Jag och min "sambo" äger var sin BR-lägenhet hon är mantalskriven i sin och jag i min.

Orsaken till att jag skriver "sambo" och inte sambo, är att vi är en del av tiden hemma hos mig, grannarna har sett oss tusen gånger så i praktiken när det kommer till kritan vet jag att vi juridiskt anses som sambos.

Med allt vad det innebär.

Vi har skrivit samboavtal nerladdat från nätet från någon advokatfirma och undertecknat den hemma med våra (ej gemensamma), vuxna barn som vittnen.

Det känns dock 'tunnt' om det skulle komma till ett läge där man sätter hårt mot hårt (inget jag hoppas eller anar)!

Jag skulle vilja ha ett robustare alternativ till samboavtal och funderar på att gå till en advokat, som kommer såklart att kosta X antal 1000 kr och skriva ett ordentligt samboavtal.

Vad säger panelen? Är det bättre? Är det värt/nödvändigt? Blir det robustare och mer hållbart om det är gjort hos en advokat? eller finns det alternativ som är riktigt robusta och bra som man kan göra privat?

Alla tips välkomnas. Det är lite som en försäkring, man bara vet hur bra den är den dag den måste användas.

Min fråga går ut på att välja det starkaste/hållbaraste/mest täckande alternativ juridiskt sett, inte kostnaden som jag gärna tar om det är nödvändigt.

Men va? Är inte själva definitionen på 'sambo' att vara folkbokförda på samma adress? Är paret skrivna på olika adresser är paret inte sambo och sambolagen är inte tillämplig.

Vad vill ni uppnå med ert avtal?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
X antal tusen är inte mycket när det väl kommer till kritan. Bara gör det.
Du kan säkert också få en förmånlig förvaring av dokumentet om du vill.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men va? Är inte själva definitionen på 'sambo' att vara folkbokförda på samma adress? Är paret skrivna på olika adresser är paret inte sambo och sambolagen är inte tillämplig.

Nej man behöver inte vara folkbokförd på samma adress. TS betraktas nog som sambo och inte ”sambo”

D Dr Jumping Jack skrev:
Nej man behöver inte vara folkbokförd på samma adress. TS betraktas nog som sambo och inte ”sambo”
Citat sambolagens första paragraf:
" Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll."
Och lite längre ner i tredje stycket av samma paragraf:
"Lagen gäller sambornas gemensamma bostad och bohag."

Hur har du tänkt att sambolagen ska gälla om paret är folkbokförda på två adresser, då finns det defintionsmässigt inte någon gemensam bostad?

Sambolagen talar också om när samboförhållandet anses ta slut i lagens mening:
"Ett samboförhållande upphör

1. om samborna eller någon av dem ingår äktenskap,
  2. om samborna flyttar isär..."
De kan inte flytta isär om de aldrig bott ihop.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 5 till
  • Laddar…
Vad är det du oroar dig för? Det ni gick in med i samboförhållandet är alltid enskild egendom, det är bara nya gemensamt införskaffade grejer och bostäder som faller under sambolagen.

Nej. Slutar man ha sex är man inte längre sambo även om man är skrivna på samma address. Definitionen är att man lever tillsammans i parförhållande. Det betyder normalt att man är skrivna på samma address, men om man bara bor där halva tiden kan man vara skriven på annan plats (egen lägenhet).

Men man måste dela på sysslor och utgifter i den gemensamma bostaden. Delar ni på kostnaderna för lägenheten trots att du har en egen?

C ClaesMalmö skrev:
Jag skulle vilja ha ett robustare alternativ till samboavtal och funderar på att gå till en advokat, som kommer såklart att kosta X antal 1000 kr och skriva ett ordentligt samboavtal.
Det fungerar normalt sett bra att inte skriva något avtal heller. Du har dessutom en egen lägenhet så det finns väl ganska liten poäng med avtal i ditt fall också? Vad är det du tycker att du behöver avtal för? Att ni faktiskt är sambo så livförsäkring/etc kan tillfalla din partner?

Citat sambolagens första paragraf:
" Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll."
Och lite längre ner i tredje stycket av samma paragraf:
"Lagen gäller sambornas gemensamma bostad och bohag."

Hur har du tänkt att sambolagen ska gälla om paret är folkbokförda på två adresser, då finns det defintionsmässigt inte någon gemensam bostad?

Sambolagen talar också om när samboförhållandet anses ta slut i lagens mening:
"Ett samboförhållande upphör

1. om samborna eller någon av dem ingår äktenskap,
  2. om samborna flyttar isär..."
De kan inte flytta isär om de aldrig bott ihop.
Det finns många som inte är skrivna dör de bor. Det är fel men gör inte att sambolagstiftningen inte gäller. Det är var man bor som är viktig, inte var man hämtar sin post.

• Gilla
Mondeo99
  • Laddar…
Spelar ju som sagt ingen roll var de bor. Om det är bostäderna man vill skydda så är ju de införskaffade innan detta så det finns ingen chans i världen att endera part kan lägga rabarber på den andres egendom.

Nej. Definitionen är att man lever "under äktenskapsliknande förhållanden". Eftersom dessa två ofta sover på samma adress är det nog att definiera som sambo.

• Gilla
ClaesMalmö
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej. Definitionen är att man lever "under äktenskapsliknande förhållanden". Eftersom dessa två ofta sover på samma adress är det nog att definiera som sambo.
I inlägg #5 citerar jag direkt ur sambolagen och dess definition av vad "sambo" innebär. Sambolagen torde vara den mest relevanta källan för den som vill veta vad som gäller.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
@

Nej, folkbokföringen är i princip ett adressregister.... Inget vad som avgör vem som är, eller inte är, sambor.

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
ni blandar nog ihop en del saker....det är väl mer så att om man bor på samma adress så kan skatteverket anse att man är "sambo" men det har nog ingenting med nåt annat att göra.

Excel
Inte sambos i lagens mening eftersom ni inte har ett gemensamt hushåll. Skulle hon sälja sin lägenhet och flytta in så är det en annan femma.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Men behöver du ens ett avtal? Har ni ägt respektive lägenheter innan ni blev ”sambo”, så är det inte aktuellt att någon av dem skall ingå i en bodelning.

Om ett avtal faktiskt behövs, så lär standardavtal räcka i okomplicerade fall. Komplicerde fall är änr ex. en sambo köper in sig i lägenheten de bor i. Då kan den halvan anses vara sambo "ägande", och bodelas, medan halvan som urspunglige ägaren har kva inte räknas. Det ger effekter som troligen ingen avsett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.