För att bevara grannsämjan så kanske du skall förutsätta att han helt enkelt inte visste vad som gäller.
Han jobbar som husbyggare. Köper upp tomter, bebygger dem och säljer vidare. Så han vet nog vad som gäller.
Blir (troligen) inte honom jag får som granne, utan dem han säljer vidare huset till när det är klart.