Tjena! Har en fundering. Ett par bredvid oss har köpt tomten. Det som är problemet är att dom har sågat ner en stor björk som stod mitt på tomtgränsen mellan oss. Jag sa till dom att jag ville ha kvar den! Nu till min fråga vad ska jag göra vem har rätt och fel?:x
Självbyggare
· Stockholm
· 8 575 inlägg
Stod den på din sida har dom rätt att ta bort rötter och grenar som är på sin sida (dom skall dock ge dig möjlighet att göra detta först).
Står den på deras sida är det ju deras träd (men du kan ha rätt att rensa rötter/grenar).
"I jordabalken anges att om en rot eller gren tränger in på en grannes fastighet, får denne ta bort den. Dock skall ägaren först ges tillfälle att göra detta, om åtgärden kan medföra skada av betydelse för honom. "
Stod den verkligen "mitt på" så blir det ju komplicerat.
I teorin skulle man då ha lov att såga ned halva stammen...men det blir ju lite orimligt...det finns tydligen nggn lag om "samägande" som skulle kunna appliceras.
Stod lite i denna tråd om detta:
https://www.byggahus.se/forum/jurid...-trad-i-tomtgrans.html?perpage=15#post1299085
eller här:
http://byggmentor.se/bygga-till/regler-for-tomt-tomtgranser-bygglov/
(Där det står att enligt "god sed" får man rensa men inte helt ta bort gemensam växtlighet...)
Men om skadan redan är skedd är det ju lite klurigare hur det skulle dömas - det måste du nog kontakta en advokat om...Kan bli en lång process med massa pengar (åt ena eller andra hållet). Själva skadeståndet kanske inte blir så stort, men omkostnader för rättssaken :/
Det bästa är nog att ta upp det med grannen för att, om möjligt, få till en bättre samsyn framöver ?
/K
Står den på deras sida är det ju deras träd (men du kan ha rätt att rensa rötter/grenar).
"I jordabalken anges att om en rot eller gren tränger in på en grannes fastighet, får denne ta bort den. Dock skall ägaren först ges tillfälle att göra detta, om åtgärden kan medföra skada av betydelse för honom. "
Stod den verkligen "mitt på" så blir det ju komplicerat.
I teorin skulle man då ha lov att såga ned halva stammen...men det blir ju lite orimligt...det finns tydligen nggn lag om "samägande" som skulle kunna appliceras.
Stod lite i denna tråd om detta:
https://www.byggahus.se/forum/jurid...-trad-i-tomtgrans.html?perpage=15#post1299085
eller här:
http://byggmentor.se/bygga-till/regler-for-tomt-tomtgranser-bygglov/
(Där det står att enligt "god sed" får man rensa men inte helt ta bort gemensam växtlighet...)
Men om skadan redan är skedd är det ju lite klurigare hur det skulle dömas - det måste du nog kontakta en advokat om...Kan bli en lång process med massa pengar (åt ena eller andra hållet). Själva skadeståndet kanske inte blir så stort, men omkostnader för rättssaken :/
Det bästa är nog att ta upp det med grannen för att, om möjligt, få till en bättre samsyn framöver ?
/K
Redigerat:
Nu får jag såklart en massa mothugg från alla de håll men det finns ett annat sätt att se på "problemet"...
Det kan faktiskt vara ganska skönt att bli av med stora gamla träd på villatomter.
En bra regel är: Sätt aldrig någonsin träd eller staket mitt i en gräns med något slags delat ägande och ansvar.
En bit in på respektives tomt (staket några dm - träd lika många meter som kronan blir) så är grunden lagd för god grannsämja i 200 år.
Det kan faktiskt vara ganska skönt att bli av med stora gamla träd på villatomter.
En bra regel är: Sätt aldrig någonsin träd eller staket mitt i en gräns med något slags delat ägande och ansvar.
En bit in på respektives tomt (staket några dm - träd lika många meter som kronan blir) så är grunden lagd för god grannsämja i 200 år.
Den är ju nedsågad så det går ju inte att göra nåt... men det är ju ett j-a sätt ändå.
Förutom avsaknad av vanligt hyfs har ju grannen sågat ned din halva också och även varit inne och trampat på din gård.
Dock är ju det inte värt att bråka särskilt mycket om saker som dessa. Tala om för grannen din åsikt så han vet om det och plantera sedan en ny björk några decimeter in på din sida.... de växer förvånansvärt fort.
/ATW
Förutom avsaknad av vanligt hyfs har ju grannen sågat ned din halva också och även varit inne och trampat på din gård.
Dock är ju det inte värt att bråka särskilt mycket om saker som dessa. Tala om för grannen din åsikt så han vet om det och plantera sedan en ny björk några decimeter in på din sida.... de växer förvånansvärt fort.
/ATW
Gör en polisanmälan, även om den läggs ned lika fort som de får den, så lär grannen få ett dokument om att han är anmäld. Har ni redan en dålig rellation så markerar detta att du inte tollererar vad som helst.
Var en runt stockholm som fällde träd som inte var hens. Var rätt dryga böter för det.
Var en runt stockholm som fällde träd som inte var hens. Var rätt dryga böter för det.
Här uppstår ju den där klassiska frågan som stötts och blötts i otaliga trådar: Hur mycket ska man tåla för grannsämjans skull? Tja, svaret kan bara bli ett: Inte ett jävla skit. Grannen har själv satt ribban, vilket - "Hans enda svar är. Den är ju redan nedsågad!!! Så det är ju inte nått att göra åt." - visar med all önskvärd tydlighet. Den här grannen kommer fortsätta trampa dig på tårna utan hänsyn tills han får mothugg, så enkelt är det. Han är en översittare och sådana kan man antingen underkasta sig eller stå upp mot. Det är bara att välja.
En polisanmälan är det självklara första steget, förutsatt att vederbörande inte är medlem i HA eller liknande organisation, då är första steget att flytta.
En polisanmälan är det självklara första steget, förutsatt att vederbörande inte är medlem i HA eller liknande organisation, då är första steget att flytta.
Tja... Eller så gör man inget alls... Bara låter det bero. Varför hålla på å larva sig med polisanmälningar och skit? Vad gör de för nytta? Mer än onödigt jobb för polisen. Trädet är redan nersågat, bättre å gå vidare i livet. Man måste välja sina strider! Så knyt näven i fickan några gånger sen går du vidare och lever livet. Inte ska man hetsa upp sig för ett träd.
Tyvärr så är detta ett allt för vanligt resonemang. Ingen vill eller vågar ta strid. Man tänker att det var nog den första och sista gången grannen gör detta. Grannen tänker, inget hände efter trädet, jag kan göra vad jag vill! Och så fortsätter grannen med att .....Odjuret skrev:Tja... Eller så gör man inget alls... Bara låter det bero. Varför hålla på å larva sig med polisanmälningar och skit? Vad gör de för nytta? Mer än onödigt jobb för polisen. Trädet är redan nersågat, bättre å gå vidare i livet. Man måste välja sina strider! Så knyt näven i fickan några gånger sen går du vidare och lever livet. Inte ska man hetsa upp sig för ett träd.
Man behöver inte ta hänsyn till grannsämjan, men man ska ta hänsyn till sin egen hälsa. För mig är hemma en plats där jag vill ha lugn och ro och inte en massa (onödig) bråk med grannarna. Så med alla potentiella grannproblem bedömer jag hur mycket det är värd mig och hur stor risken är att det kommer att störa min lugn och ro.
Måste man verkligen bråka om precis allting som är fel? Bara för att markera att man har rätt? Så bitter vill inte jag bli.peternicklas skrev: