Juridik
Gladestone: Mina föräldrar skulle anlita hantverkare för att bygga en takkupa. På min inrådan (som jurist) förseslog de en vitesklausul, innebärande att om inte arbetet var färdigt en viss tidspunkt, skulle kontraktssumman nedsättas med X % /förseningsvecka. Tar man i lite grand så tycker jag att det är en utmärkt lösning. Dvs, säger byggmästaren att arbetet skall vara klart i slutet av juni,
moken: [citat] Fredag, sista dan före semestern för den ena av dom, gassande sol och stekhett utan minsta skuggfläck kanske gjorde sitt 8) Mm, vet att man ska ta allt skriftligt egentligen, men samtidigt är jag egentligen en mjukis, eftersom hon ringde upp och inte försökte skylla ifrån sej så var ju jag trevlig tillbaka. Men när vi började prata om betalning så sa jag ju lite snyggt att jag
Hemmakatten: Mycket tråkig situation. Och än tråkigare för er eftersom ni betalt hela köpekontraktssumman. 12 veckor är mycket lång tid, och mer än nog för säljaren att åtgärda felen. Förbered er genom att ta kontakt med jurist utifall säljaren inte åtgärdar felen. Är ni medlemmar i villaägarnas riksförbund (www.villariks.se) så ta kontakt med dem för gratis juridisk rådgivning. Om inte,
jessica: Har du ringt byggnadskontoret då? Jag vet folk som fått avslag på bygglov samt lägenhetsbygge som fått ändras pga av folk i området som man inte kan fatta hur dom kan påverkas..Så känns det inte bra för dig så ringa o fråga i allafall :) Lycka till!
PatWest: Har du skrivit kontrakt så är det bara att betala. Hur skulle det se ut om alla som skriver kontrakt hittar en bättre lägenhet 2 dagar senare och vill ta den istället? Sen kan ni ju prata med hyresvärden oxå, han kanske är snäll.
co: Jag sitter i en liknande sits som er fast vi har inte byggt nytt utan byggt om och till ett äldre hus med hjälp av en entreprenör. Efter erläggande av slutfakturan på nästan en miljon kom en "extra" räkning på 200 000 trots att vi hade ett avtal om fast pris (se vidare under tråden orimliga räkningar nedan). Just nu bråkar vår advokat med deras advokat om den här extra räkningen.
OLHA: Tror faktiskt att Anticimex gör det. Om Du får veta priset vore det kanon om Du informerade.
carlssoni: Fördelningen verkar ganska riktig. Den stämmer ganska väl överens med vad exempelvis större trähusfirmor med totalentreprenad tillämpar. Dock med ett undantag! Nämligen att 10 % skall innehållas, enligt konsumenttjänstlagen, till dess godkänd slutbesiktning skett.
Åttioettan: Jaja, det verkar inte vara så krångligt som jag först trodde. Visade sig att jag missförstått en del, tjejen är anställd på ett företag och inte egen företagare. Då brukar det ju inte vara några problem även om killen har lite otaxerade inkomster :)
saren2: Hej I samband med vårt husbygge har vi haft stor nytta av: Advokatfirman Lindström & Partner - Göteborg Tel. 031-700 81 30 Gullbergs Strandg. 4, 41104 GÖTEBORG //Saren
Calle_L: Delad entreprenad. Taket var på dagen efter. Begärt att KA skall fuktmäta,
bjojoh: och hur agerar man om man misstänker att kvalitets ansvarige är en "målvakt" som inte gjort ett skvatt?? sitter lite i samma båt, kvalitets ansvarige ska vara barndoms kamrat med ägaren till firman som fixat mitt hus och tomt
yonna: Med anledning av andra inlägg här i forumet är det ett gott råd att du gör upp med entreprenören vad som menas med "grovplanering" av tomten så att du i efterhand inte blir deppig! Skall/vill du behålla vissa träd så skriv också in detta i köpekontraktet (samt stolpa in dessa eventuella utrymmen som även täcker trädens rötter innan schaktning påbörjas).
gaia: En avfuktare av profilaktiska skäll är inget standardutrustning och vill man ha en så skall man bekosta det själv, tycker jag. Hade det funnits fuktskador så är det en annan sak. Om jag var i ditt sits skulle jag föreslå att jag gör avdrag för en liten avfuktare för max 3000 ( för att vara snäll) och dom installerar det själva om dom så gärna vill ha det. Beställer man rubbet
Zaigo: co: Ingen rolig sits du hamnat i... Hoppas allt går bra och ser framemot din berättelse när det hela är över. Lycka till!
billy_baver: Man skiljer mellan avtalsservitut och officialservitut. Säkrast är sistnämnda, som man ordnar hos lantmätaren. Det kostar en slant mer (C:a 5 Kkr för enkelt ledningsservitut), och medför ibland att man får stå i kö och vänta. Men om servitutet krävs för byggenskap får ni iallafall stå och vänta i "gräddfil". Jag vill minnas avtalsservitut har ett par viktiga nackdelear. Avtalet
Joggin: Vi är inte osams på något sätt. Frustrationen får enbart sitt utlopp här. Vad det gäller prutmån är han bergfast. Han vet och utnyttjar sin ställning. Nu finns ett nyskrivet avtal löpande till nästa år och detta har jag tvingats godkänna pga att föregående ägare har utnyttjat marken på sådant sätt att jag måste bygga förvaringslokal för att kunna säga upp arrendet.
Ankipanki: [citat] Att dö är ju en anledning så god om någon att vägra betala! ;D
yonna: Nej, det är inte helt klokt att yrka avdrag för tveksamheter såvida man ansöker om uppskjuten reavinstskatt. I många fall granskas inte avdragen vid ansökan utan först då skatten en gång skall betalas - och det kan ju gå många år till dess. Du kan då få besvärligheter om du tagit med rena underhållsarbeten (såvida det inte gäller de sista fem åren du haft huset).
hempularen: Njaa, jag tror att om man hyr ut till underpris (om det nu är det) till närstående så blir det en naturaförmån på samma saätt som att man själv bor gratis i sitt hyreshus. Frågan är väl om en svärson betraktas som närstående, men jag antar att din maka skall bo där också, och hon bör ju då kunna räknas som närstående. Jag har för mig att jag läst att den hyresnivå man
carlssoni: Betalning kan ju också ske genom revers, d.v.s. köparen undertecknar ett skuldebrev i vilket han förklarar sig villig att betala x antal kronor (=köpeskillingen) till säljaren vid viss tid och på vissa villkor, exempelvis ränta. Tiden för betalningen är således en sak och tiden för tillträde en annan. När säljaren får den underskrivna reversen kan köpebrev upprättas och
Ricky: råkade trycka på sänd innan jag blev klar Vi är dock helt överens om vad han lovat angående priset och vi har inte börjat bråka ännu, det är väl dock troligt att det kan bli så. jag har inga planer på att ge med mig när det gäller priset (kunde säkert fått ännu lägre priser om jag ansträngt mig). Hur bör man hantera en sån här situation? Tacksam för hjälp. /Rickard
Familjen_Bygg: Kan tillägga att ett köpekontrakt är alltid giltigt, om det inte i sig är ogiltigt. Däremot kan tänkas att köpet blir ogiltigt eller rättare sagt inte går att genomföra, t ex om den avlidne skulle enligt ett villkor uppfylla något som av naturliga ;) skäl numera inte går att genomföra. Lycka till! :) :) :)
Familjen_Bygg: Det är som hempularen skriver, det finns ett antal frågor av mer praktiskt art som man bör tänka på. Förrättningskostnaden är vidare bara en liten del i den totala kostnaden. Lycka till! :) :) :)