10 428 läst ·
23 svar
10k läst
23 svar
Inbyggd rullgardin trasig vid flytt
Nej den måste inte fungera, begagnade bostäder kommer ju aldrig vara 100% felfria. Det är alltid befintligt skick som gäller. Men man ska ju inte vilseleda eller ljuga om det befintliga skicket.D Derbyboy skrev:
En köpare kommer sannolikt aldrig lyckas göra dig ersättningsskyldig på något sätt. Oavsett om du berättar eller inte. Dock kan ju en köpare ställa till ett rent helvete, genom att ständigt ringa, klaga, och hota. Därför skulle jag varit extrent noga med att visa och förklara att rullgardinen är trasig. Helst även skriftligt.
Då gardinen är inbygd ingår den givetvis i huset.
Då gardinen är inbygd ingår den givetvis i huset.
För att citera alla svar när det är en köpare som upptäcker att något är trasigt / upplevs som ”dolt fel”.
”Köparen undersökningsplikt är långtgående.” ”de kunde ha testat funktionen”, ”ej dolt fel”, ”teknisk livslängd på installationen gör att det är förväntat att den inte fungerar..” etc.
”Köparen undersökningsplikt är långtgående.” ”de kunde ha testat funktionen”, ”ej dolt fel”, ”teknisk livslängd på installationen gör att det är förväntat att den inte fungerar..” etc.
Jag hävdar att varken rullgardiner, gardinstänger eller gardinbeslag ingår i lägenheten så du kan montera bort dem.
Då slipper du att någon förvirrad själ dyker upp på det här forumet och börjar yra om dolt fel och hur kränkt personen känner sig efter att upptäckt ett problem.
Då slipper du att någon förvirrad själ dyker upp på det här forumet och börjar yra om dolt fel och hur kränkt personen känner sig efter att upptäckt ett problem.
Hur är det då med frågelistan, gör den någon skillnad i sammanhanget?
7. Har ni observerat eller haft anledning att misstänka några andra brister eller fel i lägenheten som köparen bör upplysas om?
Så upplyser jag om de fel jag kommer på, till exempel trasig persienn, spolfunktionen på toan är delvis trasig, köksfläkten surrar när den är avstängd osv
Men jag tar inte upp den trasiga rullgardinen på just frågelistan.
7. Har ni observerat eller haft anledning att misstänka några andra brister eller fel i lägenheten som köparen bör upplysas om?
Så upplyser jag om de fel jag kommer på, till exempel trasig persienn, spolfunktionen på toan är delvis trasig, köksfläkten surrar när den är avstängd osv
Men jag tar inte upp den trasiga rullgardinen på just frågelistan.
Listan är nog mer en friskrivningsklausul för dig som säljare, alla egenskaper som du listar hos objektet blir då tydligt kända för köparen. Det som inte listas sägs ju inget om.D Derbyboy skrev:
Ju mer detaljerad du gör listan desto större är nog förväntan hos många köpare att den ska vara komplett. Men detta är känslor vi talar om, inte juridik. Av det skälet är jag själv emot en sån lista med en massa detaljer och årtal. Det är nästan garanterat att det blir felaktigheter nedtecknade när mängder av detaljer skrivs ned vilket leder till konflikter efter affären. Bättre att säga till köparen: Här är lägenheten, ta 30 min och undersök den noga. Kolla vitvarorna, kranarna, golvbrunnen, gardinupphängningarna o s v.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Håller med. Få saker och bara saker av någon ekonomisk betydelse bör tas upp.
Klicka här för att svara