Severus
Severus: Väntar just nu in lantmäteriets beslut. De sa att de _kan_ köra över "nej-sägarens" överklagan, om de anser att en samfällighet över just hans mark är det bästa för grannskapet. :P I såfall får han snällt finna sig i trafik över hans tomt. Det är INGEN pengafråga för hans del, för det framkommer tydligt att en samfällighet ger honom en hel del sköna slantar..... Han vill bara
4 svar · 4,1k läst
Sillastryparen
Sillastryparen: :o OOOOH FÖRSTOD ABSOLUT INTE att Du SKOJADE!!!! :o :o :-[ :-[ Kan väl inte hjälpa att jag skojar själv ibland, men försöker sila snacket liiite mellan mjölktänderna... ::) ;) ;D ;D Lite ivf - och hoppas med det ställa in mig hos Mrs M... ;) ::) :-X
35 svar · 7,6k läst
J
johall: Ja dammsugaren borde man kanske testat vid besiktning men det är ju så mkt man vill kontrollera. Toastolen är rätt ny, max 3-4 år. Ska undersöka stolen närmare för att lokalisera läckan. Gissningsvis inget större då det läcker otroligt sakta men det bör ju funnits där tidigare. Det var också ett antal timmar efter spolning som pölen uppenbarade sig. Som sagt, kan bli svårt att
4 svar · 3,4k läst
P
paso: När det gäller el så är det elektrikern som beställer anslutning och anger datum för detta, hur är det gjort? Har du gjort anmälan ang VA så måste du jaga vattenverket fast HL borde nog känna lite ansvar också Ser i vårt kontrakt att det är mitt ansvar som byggherre om anslutningar av VA och el inte finns vid tomtgräns när de behövs trots att det är enbart behörig elektriker i
4 svar · 2,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Varje fastighet har rätt att borra efter vatten. Iofs tråkigt om du skulle råka borra i samma spricka som din granne, men inte kan han göra nåt. Men ni riskerar att båda få dåligt med vatten. Vad DU däremot kan göra är att ta ut en hydrogeolog som hittar en spricka/åder som inte är gemensam med din grannes. Då får både du och din granne bra och mycket vatten. En sådan
2 svar · 2,4k läst
B
billy_baver: På fast egendom finns öht inget som heter "förköpsrätt". Alla förbehåll (typ servitut och pantbrev) som gäller en fastighet måste vara inskrivna hos tingsrätten. En förpliktelse att sälja till visst pris och vis köpare vid viss tid är inte inskrivningsbart. Om inte annat skulle en sådan inskrivning förinta fastighetens värde som säkerhet för banklån. Att ange ett liknande
36 svar · 5,8k läst
H
hempularen: Kanske kan vara lämpligt att inte lämna in deras ritningar med deras logo på för bygglovet.
2 svar · 3,1k läst
M
moken: Tack för svaren. Jag tror detta kommer lösa sej i slutändan, vi har talats vid lite samt mailat lite om detta och det bygger nog mycket på missförstånd. Vi ska tala ut mer om detta sinsemellan.
8 svar · 9,2k läst
R
rogli: gaia, Tack för tipsen! Skall pröva! //rogli
13 svar · 1,5k läst
yonna
yonna: Ta upp problemet med kommunen. Boka tid (ta det inte per telefon eller mail!) och infinn er med ert största och bredaste smile! Även kommunanställda är människor och det är möjligt att det räcker med en diskussion och er motivering.
2 svar · 2,7k läst
K
kaille: Det handlar i så fall om 3-4 tomter med ett inköpspris på mellan 700.000 - 1.000.000 kr/styck / Kai
11 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Fast det är igentligen inte bra att ha den pressen. Risken är att ni frestas att inte protestera mot en godkänd besiktning, trots allvarliga brister. De brister som entrepenören "tvingas" åtgärda innan besiktningen blir godkänd är ofta mycket lättare att få fixade, efterssom entrepenören då ofta jobbar mot förseningsvite. När väl besiktningen är godkänd så betraktar många
10 svar · 2,2k läst
S
Sly_fox: Har läst hela tråden och tycker faktiskt inte heller att det är mycket att tjafsa om. Men det är också min personliga åsikt. Du måste ju själv - oavsett vad folk svarar här - komma fram till om du tycker att fakturan är rimlig - annars får du ta upp den till diskussion. Lycka till! ((Sly
9 svar · 5,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Låter som om ni skulle behöva en gemensamhetsanläggning (GA). Det är Lantmäteriet som instiftar den, och den innbeär att ni blir delägare i brunnen och avloppsanläggningen tillsammans med grannen. I GA´n står också anvisningar för skötsel och underhåll. Detta är en form som har lika hög prioritet som servitut, dvs. ni är försäkrade om tillgång till vatten och avlopp. Men
1 svar · 1,0k läst
M
Micke_Tese: Nu har vi gjort klart affären, jag lyckades med att få besiktningsmannen att erkänna att han hade missat att det fanns en "tät" tapet i gillestugan. Jag fick 15000 av honom och den förre ägaren la till 150000. Så jag kan väl säga att jag är nöjd. ;D Tack för tipsen! /Micke
19 svar · 2,9k läst
H
hempularen: Eftersom du inte verkar ha fått några "riktiga" svar, så kommer jag med ett förslag hur du skall gå vidare. Kontakta Villaägarförbundet (www.villariks.se), dom ger gratis juridisk rådgivning till sina medlemmar, (inte speciellt dyrt att vara med), dom kan dels hjälpa dig att bedömma om köparens yrkande är så sanslöst som du tror/tycker, dels så kan dom säkert hjälpa dig med
1 svar · 2,4k läst
O
ordain: [citat] Japp, jag håller med... :/ Men egentligen skulle jag nog vilja säga att folk framförallt är mer kortsiktigt egoistiska nu. Det handlar så ofta om vad man vinner nu på en gång på ett visst beteende. Egoism är inte farligt i sig om man är långsiktig, för på lång sikt så sammanfaller det som är bäst för en själv med vad som är bäst för andra. Tålamod, tolerans och
6 svar · 2,2k läst
P
pandy: Finns det ingen garanti på takarbetet, ibland kan de väl ha upp till 10års garanti. //Anders
2 svar · 3,0k läst
H
hempularen: Det där låter ju ungefär som katalogskojarna. Om ni kommunicerar skriftligen med säljaren så var noga med att inte ge honom något exempel på handstil, dvs skriv inte under något papper överhuvudtaget som ni skickar. Utan skriv ex. ett brev om att ni bestrider att någon beställning gjorts, med ert namn fast utan signatur. Sådana där typer kan mycket väl "klistra in" er signatur på
2 svar · 3,1k läst
C
chili: Tack för svaren! Nu är de på plats i alla fall, plomberade o fina ;D. De har varit o mätt av elen och allt ska vara ok. Dritfkostnaderna kommer att bli en överraskning i vilket fall, för de förra ägarna flyttade aldrig in :-/ Vi kan alltid elda i kakelugnarna nu när veden är billig...
3 svar · 3,1k läst
H
hempularen: Alla arbeten som sänker grundvattennivån riskerar att orsaka sättningsskador. Hur ansvarsbiten ser ut när det händer vet jag inte.
5 svar · 1,6k läst
L
LennartL: Vi råkade ut för att en vattenförening strax innan ett antal nya tomter skulle anslutas fyrdubblade anslutningsavgiften p g a nuvärdesberäkning av tidigare gjorda investeringar. Efter de investeringar som medlemmarna i denna förening gjort (inkl de nytillkomna) kommer ANSLUTNINGSavgiften (engångsbelopp) sannolikt fördubblas igen. Det är självklart att nytillkomna medlemmar inte skall
4 svar · 9,1k läst
B
byggimpert: [citat] Javisst gjorde du det :), vilket jag i mitt förra inlägg kommenterade som ett klokt beslut från din sida, när det nu rör sig om, för sammanhanget, 'små' pengar. Vilket jag antar att du också tycker iom. att du väljer att inte gå vidare med frågan. Som jag tidigare skrivit, så förstår jag din irritation över merarbetet och visst får du (för mig iaf.) klaga och 'spy galla'
44 svar · 5,4k läst
T
PBL
tomtletare: [citat] Här står det: 8 kap. Bygglov, rivningslov och marklov Åtgärder som kräver bygglov Generella bestämmelser 1 § Bygglov krävs för att 1. uppföra byggnader, 2. göra tillbyggnader, Alltså redan punkt 2 säger att du skall söka bygglov. Grundregeln är troligen att bygglov skall sökas, sedan finns det specificerat ett antal fall då myndigheten gett generellt tillstånd att
7 svar · 743 läst
M
muppen: Hur gick det?Vad säger grannen? ???
11 svar · 3,3k läst
C
chili: Bara en liten kommentar - öppna ett huskonto eller spara på nåt annat sätt medan ni funderar. Om det tar ett par år innan ni funderat färdigt har ni hunnit få ihop en liten kontantinsats. Om ni bor billigt idag kan ni dessutom se hur mycket ni klarar av att lägga på boende genom att ltsas ha en högre boendekostnad och sätta undan mellanskillnaden.
0 svar · 3,7k läst
T
toysoldier: Vilken soppa..... Jag anser att det fulla ansvaret bärs av säljaren, kanske inte juridiskt men moraliskt. Jag jobbar själv som säljare och min bestämda uppfattning är att det är säljarens ansvar att kunden får det han förväntar sig.... om han inte fått det, går prylarna i retur med blixtens hastighet... Bygger ni i 08-området? isåfall får man överväga att kryssa en till på
8 svar · 1,6k läst
E
Eld: En enskild medlem kan aldrig söka bygglov, det måste fastighetsägaren göra, dvs föreningen, göra. Precis som Hempularen skriver. En enskild medlem har ju inte heller rätt att bygga om lägenheten på ett sådant sätt att det kräver bygglov utan föreningens, (styrelsens), godkännande. Sedan kan man ju fråga sig varför styrelsen inte reagerat tidigare på ett nytillkommet fönster, de
4 svar · 11,1k läst
F
Familjen_Bygg: Ja, så är det, tacka vet ja gamla goda tiden när husen låg en bit ifrån varandra... [bild] För er som inte vet det är det Läckö slott Lycka till!  :) :) :)
7 svar · 4,9k läst
H
hasse_f: I mitt fall så har vi fått en faktura på en frontlastare som entreprenören tyckte sig behöva för att flytta upp massor från en del av tomten till en annan. Vi tycker A: att detta ingår i vårt ursprungliga fastprisavtal B: att vi inte har tillfrågats och därför inte beställt eller godkänt tjänsten och bestrider därför betalningsavtal Vi får se hur det slutar.
12 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.