Byggahus.se

Slutbesiktning och slutlikvid?

1. B
    Medlem · 1 inlägg

berkan01

Medlem
    Hej.
    Vi har fått ett hus byggt av ett antal entreprenörer med skrivna entreprenad kontrakt i början av 2005.
    Nu är vi inflyttade sedan 20050708 och huset slutbesiktigades samma datum med diverse brister som skulle åtgärdas inom tre månader!
    Nu har en av ENTREPRENÖRERNA inte åtgärdat  sina brister och vi har anlitat en annan entreprenör för att få allt färdigt och samtidigt hållt inne med slutlikvid tills dom tre månaderna hade gått för honom att åtgärda fel och brister.
    Vi har betalat mellanskillnaden ifrån slutbesiktningens brister till hans slutlikvid men han vill fortfarande ha betalt för sin slutlikvid utan att ens ha hört av sig sedan slutbesiktningen.
    Så vi har inte hört ett ljud ifrån entreprenören annat än fakturor och påminnelser av samma slutlikvid som innan slutbesiktning och fortfarande inga åtgärder!
    Vad tycker ni att vi skall göra nu?

Hej igen och tack för alla svar!
    Finns det någon instans i husbyggandet som man kan få hjälp av när det gäller sånt här! (typ GARBO eller liknande)

2. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Re: Slutbesiktning och slutlikvid?

Det verkar som att Du är konsekvent i ditt handlande....Jag menar det här med att du vänder dig till en annan entreprenör efter 3 mån. Tänk nu om han inte hade möjlighet att åtgärda felen inom de 3 mån. Han hade kanske giltligt förfall. Om han vänder sig till domstol för att genom stämning driva in pengarna, så kommer han med all säkerhet säga, - ja, jag ringde varje dag men där var ingen som svarade, så jag räknade med att dom inte var hemma, men det är klart att jag vill rätta till felen.........

Så här är dom, hela det här gänget som inte vill göra rätt för sig. Men svara på alla kraven (skriftligt) där du bestrider kravet, sen behöver du inte göra mer. Vill han gå till domstol kan du inte hindra honom från det, men har du allt dokumenterat, så kommer han ingenstans.

3. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Har du meddelat entreprenören att du avsåg att åtgärda själv eftersom han var i dröjsmål och sedan meddelat att du utfört arbetet och kostnaden härför samt att du kommer att dra av motsvarande belopp på slutlikviden så behöver du inte göra mera.
    Spara kopior av den korrespondens som förevarit och de specificerade räkningar du fått från den som utfört arbetet. Har du inte sänt kopior av dessa räkningar till entreprenören så gör det.

Han kommer nog inte att vidta några åtgärder, men skulle han ansöka om betalningsföreläggande genom kronofogdemyndigheten så skall du meddela kronofogden att du bestrider kravet. Vad entreprenören då kan göra är att stämma dig, men torde han nog inte göra med tanke på omständigheterna.

4. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Du har gjort allting rätt som jag kan se det.
    Det enda som är otydligt är om du skriftligen meddelat entreprenören att du anlitat annan för att rätta till hans fel vid slutbesiktningen.
    Om inte så tycker jag att du ska skriva ner hela händelseförloppet och skicka detta till entreprenören.
    Då har han inte mycket att komma med om han vill gå vidare och driva in sin fordran.
    Viktigt är ochså att du skriftligen besvarar faktureringen och att du bestrider hans fordran.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.