Byggahus.se

Sviken och Nonchalerad

1. M
    Medlem · 5 inlägg

Mate

Medlem
    Problemet gäller en elektiker som påbörjade eldragningen i våran nyresta villa, avtal skrevs och det var fastpris och all included som gällde.

Han gav ett pålitligt intyck och arbetet på gick problemfritt jämte snickarna.

Sen försvann han...svarade inte på mobilen eller hemma, efter 3 mån fick vi tag på honom och han fortsatte arbetet......
    Han har fått första lyftet ca 2/3 av total pris.....
    När han drog el i köket klev han på vår stenbänkskiva så den sprack...uppenbart då han medgav att han gått på skivan men hävdar att han inte har orsakat sprickan, därför vägrar han anmäla sprickan till försäkringsbolaget!

Nu har han varit försvunnen sedan april och för en månad sedan fick jag ett sms "jag måste avsäga mig uppdraget"...

Han är skyldig oss en bänkskiva och satt oss i en besvärlig och tidskrävande sits...
    Omöjligt för oss att värdera kvarstående arbete, men bänkskivan kostar 22500 att byta.

Ringde på hans dörr och bad om en förklaring men han ville inte ge någon och stängde dörren...

Är mycket besviken och förbannad....hur kommer man åt någon man inte får tag på??

Kan jag stämma honom för avtalsbrott??? Kräva skadestånd??? Kompensation för bänkskivan???

Har någon liknande erfarenhet att delge.....
    Vore mycket taxam för tips och förslag på tillvägagångs sätt..
    Bolaget jag talar om är Wahlströms larm & teknik

Tack på förahnd//

2. C
    Medlem · 9 093 inlägg

Re: Sviken och Nonchalerad

Trist!

Så vitt jag vet så ligger det till så här:

Du har rätt att kräva prisavdrag motsvarande totalkostnaden för att slutföra arbetet som avtalats. Dvs när avdragets storlek skall bedömas så är värdet på det som redan är levererat är inte lika intressant som vad det kostar att få det klart. Ta alltså med eventuella direkta extrakostnader i avdraget utan att använda fantasin alltför mycket (ta bara med sådant som du kan styrka).

Sen är det ju ofta problematiskt med att få tillbaka pengar man redan betalat även om man har rätten på sin sida.

Ta in några offerter på slutförandet av arbetet (var noga med att offerterna har samma omfattning som ditt befintliga avtal) så att du har ordentligt torrt på fötterna, dra av den 1/3 av betalningen som du hållt inne och skicka ett krav till hantverkaren på resterande belopp med rek. brev eller brev+fax så att du får en mottagningskvittens. I kravet skriver du en (rimlig) deadline för när kravet skall bestridas om han inte går med på det och när du senast vill ha pengarna. Om inga synpunkter eller pengar inkommer bör du kunna lämna kravet till inkasso. Om han bestrider kravet så blir det knepigare och du får du förmodligen kontakta en jurist för att lämna in en stämningsansökan.

Du kan möjligen även ha rätt till ersättning för annat, typ förlorad tid och "sveda och värk", men det skulle jag faktiskt lämna därhän, jag tror inte att det är värt besväret.

Prata med ditt eget försäkringsbolag ang. bänkskivan. Jag har vänner som fått ersättning på sin egen försäkring när hantverkare sabbat saker och sedan nekar till att de har med det att göra. Om du skall kunna driva ett krav mot hantverkaren ang. denna så är det du som har bevisbördan och det kan ju bli knepigt.

Tyvärr är det väl så att du förmodligen aldrig kommer att få fullständig upprättelse för den uppkomna situationen. Men oftast är det bästa att "räddas vad som kan" och gå vidare istället för att börja bråka...

/C

3. M
    Medlem · 5 inlägg

Mate

Medlem

Tack för informationen...

Har pratat med vårt försäkringsbolag,...och bänkskiva är något somm klassas som "fast egendom" och täcks inte av egen försäkring utan bara av annans drulleförsäkring...

Ska kontakta hans försäkringsbolag och diskutera lite med dom...

De e ju den ekonomiska biten som svider mest, att det inte finns något verktyg att komma åt honnom med...och att yrkesstoltheten är som bortblåst....

Fler förslag/erfarenheter??

4. M
    Medlem · 5 inlägg

Mate

Medlem

Tack för informationen.

Nu har han skickat ett till sms och skriver att han arbetar med underlag för att en annan elektriker ska ta över!!
    Han är dock fortfarande skyldig oss en bänkskiva!!

Har vi rätt att neka överlåtelse av kontrakt....??

5. C
    Medlem · 9 093 inlägg

Leverantören har ju rätt att få en chans att ställa saker och ting till rätta om det blir fel. Om detta innefattar att han kan överlåta avtalet till någon annan låter tveksamt, men han kan ju alltid skicka dit någon annan och själv agera mellanhand.

I detta fall känns det som att det gått så långt att du kan hävda din rätt att häva avtalet beträffande återstående del, vilket du snarast bör göra skriftligen om du vill avbryta samarbetet. Kriteriet är att "det finns starka skäl att anta att tjänsten inte kommer att fullföljas utan fel av väsentlig betydelse för konsumenten". Fel kan t.ex. innebära oacceptabla fördröjningar som inte ligger utanför leverantörens kontroll, vilket jag förstått det som bl.a. är det som det handlar om här.

6. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

vill inte strö salt i såren till denna tråkiga historia, och vill inte skydda elektrikern, men om han nekar till att ha knäckt skivan, kan Ni bevisa detta då? Troligtvis inte, om nu ärendet blir föremål för rättslig prövning, då får man också pressicera tid och datum för "olyckan"
    Om att överlåta entrepenaden (jobbet) till en annan elektriker, möter inget hinder som jag ser det, men då vill kanske den nya trikern ha ett förskott eller....... efter vad som hänt.
    Det är inte ovanligt att skivor knäcks i urtaget för diskho, eller om dom inte ligger dikt till underskåpen.
    känner med Er.

7. M
    Medlem · 5 inlägg

Mate

Medlem

Hmmm..
    Ja, de e just där bänksivan har spuckit.... Om jag förstår ditt inlägg rätt så kan alltså skivan spricka om bänkskåpen inte är exakt i nivå....
    Då är det ju omöjligt att bevisa något... snickarna som satte köket kan ju ha gjort ett dåligt jobb.... "suck"

Ja ja...vi får se vart det leder....

Tack för alla inlägg....
    Jag ska försöka meddela hur det går i slutändan....håller i lite alternativa tåtar nu..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.