Byggahus.se

Vinstbeskattning / fastighetsskatt

1. J
    Medlem · 5 inlägg

jomax

Medlem
    Jag har följande problem!

Vi har idag två fastigheter, varav den ena är en fritidsbostad. Vi funderar på att sälja den ena bostaden och bygga nytt på fritidstomten och sen flytta ditt. Då uppstår det förmodligen ett problem nämligen att när vi säljer vårt hus idag så kommer vi att göra en rejäl vinst. Denna vinst vill jag ta med mig till vårt nya hus som vi tänker bygga. Min tanke är att jag bygger ett hus för den summan som jag får för mitt hus och flyttar då över vinsten i det nya huset. Samtidigt antar jag att vi slipper fastighetsskatt i det nya huset eftersom vi bygger nytt (river alltså befintlig bostad på fritidstomten.) Går det att göra såhär eller finns det andra möjligheter att slippa dessa skatter?

Jomax

2. yonna
    Medlem · Österlen · 7 057 inlägg

yonna

Medlem

Re: Vinstbeskattning / fastighetsskatt

Nej, kravet är fortfarande att uppskjuten reavinstbeskattning endast gäller när man flyttar till ny permanentbostad.

Idén är gångbar för dig - se bara till att inget av fritidshuset återstår för att få nybygget betraktat som nybygge. Du kan inte heller räkna med markvärdet för nybygget eftersom du redan äger marken.

Dessutom skall du vara uppmärksam på tidsaspekten; säljer du huset år 1 (ett) - dvs när köpekontraktet undertecknas - måste du vara inflyttad i nybygget före maj månad år 3 (tre) - även om köpekontraktet undertecknats i december år ett.

Det sista gäller mig - jag har fått tidspress eftersom jag sålde huset i november 04 men flyttade ut ur huset våren 05 - mitt hus måste vara klart på 13 månader. Kärvt!

3. J
    Medlem · 5 inlägg

jomax

Medlem

Tack för svaret!

Om jag förstår dig rätt så kan vi alltså säljavårt nuvarandepermanet hus och sen föra över vinsten mot nybyggnationen. Men om jag sen läser lite längre ner så säger du att fastighetstaxeringen slipper jag bara på byggnadsvärdet, och inte på markvärdet. Tolkar jag dig rätt?

Jomax

4. yonna
    Medlem · Österlen · 7 057 inlägg

yonna

Medlem

" ... så säger du att fastighetstaxeringen ... "

- jag pratade om att du inte får räkna in markvärdet i uppskjuten reavinstbeskattning om du redan äger marken - såvida du inte köpt marken inom den ovannämnda tidsperioden år 1-3.

Däremot slipper du fastighetsbeskattningen för marken i fem år räknat från året efter huset är slutbesiktigat och klart.

5. J
    Medlem · 5 inlägg

jomax

Medlem

Hej igen!

Tack för hjälpen, nu är all kristall klart!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.