Det skulle kunna anses vårdslöst av ombudet och därmed grunda skadeståndsskyldighet för honom. Däremot har du ju inte lidit någon slutlig rättsförlust i och med att målet endast avskrevs. Så det som skulle kunna bli aktuellt är att kräva honom på rättegångskostnaderna, vilket han kanske kan dra av på slutnotan om ni är överens.

H hempularen skrev:
Men har alltså rätten fått en uppgift om att han är ditt ombud. Men rätten har ändå inte tagit upp honom som ombud? Det är i så fall ett väldigt allvarligt fel från domstolen. En typ av fel som överhuvudtaget inte får ske.

Men på det du skriver så kan man misstänka att han bara meddelat dig att han skickat in sig som ombud till rätten, men inte har gjort det. Den handlingen skall finnas hos domstolen (om den har skickats in).

Har du betalat något för hans tjänster?

Att han har varit med om en olycka är iofs tråkigt, men helt irrelevant i sammanhanget.
Hej ! Tack för respons. Ja han skickade räkning omgående. Har fått 3 + 1.
Jag försöker hålla mig kort när jag efterfrågade respons.
Min väninna hjälpte mig. förs meil till min fd kvinna, sen brev om återbetalskrav på ca 106000:-
och info att det går till KFM om 14 dagar. Hon svarar att hon inte har någon skuld.
Jag låter det gå till Tingsrätt. Min väninna gör ett mail konto till mig. Tingsrättensänder efter en tid hem
ett brev att ärendet är avslutat för att jag inte svarat på att de ville ha komplettering.
Vi försöker gå in på mitt mail konto men Google släpper inte in oss. De skriver att vi har fel inloggkod och att att jag inte har det kontot. Vi har alltså inte kännedom om Tingsrättens frågor. Vi överklagade till Hovrätten och det är då vi anlitar juristkonsult Christian Danälven. Han skriver på en blankett med firma namn och skriver under med sitt namn. Det är där han uppträder som ombud. Jag har inte dessa papper hemma nu så jag kan inte kolla om han skriver om bud på något senare papper.
Hovrätten skriver att ärendet skall tillbaka till Tingsrätten för jag/vi har inte lämnat otillräkligt med uppgifter.
V får ett nytt ärende nummer, vi vet inte om ombuds uppgiften full bort här. Danälven formulerar stämnings- ansökan. Den har samma fakta om min väninna skrev men hon skrev inte termen yrkar men skrev tydligt samma sak på vardags svenska. Danälven sände faktura nr. 2 direkt för 3 timmars jobb. betalade 1/12 2021.
Sen krockade han med tåget den 31/12 och du har läst fortsättningen.
Vi tror att det är han som inte varit tydlig, skrivit korrekt att han var ombud.
När han missade förberedande mötet på Tingsrätten i februari fick vi ett möte med honom i juni.
Där vi framförde att han fick använda sin företagsförsäkring (tips från detta forum =o)
Men han gav ett så bra uppförande så vi sa att han kunde se till att köra ärendet i han enligt de avtal och luften han utlovat. Det tog 3,5 månader innan han sände in det som nytt ärende fast han sagt att han skulle göra det inom några veckor. Faktura 3 för det mötet kom direkt. Den 14/9 2022 skickar han till Tingsrätten och till mig på den mailen som strulat från dag ett. Vi hörs på telefon tror jag och vi får reda på att han sänt fel.
Han har tidigare sänt till min väninnas mail. När vi läser vad han skrivit med fel personnummer på svarande uppgivit förutom bankmannen, min väninna som vittne och andra felaktigheter i omständighets texten.
Satte sig min väninna, söndag kväll/natt och skrev på datorn. Anmälde att ombudet (han hade sänt med den ombudfullmakt han fått november 2021) Danälven skulle annulleras, hon skrev varför. Det var nästan omöjligt att få igenom brevet för det var för mycket text efter 9 timmar gick det i väg och var reg. hos Tingsrätten måndagen den 19/9. Danälven hade sänt sin den 14/9 och vi hade fått den den 17/9 läsbar.
Tingsrätten kontaktar oss begär in ny ombudsanmälan i original, med brev får jag sen kopia på allt som registrerats. Den 20/9 skickar Danälven in en förnyad anmälan att han är mitt ombud i detta ärenden. Tingsrätten registrerar det som okänd avsändare. ?! Sen skickar han en räkning för 6 timmars jobb på 5 250:-
Vilket jag vi brev meddelade att jag inte är skyldig. Han har redan fått betalt för den skrivningen. Han ringer flera gånger men vi meddelar via meil att pga bevis är det endast skriftlig kommunikation som gäller och att Jag har ett krav på honom på 29 000 kr som jag i bara omkostnader har haft för att han sumpade ärendet.
Oj det blev mycket text. Jag skall senare ta mig tid att berätta hur det avlöste i Tingsrätten.
Ha en bra dag!

• Gilla
Riitta Ahola
  • Laddar…
C Cordings skrev:
Det skulle kunna anses vårdslöst av ombudet och därmed grunda skadeståndsskyldighet för honom. Däremot har du ju inte lidit någon slutlig rättsförlust i och med att målet endast avskrevs. Så det som skulle kunna bli aktuellt är att kräva honom på rättegångskostnaderna, vilket han kanske kan dra av på slutnotan om ni är överens.
Hej! Tack för ditt respons.
Ja det är riktigt det sk. ombudet har brustit och vi har ett skadestånds krav på honom.
De omkostnader som svarande skulle betala som jag haft för att få tillbaka mitt lån på 106 000 kr
är ca 29 000 kr plus allt arbete och timmar min väninna och jag lagt på dessa två år.
Jag ställde en fråga på någon nätsida för att få advokat för huvudmålet och sen för att skriva ett krav till ombudet. De erbjöd bara jurister och 15 000 kr förskott för att företräda ev vi radio länk i Tingsrätten sen 1800kr/tim För att skriva till ombudet förskott 10 000:-. Ett Göteborgs stationerat företag, min rättegång skulle vara i Uddevalla.
Vad vi behöver nu är hjälp att formulera kravbrevet till ombudet.

Skall senare skriva hur det gick vid Tingsrätten.
Nu kom det upp ett nytt ärende för min väninna. En vip kompis som myndighets personer har frångått handläggande och kört över.

• Gilla
Riitta Ahola
  • Laddar…
Det du möjligen kan få skadestånd för av ditt tidigare ombud här är de av motpartens kostnader du tvingas bära. För grundfrågan är ju återförvisad till tingsrätten – eller?

Du skriver tyvärr så rörigt att det är svårt att bena ut vad som är vad.

Vore jag i din situation skulle jag nog helt lägga ner. Risken att du förlorar båda målen känns överhängande.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Varför fortsätter du använda en email som aldrig fungerat?

• Gilla
Boan
  • Laddar…
U i CAR U i CAR skrev:
Tack ja vi ska dit i morgon.
Hur gick det på MUF den 3/5? Förlikning eller fortsatt tvist ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur gick det på MUF den 3/5? Förlikning eller fortsatt tvist ?
Hej jag har tvist om väg sedan ny ägare tillkom 2000...denne har altid jäklats men nu sen dotter tagit över mer o mer har den väg jag använt stängts av och lantmäteriet har skickat mej papper på karta och foto på vägen.
Har kontaktat kronofogden som numera sköter dessa ärenden och har fått brev från dem med papper att fylla i
och förklara o visa mitt ärende så hjälper dem mej med att kontakta och förklara då det inte går lösa via normal
diskussion. Vad tvisten gäller är att jag har tillstånd nyttja deras infart för väg till o från min stuga...kruxet är att
jag muntligt fått från tidigare ägare att använda en befintlig väg som går genom deras tomt mellan hus o uthus. och det skrattar bara ägaren bort och vill ha mej göra en väg långt på sidan i oländig mark.

Nuvarande ägare kan generellt ej hållas ansvarig för tidigare ägares löfte om det inte konkretiseras i ett servitut.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
När jag har fått mail från tingsrätten så har det varit en länk till inloggning där dom ska se att jag mottagit mailet.
Blir det inte läst så har jag förstått det som att det ska skickas via brev

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.