Byggahus.se

Bryta kontrakt

1. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem
    Är det ngt som vet vad som händer om jag ångrar mig efter att jag skrivit på kontaktet med en hustillverkare? Är det en kostsam historia?

2. E
    Medlem · 122 inlägg

Emmakr

Medlem

Re: Bryta kontrakt

Kan kosta allt mellan 0 till 25 000:- beroende på vilken tillverkare. Detta om ni endast har skrivit kontrakt och inte gått länge än så...

3. S
    Husägare · Skåne · 127 inlägg

Stig-Rune

Husägare

Var har du fått dessa siffror från?

4. Benny_o_Lina
    Medlem · Skåne · 1 004 inlägg

Benny_o_Lina

Medlem

Det står i beställningen av huset hur många procent det kostar att "ångra" köpet..

5. S
    Husägare · Skåne · 127 inlägg

Stig-Rune

Husägare

Ok. Ångerveckan gäller den?

6. Benny_o_Lina
    Medlem · Skåne · 1 004 inlägg

Benny_o_Lina

Medlem

E inte säker nu men om jag inte minns helt så står även NÄR, asså hur långt tid det kan gå innan man ångrar sig..

7. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Vad händer om jag ångrar mig och inte vill bygga med den hustillverkaren som förmedlar tomten, men jag vill ändå behålla tomten. Någon som vet?

8. E
    Medlem · 122 inlägg

Emmakr

Medlem

Beror ju helt på om du köpt tomten via husföretaget eller inte...

9. H
    Moderator · Stockholm · 42 756 inlägg

hempularen

Moderator

Då beror det ju lite på hur avtalen ser ut, men hussäljaren har ju som affärside att locka folk att köpa hus genom att fixa attraktiva tomter. Så kontrakten är nog ganska vattentäta. Det innebär att du antagligen inte får köpa tomten, eller måste betala ett saftigt skadestånd om du skall behålla tomten. Från hussäljarens horisont så borde du ju i det läget ersätta honom för den vinst han skulle gjort på husaffären.

Men som sagt det lär väl stå i avtalet.

10. S
    Medlem · 206 inlägg

skane67

Medlem

Vi köpte tomten av ett husföretag som vi sedan lämnade för att vi inte var nöjda, behöll tomten och köpte hus av en annan. Jag råder dig att låte en advokat titta på avtalen, vi gjorde så och kom fram till att avtalen inte var så vattentäta som man har anledning att tro.

11. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Eftersom jag inte har kommit så långt i byggplanerna undrar jag givetvis hur ni gjorde med betalningen? Hur fungerar det, betalade ni tomten först separat och fick lagfart?

12. S
    Medlem · 206 inlägg

skane67

Medlem

Just det, vi hade lagfarten då vi hoppade av husköpet. Lagstifningen runt äganderätt av fastigheter är ganska stram, så det är inte säkert att ett hårt formulerat avtal ger en hussäljare rätt att ta tillbaka fast egendom.

13. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Den ersättning köparen måste erlägga vid avbeställning av ett köp av monteringsfärdigt trähusmaterial regleras i konsumentköplagen och motsvarande vid avbeställning av en entreprenad regleras i konsumenttjänstlagen.
    I båda fallen gäller att köparen skall ersätta säljaren för de kostnader denne vid avbeställningstillfället haft för projektet samt vad det kostar säljaren att avsluta affären. (Troligen inte några stora belopp). Säljaren skall visa vad det kostat honom. Ersättning utgår inte för exempelvis förlorad handelsvinst. Andra ev. villkor i ett avtal gäller inte då lagarna är tvingande.

Vad gäller ett tomtköp så är detta ett helt separat köp vars villkor regleras i jordabalken och som inte kan återgå om det inte i avtalet finns en särskild klausul som föreskriver att köpet skall återgå om hus-/entreprenadavtalet avbeställes.

När betalning sker erhålles köpebrev och med detta som grund erhåller man lagfart. Utväxling av köpebrev och likvid sker samtidigt, Om man köper med lånade pengar förslgsvis på den bank där man lånar pengarna. Betala inte mer än handpenningen före det köpebrev erhållits!

14. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Är det någon som vet hur vanligt det är med en särskild klausul som föreskriver att köpet skall återgå om hus-/entreprenadavtalet avbeställes?

Någon hustillverkare som har det / inte har det som standard?

15. J
    Medlem · 361 inlägg

Jarppan

Medlem

10.000 Skr för Älvsbyhus. Vi hoppade av deras köpeavtal.

Mvh
    Jari

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.