden. Vår tomt gränsar till den röda vägen med servitut och vi har kört ut på vägen till vänster om ladan som är utmålad som gul på bilden. Har vi rätt att enligt gällande servitut ansluta en ny utfart från ett garage (målat grönt) på bilden till vägen som vi har servitut på?
Nu har du inte beskrivit var fastighetsgränserna går. Normalt så ges ett servitut för utfart från din fastighetsgräns över grannfastighetens mark. Du får alltså ansluta till servitutsvägen vid fastighetsgränsen. Men du får inte bygga väg på grannens fastighet utanför servitutsområdet, t ex om det ligger mark som ej belastas av servitutet mellan din fastighet och där den nya utfarten är planerad. Om grannen inte ger tillstånd.
Tack för svar. Fastighetsgränsen går på höger sida om vägen. Vi korsar alltså ingen annans mark med en ny utfart fram till vägen som vi har servitut på. Enligt prickad linje på bifogad bild.Claes Sörmland skrev:
Nu har du inte beskrivit var fastighetsgränserna går. Normalt så ges ett servitut för utfart från din fastighetsgräns över grannfastighetens mark. Du får alltså ansluta till servitutsvägen vid fastighetsgränsen. Men du får inte bygga väg på grannens fastighet utanför servitutsområdet, t ex om det ligger mark som ej belastas av servitutet mellan din fastighet och där den nya utfarten är planerad. Om grannen inte ger tillstånd.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 259 inlägg
Har ni en utfart som ni vill flytta, eller vill ni skapa en till utöver den ni redan har?
Om det är det senare så ryms det inte inom servitutet. Om det gäller flytt av servitutet skulle jag säga att det nog kan vara ok om det inte onödigt belastar tjänande fastighet. Ett rimligt sätt att säkerställa det vore exempelvis att gräva upp den gamla vägkroppen och återfylla marken med den jord som ska grävas bort där den nya vägen ska ligga.
Eventuellt omak med vägflytten ska alltså drabba er som härskande, inte den tjänande fastigheten.
Med det sagt känns det ju inte som om det borde vara ett problem att ha båda utfarterna i praktiken, men det är inget ni har rätt till.
Edit: Skrev och tänkte för långsamt, nya inlägg hann komma. Trodde det var den blå sträckan ni hade servitut på, inte den röda. Med den insikten blir min poäng meningslös. Ja, ni kan göra så.
Om det är det senare så ryms det inte inom servitutet. Om det gäller flytt av servitutet skulle jag säga att det nog kan vara ok om det inte onödigt belastar tjänande fastighet. Ett rimligt sätt att säkerställa det vore exempelvis att gräva upp den gamla vägkroppen och återfylla marken med den jord som ska grävas bort där den nya vägen ska ligga.
Eventuellt omak med vägflytten ska alltså drabba er som härskande, inte den tjänande fastigheten.
Med det sagt känns det ju inte som om det borde vara ett problem att ha båda utfarterna i praktiken, men det är inget ni har rätt till.
Edit: Skrev och tänkte för långsamt, nya inlägg hann komma. Trodde det var den blå sträckan ni hade servitut på, inte den röda. Med den insikten blir min poäng meningslös. Ja, ni kan göra så.
Varför hävdar du detta?Nötegårdsgubben skrev:
Servitutet lyder "Rätt att använda ett fyra meter brett område för utfart". TS vill inte göra annat än att fortsätta använda just detta 4 m breda område för utfart från sin fastighet. Helt i enlighet med servitutet. Tjänande fastighet kommer inte att belastas annorlunda.
Väghållaren av den allmänna vägen är en vägförening som jag är med i men vad har de med saken att göra? Jag kommer ju inte ändra utfarten i anslutning till den allmänna vägen.Claes Sörmland skrev:
Bra fråga det är ett officialservitut så vem som är väghållare är inte riktigt klarlagt någon gång. Både jag och fastighetsägaren använder vägen. Vad jag vet finns ingen samfällighet eller liknande. Som jag förstår det är det dock jag med servitut som har ansvar att underhålla vägen vilket då skulle göra mig till väghållare?Claes Sörmland skrev:
Skogsägare
· 23 259 inlägg
Skogsägare
· 23 259 inlägg
Ingen av er har skyldighet att underhålla vägen, men båda har rätt att göra det.C Chronaus skrev:
Har vägen dike på din sida måste du lägga ett rör under den nya utfarten så du inte stoppar vattenflödet, men mer än så kan ingen kräva av dig.
Ska man kontakta lantmäteriet för att få reda på vem som är väghållare eller vart vänder man sig?Nötegårdsgubben skrev: