2 529 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
Ekonomiskt obestånd - hur visa?
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Låter nästan som en variant på skalbolagsaffärer, med målvakt och allt.
Såg en gång under "anställningar" i gula tidningen "person sökes för okvalificerade styrelseuppdrag, kontant ersättning".
Jag upprepar vad jag sade tidigare, jag skulle inte investera några större summor på advokater för att försöka få ut något av den killen. Skulle han mot all förmodan få betala så är väl risken stor att skickar någon för att att stjäla tillbaks det.
Som sagt kanske lite större chans om man lyckas gå på ex- frun.
Såg en gång under "anställningar" i gula tidningen "person sökes för okvalificerade styrelseuppdrag, kontant ersättning".
Jag upprepar vad jag sade tidigare, jag skulle inte investera några större summor på advokater för att försöka få ut något av den killen. Skulle han mot all förmodan få betala så är väl risken stor att skickar någon för att att stjäla tillbaks det.
Som sagt kanske lite större chans om man lyckas gå på ex- frun.
Vi förstår att det inte finns något att hämta för vår del, om vi driver det själva. Men vi hoppas ändå på att konkursförvaltaren beslutar sig för att gå vidare med det. I slutet av veckan är det ju bestämt.
För vår del känns det ändå på något vis skönt att det är över. Så att vi kan lämna detta bakom oss. Vi har ju hållt på och tvistat sedan april -04.
För vår del känns det ändå på något vis skönt att det är över. Så att vi kan lämna detta bakom oss. Vi har ju hållt på och tvistat sedan april -04.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Det ni ju ev. skulle kunna göra är ju att "hålla det levande" dvs. gör de inlagor som behövs nu före den 25. (bara kontrollera att ni inte därmed blir tvugna att föra det vidare), och sedan försöka hitta ex. ett inkassoföretag som kan driva det vidare (mot mycket stor andel). Har för mig att Intrum Justia har en tjänst för långtidsbevakning (tveksamt om de tar skulder som inte vunnit laga kraft), men dom tar omöjliga fordringar, och mot en hög procent av beloppet så lovar dom att skulden aldrig tillåts bli preskiberad. Därefter så är det ett problem mellan byggaren och inkassoföretaget, ni kan kliva ur ärendet.
Antar att man snarare skall se det som en bestraffning än som ett sätt att få ut sina pengar.
Antar att man snarare skall se det som en bestraffning än som ett sätt att få ut sina pengar.
Ursäkta sent inhopp här, har ni kollat upp data från kronofogden och UC (Upplysningscentralen)?, där finns kreditvärdighet m.m om ekonomiskt obestånd registrerat. Sen slår det mig att ni kanske skulle kolla byggherrens F-skattesedel, när den gällde och när (om) den återtogs av skattemyndigheten. Om det visar sig att byggaren fick F-skatten återtagen under byggnationen, och han inte informerat er, har han varit bedrägligt mot er (lagsvenska...). Om ni är med i Villaägharna rekommenderar jag också att ni tar kontakt med deras jurister först för ert specifika fall, sen finns också Brottsofferfonden, om nu denna typ har varit i farten förut.
Desvärre fungera systemet så att skattemyndigheten och bankerna har första "tjing" på ev pengar som finns kvar, ni räknas då längre ned på listan av alla fodringsägare som nu råkat ut för detta bolag. Däremot kan ni ställa till ett j-kla liv om skattemyndigheten/bolagsverket gett ut en F-skattesedel till någon som har ett flertal konkurser på sitt samvete, och om frugan då varit involverad, för då måste det finnas registrerat hos Tingsrätten om s.k äktenskapskillnad m.m , och detta går INTE att göra retroaktivt.
Vi håller tummarna för er.
Desvärre fungera systemet så att skattemyndigheten och bankerna har första "tjing" på ev pengar som finns kvar, ni räknas då längre ned på listan av alla fodringsägare som nu råkat ut för detta bolag. Däremot kan ni ställa till ett j-kla liv om skattemyndigheten/bolagsverket gett ut en F-skattesedel till någon som har ett flertal konkurser på sitt samvete, och om frugan då varit involverad, för då måste det finnas registrerat hos Tingsrätten om s.k äktenskapskillnad m.m , och detta går INTE att göra retroaktivt.
Vi håller tummarna för er.
Lägesrapport för den som ev. skulle vara intresserad.
Konkursförvaltaren kommer inte att driva det vidare, antar att det handlar om för lite pengar och att det såklart är osäkert om det ens finns pengar.
Vår advokat rekommenderade oss att inte gå vidare själva, då det säkert skulle dra ut på tiden, och att det inte var säkert att det finns pengar även om vi skulle vinna. Vi skulle också ha svårt att visa på ekonomiskt obestånd, då de fått en rätt stor summa pengar från oss i den vevan när fasighetsaffären gjordes.
Så nu skulle vår advokat skicka över alla papper till försäkringsbolaget, så får vi väl en faktura på det vi ska betala, och sedan är det över.... :-/ Känns surt bara att de kom så billigt undan. >
De fortsätter ju i samma stil igen...att det ska vara så svårt att stoppa sådana "rufflare".
Konkursförvaltaren kommer inte att driva det vidare, antar att det handlar om för lite pengar och att det såklart är osäkert om det ens finns pengar.
Vår advokat rekommenderade oss att inte gå vidare själva, då det säkert skulle dra ut på tiden, och att det inte var säkert att det finns pengar även om vi skulle vinna. Vi skulle också ha svårt att visa på ekonomiskt obestånd, då de fått en rätt stor summa pengar från oss i den vevan när fasighetsaffären gjordes.
Så nu skulle vår advokat skicka över alla papper till försäkringsbolaget, så får vi väl en faktura på det vi ska betala, och sedan är det över.... :-/ Känns surt bara att de kom så billigt undan. >
Be att Din advokat begär återvinning och påpekar det olämpliga i hans sätt att förvalta konkursen. (Men gör inget mer då det är dyrt.)
Effekten blir att förvaltaren kommer att reagera och gå igenom sitt arbete igen för att se om han glömt något för att undvika en stämning på sig själv. (Han kan ju inte veta.)
Hittar han då en möjlighet eller att han gjort ett felaktigt beslut, så kommer han att agera.
Effekten blir att förvaltaren kommer att reagera och gå igenom sitt arbete igen för att se om han glömt något för att undvika en stämning på sig själv. (Han kan ju inte veta.)
Hittar han då en möjlighet eller att han gjort ett felaktigt beslut, så kommer han att agera.
Klicka här för att svara